Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 501, 502, 503   >>
1307 besök senaste veckan (2500232 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det är ju möjligt att 40-50% E85 inte blir så aggressivt så mina gummi slangar osv. klarar detta?
MEN det är ju väldigt omständligt varje gång man åker till macken och hålla på o gissa hur mycket man får i och sen tanka hälften av varje thumbs down

Sen problemet med Gotland där det inte finns E85 nära banan utan bara i Visby..

Så därför tänkte jag fortsätta med 98oktan men kanske köra vatten insprut och då kan man ju har en 20L dunk E85 med sig som man blandar med 50% vatten.

Jag kommer nog inte ha problemet att turbona är bottnade utan isåfall mottrycket som hindrar högre ladd.

Men det jag är ute efter nu är lägre temp i insuget samt att kunna höja tändningen lite mera.


Mina test jag har gjort nu visar att temp givaren efter IC mot temp givaren vid insug visar 20graders skillnad
Så från IC sen upp i Y-röret på motorn till insuget så blir det 20grader varmare! så lätt minst 30grader varmare när luften passerar igenom insugs kanalerna på toppen mot vad jag har efter ic.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Sådär, det borde hjälpa lite med temp-problemen



_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ha Ha
Ja en sån stötfångare skulle man ha thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Angående luft hål i huven


Här ser man i spegel bilden ungefär hur allt är placerat motorrummet under huven, dock är luftburken lite bredare än vad den ser ut att vara i spegel bilden.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Så dom enda 2 ställena att såga hål på är i det blå markerade sträcken, dock är det ett veck på huven = det röda sträcket.

Så bäst är då strecket längs med motorn ett på varje sida.

Men det största problemet är att få det snyggt o diskret gjort.





Här ungefär vart hålen hamnar:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Även i framkant mellan kylare och insug skulle man kunna göra hål.

Men finns det färdiga plats styling nät för infälld montering som är långa och smala ?
(inte bara ett nät utan nät med ram runt)





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Går det inte att "gömma" en öppning genom att skära längs med vecket i huven och böja ned plåten mellan vecket och skärmen något? Och vad gäller den främre öppningen, fungerar gälarna i en Saab 900-huv där? Alternativt att du gör en liten luftriktare från grillen som leder vidare mot den större öppningen vid huvvecket.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Menar du saab plåtgallren ?
S8 har aluminum huv så det går inte att svetsa dit plåtdelar.

Vecket är väldigt lågt så svårt att göra ett diskret hål där.

Och det blir ju en vass kant som e svår att måla och hålla snygg så best skulle vara ett plast galler med ram som man satte ovanifrån och limmade dit.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339





så skulle jag göra med lite snygga rundningar

_________________
Truls Herland
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Där ligger ju luft burken !?

Den täcker ju hela den ytan som du ser ovan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Funderar du eller har du redan sågat?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Funderar! annars hade jag visat såg bild och inte Paint ritade sträck.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Såhär skulle jag försöka göra om förstärkningarna i huven tillåter. Tänk också på att bara försänkta ramar med nät låter extra mycket regnet komma in i motorrummet.


_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Men stora frågan är hur gör man för att minimera att vatten kommer ner?
(det finns inte så mycket plats under huven men 2cm kanske finns)

Och hur gör man för att få det snyggt ovanpå?
Kapar du ett hål så blir det ju en tunn vass aluminium kant..

Så bäst är något plast gjutet galler i ram som denna nedan, MEN jag vill ha ett snyggt galler som passar på en S8 motorhuv.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Opel GSI har ju huvgälar likaså sierra cossie.Kika på dem för där fungerar det antar jag.

_________________
Andreas Nilsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kymi skrev:
Opel GSI har ju huvgälar likaså sierra cossie.Kika på dem för där fungerar det antar jag.


Tror inte dom blir så snygga på min bil.


Hade hoppats att det fanns några bra universal styling gälar som någon hittat och kunde tipsa om thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
En annan undran, jag funderar på att uppgradera vatten kylaren, blir då löst cell paket som man får bygga gavlar till.

Antar att Pace är det bästa ?
(kostar dock över 5k utan gavlar men kyler det bättre så är det värt det..)


Nu har std kylaren 42mm tjockt cellpaket så blir nog det som är 50mm med 3rader, nästa verkar vara 65mm med 4 rader men det är jag osäker på om det kommer få plats..

http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/products_info.php?parent . . . .

Några åsikter?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Konvertera till e85 så kan du trolla bort lite kylproblem.

Hur långt har din nuvarande kylare gått?

Efter x antal år blir den kassa, tappar kapacitet, då kan det räcka med en ny orignalkylare!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Den har gått långt..

Problemet är att en ny std kostar över 6600kr i Sverige och på nätet utomlands 4000kr.

Så det blir inte så stor skillnad i pris och nu kan jag få en tjockare och med anslutningarna så som jag vill ha dom thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Spola ren den kylaren du har då med lämpligt rengörningsmedel.

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Rogge
STENUNGSUND
Här sen Jan 2004
Inlägg: 243




_________________
Roger Thellbro "JRT"

Team Nordic Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 501, 502, 503   >>
1307 besök senaste veckan (2500232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande