Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frontmonterad intercooler, effektvinst eller bara estetiskt
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6684 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Håller med Falk.

Det som är viktigt är luftströmmen genom IC:n.

Längre rör resulterar i mera lagg innan turbon har byggt upp tryck i den större volymen. (Sen ger ju ökad rörlängd förluster men det är nog försumbart i sammanhanget)

Jag hade kört på den större IC:n och fixat lite plåtar så att man får en bra "kanal" som leder luften fram tills IC:n. Mindre lagg är ju enbart positivt när man ska köra bana.

Får du bra strömmning genom den större IC:n så funkar den nog bättre än den mindre som sitter lite närmare fronten på bilen.

På rena racebilar har man kanaler in till kylare å IC i fronten och sen en kanal som leder ut luften genom huven. Kan ge lite downforce om man gör det hela rätt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:

Jag hade kört på den större IC:n och fixat lite plåtar så att man får en bra "kanal" som leder luften fram tills IC:n. Mindre lagg är ju enbart positivt när man ska köra bana.


Det fina är att det redan original är byggt en "tratt" in till där ic skall sitta, så det kommer att bli massivt luftflöde genom cellpaketet. thumbs up

http://200sx.kicks-ass.net/candyman/img3e8b08586f567.jpg

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



När var det någon såg en riktig tävlingsbil (alltså inga hemmabyggen) med kylarna exponerade längst fram i inloppet senast? Skulle tro att detta är realtivt ovanligt pga funktionsskäl.

Det man vill ha med en kylare av något slag av en "omvänd tratt", dvs stora delen mot kylaren och lilla hålet mot fartvinden. Har man sedan tid och pengar kan man undersöka hur stort det "lilla hålet" och kylaren måste vara för att uppnå fullgod kylning, speciellt det första är viktigt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908


Trådstartare
Jag talade med Jonny på RaceCooling idag. Vi diskuterade bl a det vi behandlat i denna tråd. Han påstod med säkerhet att placeringen av den till ytan större IC:n precis framflr kylaren med de korta rören var en snutt gynnsammare effektmässigt än en frontmonterad á lá Bilsport. Detta givetvis förutsatt att ingen ac fanns, då skulle förhållandet bli helt annorlunda. Så med det anser jag iaf det hela avgjort, expertisen med praktiskt genomförda experiment har sagt sitt. *Känner segerns sötma över alla posers* thumbs up

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Känns skönt att hitta "prestandamods" som är mer show än go, va?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Frontmonterad intercooler, effektvinst eller bara estetiskt
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6684 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande