Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bättre väghållning i corrado g60
5379 besök totalt
Fjonkeen93
Nissafors
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
Tjenare! Har köpt mig en corrado g60 då jag är lite sugen på att prova på banåkning. Har köpt på mig fullbur (folkrace) samt weitech gt coils. Håller även på att lätta bilen så mycket som möjligt. Kommer att byta ut alla bussningar emot värre! Motorn väljer jag att ha original. Ska bara på med 10-15 raders oljekyl o större ic.

Nu till mina frågor.
-finns det någon mer man kan göra som är i stortsätt gratis?
-vilka bromsbelägg o bromsolja bör jag satsa på?


Kommer säkert komma fler frågor allteftersom.

Med vänliga hälsningar
Robert

_________________
Robert stångberg
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



En väldigt bra investering är r-däck. Inte gratis men begagnatmarknaden är stor och det finns ju mer än en person som kör med vw-bilar på bana.
Annars är det lättning och körtid på bana som är de absolut bästa investeringarna. Bygg inte bort dig i vinter utan se till att du kommer ut och kör i vår

Bromsvätska sen.. Där lär du ju få rätt så många svar om vad som är bäst. Men ska man se lite krasst på det så är ju allt som inte är "billigast på biltema" bättre att ha. Jag har själv kört med ATE Super Blue och det funkar bra. Motul brukar många också ha. Se vad som kostar dig minst

Vilka belägg som är bäst får någon som är mer insnöad på VW berätta

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Fjonkeen93
Nissafors
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
Tack för svaret!
Nej denna bil ska jag försöka o inte bygga bort mig. Har redan en golf mk2 som står o väntar på kärlek..

Nya däck måste inhandlas till bilen. Får se hur mycket pengar man har "över" när det blir dags.

_________________
Robert stångberg
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Kraftiga krängare bak brukar hjälpa till mycket på golf'ar mot understyrning, vet inte om det gäller på corrado med.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Med dina coils säger jag bara en välservad bil och körtid, körtid, körtid. Sen när du faktiskt slutar sänka dina varvtider kikar du på nästa uppgraderingen

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



trocade skrev:
Kraftiga krängare bak brukar hjälpa till mycket på golf'ar mot understyrning, vet inte om det gäller på corrado med.


Corradon är väl "bara" en sportigare Golf (samma grundkonstruktion) så jag tror det ska funka rätt så bra

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Ang buren, kolla upp att rördimensionerna stämmet med andra klasser som du i framtiden kan vilja köra i (typ time attack, roadsport mf)

Lite jobbigt att bli tvungen att ta ur buren bara för att man inte kollade innan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fjonkeen93
Nissafors
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
cirs skrev:
Med dina coils säger jag bara en välservad bil och körtid, körtid, körtid. Sen när du faktiskt slutar sänka dina varvtider kikar du på nästa uppgraderingen


Så mina coils är bra grejor? Priset säger ju sitt men hittade inget om dom på internet typ. Fick dom till 50% av priset.

_________________
Robert stångberg
Citera
Fjonkeen93
Nissafors
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Ang buren, kolla upp att rördimensionerna stämmet med andra klasser som du i framtiden kan vilja köra i (typ time attack, roadsport mf)

Lite jobbigt att bli tvungen att ta ur buren bara för att man inte kollade innan.


Okej okej är ju värt å kolla! Kommer ju säkert bli mer sugen på banåkning efter Bugrun tex
Hade även varit kul o dra ut på Anderstorp raceway då jag bor 14km därifrån

_________________
Robert stångberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Corradon är ju en blandning av Golf Mk II & MK III.
Dvs chassiet är jämförbart mellan och med båda två.
Golf Mk III väger ju aningen mer men så gör ju Corradon med.

Normalt ÄR ju dessa bilar ganska understyrda.
Men G60 är ju tillsammans med 16V hyfsade i viktfördelning.

Dina Coilovers är i mellanskiktet , Weitec är/var iaf dotterbolag till KW.
Men rent generellt gör de hårdare(än orginal) fjädrarna gott för banåkat.
Man klarar sig ganska länge med det du har tills man lärt sig köra och utnyttja bilen.

Men man kan gå på rätt mycket hårdare bak.
Beror ju på om man klarar ne neutral bil eller närmare överstyrd.
De flesta brukar vilja ha en understyrd bil till att börja med.

Tänk på att ju mer du lättar ju mer procentuell viktfördelning blir det framåt.
Speciellt eftersom de mesta man slänger ut är inredning från torpeden och bakåt.
Så eftersom vore(läs VW) generellt är framtunga så mår de bra av att flytta lite vikt bakåt.

Finns massor att läsa om väghållning på Golf Mk II och Mk III.

Men att köra mycket är nog det som ger mest thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fjonkeen93
Nissafors
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
Lillen skrev:
Corradon är ju en blandning av Golf Mk II & MK III.
Dvs chassiet är jämförbart mellan och med båda två.
Golf Mk III väger ju aningen mer men så gör ju Corradon med.

Normalt ÄR ju dessa bilar ganska understyrda.
Men G60 är ju tillsammans med 16V hyfsade i viktfördelning.

Dina Coilovers är i mellanskiktet , Weitec är/var iaf dotterbolag till KW.
Men rent generellt gör de hårdare(än orginal) fjädrarna gott för banåkat.
Man klarar sig ganska länge med det du har tills man lärt sig köra och utnyttja bilen.

Men man kan gå på rätt mycket hårdare bak.
Beror ju på om man klarar ne neutral bil eller närmare överstyrd.
De flesta brukar vilja ha en understyrd bil till att börja med.

Tänk på att ju mer du lättar ju mer procentuell viktfördelning blir det framåt.
Speciellt eftersom de mesta man slänger ut är inredning från torpeden och bakåt.
Så eftersom vore(läs VW) generellt är framtunga så mår de bra av att flytta lite vikt bakåt.

Finns massor att läsa om väghållning på Golf Mk II och Mk III.

Men att köra mycket är nog det som ger mest thumbs up


Tack så hemskt mycket för ditt svar
Corrado är ju ett jävla hopmeck av massa olika vw

Ska försöka få så jämn viktfördelning som möligt. Blir ju att flytta bak batteri till 100% iallafall.

_________________
Robert stångberg
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bättre väghållning i corrado g60
5379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande