Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (92264 totalt) |
Ja det skulle jag säga. Eller framför allt till drivlinan. Annars är AE82 nog populärare här faktiskt. De här killarna håller hus i Sydney och kan skaka fram det mesta Corolla/Toyota-relaterat: https://www.facebook.com/corolla.spa På min front har inte hänt så fastligt mycket. Fick hem en fräschare remskiva, och ny fördelare som visade sig vara annorlunda mot den som satt i. Som tur var är innandömet detsamma så verkstan plockade ihop de fräschaste delarna från den nya, den gamla och rebuild kitet jag skickade med. Än så länge är det torrt pch fint under bilen och så ska det förhoppningsvis förbli nu. Skaffade mlg en stallkamrat till bilen här om veckan också. Mc-kort är så löjligt tillgängligt och billigt här så det var lika bra att slå till. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Igår slaktade jag äntligen innehållet i bromsreduceraren till bakbromsarna. Det var oförskämt enkelt och skäms nästan över att jag inte tagit tag i det tidigare.
Behövde inte ens ta ur den eller lossa några bromsrör, bara lossa den från chassit, skruva loss muttern i botten och dra ur kolven med tillhörande fjäder och peta ihop det igen lite snabbt innan man tappat allt för mycket bromsvätska. Har nu luftat om bromsarna så ska ut och testa lite ikväll och om allt går som det ska hoppas jag kunna testa det på bana på lördag. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Vare ute och testade bromsarna nu lite smått.
Betydligt neutralare bromsbalans och frambromsarna låste fortfarande upp före bak. Generellt kändes bromsverkan klart förbättrad. Ser fram emot att se om det kan backas upp av loggarna nästa banträff. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Nu har bilen fått smaka bana igen. Ska försöka fatta mig kort...
Nytt för dagen var aggressivare hjulvinklar fram, fram/bakdäck skiftade och en slaktad bromsreducerare för bakbromsarna, annars detsamma. Redan på ut-varvet första passet märkte jag en dramatisk skillnad i balans på bilen och den var betydligt mer överstyrd än jag mindes. Vansinnigt kul men 3,3 sek från personbästa första passet och inte mycket bättre andra. När jag inte fastnade i trafik åkte jag mest omkring och sladdade men bestämde mig för att inte pilla på setupen försöka anpassa min körning istället. På sista passet lyckades jag äntligen ta mig ner till tiderna från förra gången jag var där (undantaget mitt freak-varv från förra gången som är 0.8 sek bättre än alla andra varv jag kört på banan). Ska gå igenom loggarna imorgon i hopp om att hitta varför jag var så mycket långsammare idag. Det var också betydligt varmare idag än det varit tidigare vilket säkert inte hjälpte.
Ang. bromsbalansen märkte jag en klar förbättring som även backas upp av loggarna. Bilden nedan visar en rejäl inbromsning från mina 3 snabbaste varv sist jag var där mot mina 3 snabbaste denna gång. Gamla i rött och idag i blått. Som synes tappar jag faktiskt tid nu när den bromsar bättre, så jag behöver justera om mina bromspunkter för att det ska fungera. Också värt att notera är att sist bromsade jag så aggressivt och "på gränsen" att jag ofta låste upp medan jag idag faktiskt lämnade större marginal men ändå bromsade bättre, och inte en enda gång låste bakhjulen upp. Så jag har inget annat än lov-ord att komma med om den modifierinen. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Här är ett litet klipp från gårdagen den aningen busiga MR2:a.
Så busig att jag för första gången under mina 4-5 år av trackdays försatte mig i en situation jag inte kunde reda ut (drifting exkluderat). Man får lite perspektiv på hur galet slö den är också när en helt original Evo 6 kommer och blåser förbi under mitt hot lap vid 1:35 in i videon. Hehe. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Det där såg kul ut, Måste börja sätta kameran så jag också, mkt bättre när man ser vad man gör när man kör.
Uppträdandet på din bil påminner mkt om hur min betedde sig när jag laborerade med olika toe bak i våras, För mig resulterade det ju i: https://www.youtube.com/watch?v=MhZY samt: https://www.youtube.com/watch?v=Q2uQ Så jag fegade ur o återgick till att ha runt 3-4 mm in bak, Då blir den stadigare men också tråkigare, kanske också långsammare då det rimligtvis borde stjäla lite värdefull effekt att ploga med bakhjulen. Hurdant fungerar det med säsong där du bor, är det bilåkarväder året om? Angående hur långsam AW11 är så får man ändå säga att det är mkt kpk i den, (kul per krona). _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
Ja jag sätter den med sugkopp i bakrutan, fungerar kalas! Precis det där ser ju minst sagt bekant ut! Det är lite knepigt att köra bilen som den är nu men det är så vansinnigt roligt att jag nog kommer behålla den såhär. Kanske ett snäpp mjukare krängare bak på sin höjd. Säkert inte optimalt med så här nervös bil heller men även om jag jagar varvtider så är det faktiskt sekundärt efter att ha roligt där ute och då är det precis så här jag vill ha mina bilar. Ja mer eller mindre, vissa serier och så har lite sommar-uppehåll nån månad eller två när temperaturen gärna klättrar upp mot 45 grader. Hela "vintern" dock körs det för fullt. Är ju aldrig någon snö här så det är snarare sommaruppehåll än vinteruppehåll. Banan jag kör på har till exempel bara en träningsdag per månad nu November-Januari tror jag innan de återgår till 2-3st. Absolut! Enormt mycket kul för pengarna och grymt bra instegsbil för lite exklusivare mitt-motorbilar tänker jag mig. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Var och hämtade upp ett set däck förra veckan. Närmare bestämt 4x halvslitna Yokohama A048 205:or. Skicket var inte fullt så bra som jag hoppats men för 750kr ska man inte klaga. Bara ett av däcken kostar dubbelt så mycket nytt.
Dock har det visat sig bli lite kostsammare än jag naivt hoppades ändå. För första gången på flera år betalade jag normalpris för omläggning och balansering, och när jag väl skulle hänga på däcken så visar de sig vara marginellt bredare än mina tidigare A032 i samma dimension så framdäcken ligger emot coiloversarna lite grann, tillräckligt lite för att däcket fortfarande går runt med lätthet men inget som får gå oåtgärdat. Så lösningen (än så länge) blev att beställa 3mm spacers, vilket i sin tur gör att jag kan glömma att använda original-hjulmuttrarna som ändå inte passade så vansinnigt bra med dessa fälgar och därmed behövde beställa nya hjulmuttrar också. Det återstår att se men förhoppningsvis klarar jag mig utan att beställa längre hjulbultar för då kommer det bli riktigt tight att hinna med nästa trackday den 6:e December där jag verkligen sett fram emot att testa bilen med däck som inte är 5 år gamla. Som bonus har en kollegas kille precis hämtat upp en MR2 -90 som han ska ha som första banbil. Modigt val. Ska bli spännande att se hur det går. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Även med hjulmuttrar med bättre passform tyckte jag inte varken frigång till fjäderben eller gängerna på bultarna räckte till så beställde hem ett set 20mm spacers som dök upp idag och kvickt monterades!
Förhoppningsvis är bilen stum nog för skärmkanterna att klara sig för det blev i bredaste laget, men jäklar vad mysig den ser ut nu. Gör sig inte alls rättvis på bild. Förhoppningsvis blir det premiär för nya sulorna och den nya spårvidden på lördag. Tänkte börja med min grund-setup som referens men sedan försöka tämja bilen en smula. Har gett mig fan på att försöka komma ner under 1:30 med original-motor innan jag börjar grävar där. Har 2.8 sek kvar så det är nog ett minst sagt ambitiöst mål. Så vi får väl se hur realistiskt det känns efter helgen. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Tack så mycket! Ja nu börjar det hända grejer! Var ute på banan igår och testade nya gummit och spårvidden och redan på första passet var jag bara nån tiondel från pb så det rådde inget tvivel om att det gjort skillnad. Framför allt under inbromsning märktes stor skillnad med nya däcken (och varmare asfalt också för den delen). Förbättrade min tid för varje pass som gick och till de två sista passen tog jag i med hårdhandskarna och skruvade ur passagerarstolen i ett desperat försök att hämta nån hundradel eller två. Det måste gjort underverk för pb slogs med 1.3 sek under de två passen. Tanken var ännu en gång att labba lite med setupen för att reducera överstyrningen en smula men med nya däcken och spårvidden betedde den så fantastiskt att jag inte ville ändra ett dugg på bilen. Hemvägen visade sig bli lite mer spännande än planerat då jag naivt förväntat mig att den lokala macken skulle vara öppen och lämnade banan med tankmätaren under empty. Efter måttligt nervösa och ovanligt långa 2.5 mil hittade jag äntligen en öppen mack och kunde puttra hemåt igen. Tog inte så mycket bilder som jag borde gjort för utbudet av banbilar här nere är ganska intressant. Men fick iaf bild på denna S2000 som såg hyfsat rå ut med 295:or runt om. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Justerbara topplagringar och hårdhet på stötdämparna, vilket räcker för att motivera en "full inspection" vilket i princip är motsvarande en regbesiktning där i princip allt ska vara original. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Jisses!!! De verkar inte att leka med... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Fan va surt.
Man glömmer bort hur bra vi har det i Sverige där de på sin höjd gnäller på hårdheten på fjädrarna på min bil. Har du kvar original hjulupphängning så att du kan byta tillbaka o besikta? Vad händer om du skiter i klibban o kör vidare o blir stoppad igen? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (92264 totalt) |