Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 130i -06 trackday timeattack | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (34394 totalt) |
OK. Erkänner flera fel de senaste åren. Köpte först en M5a som var en fantastiskt mångsidig bil under många år. Provade ett par gånger per år att köra lite mer inspirerat på bana med den istället för den rena gubbkörningen som passade åldern på ägaren. Väldigt kul med den bilen på Mantorp. Det går väldigt fort för att vara nästan 2 ton. Men när man pressar på så blir det inte så kul. Massor av däck och bromsar går det år. Så nu ska den säljas och ny bil införskaffad. Och vad ska det vara om inte en 130 för att passa in i familjen.... Reggad med 2 stolar och bur. Nu ska det uppdateras en hel del med samma 1M front som familjemedlemmen, kolfiberskärmar, bättre bussningar, M3 bärarmar, bättre växelspak, kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
m3 slayer?
bra bilval! har själv dreglat över den där... hör av dig när du vill sälja den billigt |
||||||||
Tittade på en E46 M3 som en norrman har stående på Ringen, en M3 E92 med tvivelaktig historik och faktiskt en äkta CSL men man har ju blivit lite 130 fanatiker numera och att hitta en som är helt lagligt reggad med bur och stolar av en bilkunnig person och med en kompressor medskickad i paketet till OK pris känns riktigt bra. Det behöver fixas en hel del men i o m att det mesta redan är gjort på den andra bilen så blir det liknande upplägg. Ny koppling och svänghjul lär det bli också. Det kommer ju att plockas på en hel del så den blir inte billigare _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Se till att ta mycket bilder och hålla oss uppdaterade... dreglade som sagt en hel del över den där när dne var på annons, dock lite för mycket pengar för mig för tillfället... haha ne men OM du säljer den billigt då ringer du mig 100 bjudet |
||||||||
Bilder lär det bli... 100 lär det inte bli på ett tag _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Ser riktigt trevlig ut, såg den på annons nyligen med fler bilder och såg riktigt grym ut får jag säga
Hoppas det blir ännu bättre _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||
Riktigt kul bil Tänkte bara kolla att du vet att kompressor eftermonterat inte brukar vara tillåtet på BMW SCs träffar? Annars kör på! _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Kul att den fina bilen hamnade i klubben Verkar vara ett väldigt fint bygge. Du får bjuda på lite mer detaljbilder. Nä skit i kompressorn. Att det går att köra fort utan har väl redan er familj bevisat..?
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||
Det skulle ju vara ytterst tråkigt att en sådan sak skulle få hindra en i övrigt godkänd bil från att köra några varv utan tidtagning. Det är ju inte så att det är en F1 motor vi monterar. Det är snarare ett lite billigare alternativ till att hinka i en bpu:ad N54 Det har ju varit med turbokonverterade bimmers på gatbilskörningen förut. Så det går nog fint Gällande själva bilen, så körde jag hem den 50 mil i ösregn från Göteborg igår. Spännande! Men själva bilen är ju en helt annan liga än vår andra 130, detta är en renodlad trackdaybil som har kvar massor av bekvämligheter så som elhissar, ac, centrallås, farthållare, belysning i ytterdörrhandtag, alla rutor/dörrar/baklucka är original osv. Så det är en vattentät riktig bil som kommer köras på gatan. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Kompressorn ska på! Kommer bli skitfint! Dock måste jag få tag på tryckrör och lite runtomkringgrejer då det inte var framtaget när kompressorn inhandlades. Tydligen ska den ladda 2,5 bar vid max varv med pulleyn som sitter på, så jag måste fixa en lösning för att dumpa ut en heeeeel del luft också hehe. Första Rotrex kompressorn jag monterar, intressant liten sak med separat extern oljekylning med pump och kylare M.m. Blir visst rätt varma de där små rackarna för att de snurrar så in i helvete i växellådan på kompressorn 0,7-0,8 bar, E85 och kanske metanolinsprutning borde borga för 420-450hp och bra knuff! _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Jag vet inte riktigt vilka turbokonverterade bilar du syftar på som kört men jag vet i alla fall ett par bilar som blivit portade för att de hade turbo/kompressor. Personligen tycker jag det skulle vara kul med fler överladdade bilar men jag bestämmer ju inte. Argumentet jag hört emot är att det kommer en massa hemmabyggen som bryter ihop. Kanske ni skall kolla upp det med någon i styrelsen? Det kan ju även bli någon ändring i och med att det snackas om fler samarrangemang i klubben, då får man ju även andra typer av bilar på träffarna. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Super ju, kanske dags att ta den andra till nån annan klass med så ni kan leka Med båda ihop mot varandra _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Jag kommer inte ihåg dem på rak arm, men det var en turbo 635 på Mantorp som gick riktigt fint! Får väl höra med dem. _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||||
Har varit med en e36a med turbo också... var inga bekymmer enligt mig. Men sen så körde han med hjärnan också och gav fan i att gasa om en massa bilar på raksträckorna för att sedan bli stoppklass i svängarna... (så frågan e ju hur roligt det är).
Fast denna bil blir det väl både motor och väghållning på Men jag tycker helt klart regeln är rätt... varit på en del träffar med en massa turboraketer utan väghållning som dessutom går sönder och spiller olja här å var... |
||||||||
Bilen skall vara besiktigad och i princip klara en flygande besiktning på plats. Så är reglerna för gatbilarna, sedan hur hårt dom anammas är en annan femma men man bör ju vara medveten om det så det inte kommer som en chock OM man blir hejdad.
Riktigt skoj bilval och enligt mig 7 resor smartare än M5 39 på bana, även jag dreglade på annonsen när den dök upp. Grattis! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Jävla fördomar ni har mot turbobilar
Det ENDA det handlar om är att bilen ska vara 100% (NÅJA) laglig för att få köra på BMW CS träffar. DVS reggad och besiktigad som min 635a var! Mitt tips, "montera inte kompressorn" prata inte ens om det. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
I alla fall fem resor smartare än min M5 E60 Det enda jag läst är också att den ska vara skattad och besiktigad. Självklart. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
BMW har inte tillverkat annat än turbomotorer sedan 2009 så logiken i detta är lite svår att förstå. Det lustiga är att de flesta glatt chippar sina nyare turbo-BMWer så de blir raketer på rakorna. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Logiken är väl knappast svår att förstå, är bilen laglig (visuellt räcker tydligen) så försäkringen täcker eventuella skador då är det ok.
Det är ju skillnad på bilar med turbo original och bilar som fått det i efterhand .. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 130i -06 trackday timeattack | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (34394 totalt) |