Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bromsvätskan?
7223 besök totalt
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Hallå!

Det är så att jag har införskaffat mig en BMW E46 M3 som jag hade tänkt ta någon sväng med på bana nästa år. Jag har endast kört bana vid två tillfällen, men tänkte att jag kunde börja med att byta till en bättre bromsvätska då jag ändå ska blästra alla bromsok.

Men frågan är om man ska köra på ATE Super Blue eller Motul RBF600? Av vad jag har förstått så är där längre bytesintervall på ATE'n?

Bromsarna i övrigt bör väl räcka bra till att börja med innan jag har börjat lära mig.

Tack på förhand!

/ Johan

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



Mest smaksak för dig och dina behov, båda fungerar bra upp i temperatur och du vill ändå byta inför varje säsong du ska köra på banan....

Fördel med den blå är att det är enkelt när man växlar färg att se att man bytt hela vägen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Tord skrev:
Mest smaksak för dig och dina behov, båda fungerar bra upp i temperatur och du vill ändå byta inför varje säsong du ska köra på banan....

Fördel med den blå är att det är enkelt när man växlar färg att se att man bytt hela vägen...


Tack för svar! Ja det är väl lite så. Man bytar väl varje säsong i vilket fall om man kör bana

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Rbf600 kör jag och det har funkat kanon.

Kolla hur mycket du har kvar av org.beläggen innan du ger dig av på banan, körde slut på en ny oem uppsättning fram på 2 dagar jag....

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Rbf600 kör jag och det har funkat kanon.

Kolla hur mycket du har kvar av org.beläggen innan du ger dig av på banan, körde slut på en ny oem uppsättning fram på 2 dagar jag....


Jaså ja det blir nog att köra på det.

Bra du sa det, ska kolla upp det. Nu är jag nybörjare så jag maxar ju inte som en erfaren person gör men det tar väl mkt på beläggen i vilket fall beroende på hur länge man kör också.

Men var ska man vända sig om man ska ha bättre belägg?

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



-BMW-Motorsport- skrev:
E.Svensson skrev:
Rbf600 kör jag och det har funkat kanon.

Kolla hur mycket du har kvar av org.beläggen innan du ger dig av på banan, körde slut på en ny oem uppsättning fram på 2 dagar jag....


Jaså ja det blir nog att köra på det.

Bra du sa det, ska kolla upp det. Nu är jag nybörjare så jag maxar ju inte som en erfaren person gör men det tar väl mkt på beläggen i vilket fall beroende på hur länge man kör också.

Men var ska man vända sig om man ska ha bättre belägg?


Det äter mer belägg om man inte bromsar ordentligt...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Castrol SRF

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



-BMW-Motorsport- skrev:
E.Svensson skrev:
Rbf600 kör jag och det har funkat kanon.

Kolla hur mycket du har kvar av org.beläggen innan du ger dig av på banan, körde slut på en ny oem uppsättning fram på 2 dagar jag....


Jaså ja det blir nog att köra på det.

Bra du sa det, ska kolla upp det. Nu är jag nybörjare så jag maxar ju inte som en erfaren person gör men det tar väl mkt på beläggen i vilket fall beroende på hur länge man kör också.

Men var ska man vända sig om man ska ha bättre belägg?


Är nybörjare jag med Och var helt grön vid dessa tillfällen dessutom (licenskurs och bandag med bmwsc).

Just bromsklossar är den absolut bästa uppgraderingen du kan göra på bilen, köpte pfc08or direkt och har fortsatt köra på det... funkar kanon dock lite väl skrikiga och dammiga...

Per Stacke på peansweden.com är det du ska vända dig till, går säkert utmärkt att handla lite billigare från utlandet också men Per sitter inne på bra erfarenhet och hjälper gärna till att resonera fram vilka belägg du bör ha.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Jag har kört både rbf600 och super blue och har inte märkt någon skillnad. Jag kör varannat byte med dem för att få färgskillnaden.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Vet att det finns långlopps team mm. som kör med helt vanlig standard bromsvätska helt utan problem och även jag gjort likadant (Ford motorcraft vätska) utan att märka av några problem.

Frågan är ju hur lätt man egentligen kommer upp i dom temperaturer en vanlig bromsvätska klarar?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13308



NIzmo skrev:
Vet att det finns långlopps team mm. som kör med helt vanlig standard bromsvätska helt utan problem och även jag gjort likadant (Ford motorcraft vätska) utan att märka av några problem.

Frågan är ju hur lätt man egentligen kommer upp i dom temperaturer en vanlig bromsvätska klarar?


Jag har gjort det i långlopp men då har jag bytt mellan varje race, det fuskar jag med när jag tar en dyrare....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Byter du regelbundet och inte missbrukar eller nyttjar grejorna till det yttersta tror jag vilken som helst av dom etablerade duger rätt länge. Jag har kört biltemas racingvätska och den ger massor av prestanda i förhållande till priset.

Jag har gjort en samanställning här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72319&postdays=0&postor . . . .


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
ice skrev:
Castrol SRF


Känns lite offensivt nu innan jag kan pressa bilen till max

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
E.Svensson skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
E.Svensson skrev:
Rbf600 kör jag och det har funkat kanon.

Kolla hur mycket du har kvar av org.beläggen innan du ger dig av på banan, körde slut på en ny oem uppsättning fram på 2 dagar jag....


Jaså ja det blir nog att köra på det.

Bra du sa det, ska kolla upp det. Nu är jag nybörjare så jag maxar ju inte som en erfaren person gör men det tar väl mkt på beläggen i vilket fall beroende på hur länge man kör också.

Men var ska man vända sig om man ska ha bättre belägg?


Är nybörjare jag med Och var helt grön vid dessa tillfällen dessutom (licenskurs och bandag med bmwsc).

Just bromsklossar är den absolut bästa uppgraderingen du kan göra på bilen, köpte pfc08or direkt och har fortsatt köra på det... funkar kanon dock lite väl skrikiga och dammiga...

Per Stacke på peansweden.com är det du ska vända dig till, går säkert utmärkt att handla lite billigare från utlandet också men Per sitter inne på bra erfarenhet och hjälper gärna till att resonera fram vilka belägg du bör ha.


Tack för rådet! Jaså så pass alltså ^^

Ja visst är det så, och det är ju ändå 325mm skivor så där är ju lite massa också. Så ett par bra belägg och bra bromsvätska bör jag ju klara mig en bra bit på

Tackar för tipset! Ska ta en kik på hans hemsida, när det blir dags för belägg kan jag ju ringa och rådfråga han vilka han rekommenderar

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
NIzmo skrev:
Vet att det finns långlopps team mm. som kör med helt vanlig standard bromsvätska helt utan problem och även jag gjort likadant (Ford motorcraft vätska) utan att märka av några problem.

Frågan är ju hur lätt man egentligen kommer upp i dom temperaturer en vanlig bromsvätska klarar?


Ja det kan jag tänka mig. Det beror väl mycket på hur bra/stora bromsar man har antar jag, sen hur bra kylning och så där är.

Sen är det att jag ändå ska byta vätska i vilket fall så känns lika bra att köra på nått som ATE eller Motul, även om det nu inte behövs så är det alltid skönt att ha lite magrinal på grejerna om du förstår

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
-BMW-Motorsport-
Kvidinge
Här sen Aug 2014
Inlägg: 270


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Byter du regelbundet och inte missbrukar eller nyttjar grejorna till det yttersta tror jag vilken som helst av dom etablerade duger rätt länge. Jag har kört biltemas racingvätska och den ger massor av prestanda i förhållande till priset.

Jag har gjort en samanställning här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72319&postdays=0&postor . . . .



Håller med, och tack för svaret!

_________________
Johan Palmqvist

BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038
BMW E46 M3 "Clubsport" -02
BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bromsvätskan?
7223 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande