Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD*
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (35659 totalt)
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
För ungefär 5 år sedan köpte jag en helt original Jaguar XJS V12 för att bygga racebil av, jag kom så långt att inredningen åkte ur och sportstolar installerades och sen ändrade jag strålkastarna och monterade vanliga 7" insatser i Land Rover pottor med tanken att ha luftintag innanför.

[

Nu blev det inte mer, blev tvungen att sälja bilen på grund av flytt av både mej själv och firman men jag sparade en del godis som jag hunnit samla på mej.

I söndags dök det plötsligen upp en XJS V12 på Blocket som har tävlat i XJS-cupen i England, den var komplett med modifierad fjädring, bur och rensad invändigt, dessutom var priset rätt så jag slog till



Den ser kanske inte så mycket ut för världen men under skalet så är den desto mer........
Om vi börjar med fjädringen så sitter det ställbara GAZ dämpare runt om och bak är dom även ställbara vad gäller fjäderspänning medans framfjädrarna är för långa i mitt tycke, jag vill sänka den kanske 4 - 5 cm i fram. Fjädringen är hård och krängningshämmarna är tjockare än original både fram (25,4 mm) och bak (22,22 mm), i övrigt sitter det poly-buusningar nästan överallt.
När det gäller bromsar är allt original men det sitter nästan nya skivor runt om och EBC Yellow Stuff runt om och sen ska systemet vara fyllt med nån Castrol race bromsvätska.
Slutväxeln på V12an har 2,88:1 i utväxling och sexan har 3,54:1, i min bil sitter det nått annat eftersom jag vid den enkel koll konstaterade att kardanaxeln snurrar typ 3,8 varv när bakhjulen snurrar 1 varv, kan det vara 3,8:1 tro? Dessutom så diffar den väldigt snabbt när man trycker på lite till skillnad från mina andra XJSer som jag har och har haft.
Motorn är nog original så när som på att insugsrören på luftrenarna är utbytta mot mycket större rör och sen sitter det KN filter i luftrenarna men 295 travglada kanske räcker ett tag.
Misstänker att automatlådan (GM TH400) har nått shift-kit monterat eftersom växlingarna är betydligt mycket rappare än på en vanlig V12a.
Buren är en riktig kvalitetsgrej som i sej kostar närstan lika mycket som jag gav för hela bilen att köpa som byggsats i UK, naturligtvis har den en utvändig batteribrytare också och sen har den haft brandsläckare med munstycke både i kupén och motorrummet med utlösar handtag framför vindrutan och i kupén men själva brandsläckaren saknas.

Och sen tar vi lite fler bilder som jag fått av säljaren:















Och sen ett par bilder ur verkligheten 2007, nr 12 är min bil och den var svart när den tävlade i UK:



Min är den längst till höger i bild:



Den saknar ju lite finish men den har förutsättningar att bli en rolig liten rackare, min målsättning är att få den registrerad i Sverige och för att göra det måste jag byta strålkastare så det blir nog en Land Rover lösning ungefär som på den gröna jag hade. Jag har 16" JaguarSport fälgar med 235/50x16 och 245/45x16 på och en extra uppsättning likadana fälgar som troligen blir skodda med R-däck vad det lider.
Idag har jag bytt ut originalratten som satt i mot en Moto-Lita som jag hade liggande och mjukat upp oket vänster fram som kärvade lite, sen får vi se vart det slutar

_________________
Peter Hällström
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Skoj!

Mer bilder vore spännande:
Känner igen mitt eget projekt lite i detta.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fränt.

Utväxlingen är troligast en 3,77 som är en orginalutväxling för Jaguar.
Jag är inte säker på vad en sån där varvar, men det låter lite lågt.
Ger 220 kmh vid 7000 rpm......och 235 vid 7500, med dom däck du nämner.

Innan du sänker för mycket, kolla hur bärarmarna står.
Det är en ganska kort övre bärarm.....och det kan göra att hjulgeometrin hamnar utanför rimliga ramar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



thumbs up Kul!
Coolt med fler stora direktörsvagnar på våra banor thumbs up

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Ja naturligtvis är det 3,77:1, det dök bara inte upp i mitt huvud, tack för att du fick min hjärna att fungera.
Toppfarten är inget som oroar mej eftersom jag inte har för avsikt att tävla med den, det blir nog mer trackdays, konbana och bus och då är 3,77 helt perfekt.
Bilen ska ge 295 bhp vid 5500 rpm med ett maxvarv på 6500 rpm sen kan man ju fundera på hur många hästar som bor kvar under huven efter 32 år?

Den har ju samma framvagn som serie-bilarna som Jaguar byggde 68 - 92 och den ska nog tåla en rejäl sänkning fram. Jag vet inte vad dom har satt i för fjädrar fram men jag har hört att dom ofta använder fjädrar från Aston, DB7an är ju byggd på XJS-plattform.
Jag har lite svårt för den amerikanska gasser-looken på en Jaguar, jag vill ha min bil låg men användbar.

Saker att göra inför en stundande regbesiktning:

* Strålkastare, 7" Land Rover lösning
* Dörrsidor, aluminiumplåt
* Säkerhetsbälten, har ett vänsterbälte men inget höger
* Dörrspeglar, har rejsspeglar i kolfiber-look
* Passagerarstol, har en begagnad rejsstol
* Montera alufälgar, JaguarSport 16"

Saker som är planerade i framtiden:

* Sänkning, framfjädrarna ska kapas lagom mycket
* Kjol-kit, har ett komplett oanvänt TWR-kit
* Alupanel, byta ut regnskogen mot aluplåtar
* Instrument, montera oljetryck, oljetemp, volt, ampare och vattentempmätare
* Kylfläktar, byta fläkten mot dubbla elfläktar
* Cosworth gälar i huven, har ovala Cosworth gälar i plast
* Strönbrytare och startknapp, få bort original push-push brytarna från panelen
* Luftfilter, montera konfilter i strålkastarpottorna och dra slangar in till motorn
* Avgassystem, tillverka mellanrör som ersätter främre ljuddämparna

Det här är listan som jag kommer på just nu, fyller på om det dyker upp fler och bockar av vartefter saker blir gjorda.
Det finns mängder med smådetaljer jag vill göra med bilen men jag vill inte trötta ut er med alla små fånerier som yr omkring i mitt förvirrade huvud

Här är bild från i fedagskväll när Bitchen (rejsbilen) mötte min XJS -95a första gången:


_________________
Peter Hällström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



6500 rpm ger knapt 215 kmh.

Jag har jobbat väldigt mycket med Jaguar hjulupphängningar, efter över 100 st Cobra Kit och att ha drivit några tävlingsbilar med dessa grejor.
Framvagnarna är minst sagt speciella...
Det är en hel del trix att få det att funka hyfsat.
Du kan inte använda erfarenheter från "vanliga" bilar.

Bakvagnarna är bra, om man lär sig hur man ska förstärka dom..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Upptäckte att Rejsa har en egen bildbank så jag har modifierat mitt första inlägg så att alla Photobucket länkar är borta, la även till en bild av skuffen.

_________________
Peter Hällström
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Håkan, det känns som om du har en hel del kunskaper som jag skulle kunna behöva här :-)
Kan du ge mej några enkla grundtips på hur jag ska tänka när jag planerar min sänkning?

XJS-cupen i UK är ju rätt väletablerad och deras erfarenhet och kunskaper om dom här bilarna är ju inga hemligheter direkt och dom gör inga stora modifieringar på hjulställen, dom verkar funka rätt bra ändå tydligen.
Här är en av många siter om XJS-cupen: http://www.kutuka-north.co.uk

215 km/h räcker gott för mej, jag har som sagt inga ambitioner att bygga en vinnarbil, målet ligger närmare en busbuil.

_________________
Peter Hällström
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Rejsbil med träpanel! thumbs up thumbs up thumbs up Riktig gentlemansracer

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Peter Hällström skrev:
.................. dom gör inga stora modifieringar på hjulställen, dom verkar funka rätt bra ändå tydligen...............




Jag skulle ändra texten till...
"dom gör inga stora modifieringar på hjulställen, det är den enda chansen att få dom att funka överhuvud taget"


Jag ritade på dessa upphängningar i en tid innan datorerna fanns.
Så det är tveksamt om jag har uppgifterna i mina dataprogram. Men jag ska kolla.

När det gäller vinklarna på bärarmarna, gäller samma regler som på andra upphängningar.
Man vill inte ha en undre bärarm som lutar allt för mycket uppåt. Det leder ofta till att rollcentrat hamnar för lågt......ofta under markplan.
Då dessa grejor trivs bäst på däck, som har ganska hög profil, så kan det vara svårt att komma mer i höjd.

Det som är speciellt, är spindeln och dess axeltappslutning (kpi) som är 2 grader.
Detta gör att framvagnen inte reagerar på caster.......och att den inte tål någon camber. Max 0,5 grad på Cobrorna, innan dom började vingla över hela vägen.



Detta leder till att det är meningslöst att åka breda lågprofildäck.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



thumbs up thumbs up Buskul bil att bygga banbil av! thumbs up Kommer lätt följas.

Snacka om att våga vara annorlunda.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering med betoning på liten eftersom det inte hänt så mycket.
Jag har ägnat mej åt att inventera vad jag har köpt och vad som behöver göras samt läst på lite här inne på det här fantastiska forumet beträffande reg.besiktning av bil med bur, vi får se hur det slutar när det är dags.

Har konstaterat att fälgarna som jag tänkt använda, JaguarSport 16"x8", tar i yttre styrleden men det löser sej med 5 mm spacerplattor, just nu sitter höger fram med 5 st 1 mm shimsbrickor på varje hjulbult.
Funderar på vad som händer om man shimsar ut styrarmen 5 mm?

Ett annat problem som jag pillat lite med är auxiliary air valve som burkar strula på dom här gamla tolvorna, den reglerar tomgångsluften med hjälp av vattentemperaturen och den brukar ge upp antingen genom att börja kärva eller så tröttnar själva termostatkroppen. den har fått lite smörjning och gymnastik och får jag inte fart på den så så har jag en begagnad på hyllan som kanske funkar bättre.

_________________
Peter Hällström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Peter Hällström skrev:

..................Funderar på vad som händer om man shimsar ut styrarmen 5 mm? ..................


Du minskar ackerman vinkeln lite.
Jag anser att det inte har någon betydelse.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Jag hade en Lotus Excel tidigare och den hade ingen eller väldigt lite Ackermann effekt för att ge bra vägegenskaper i hög fart, det här ger ju en tvärtomeffekt så att säga och frågan är väl om det har nån betydelse i mitt fall....troligen inte.

_________________
Peter Hällström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Peter Hällström skrev:
Jag hade en Lotus Excel tidigare och den hade ingen eller väldigt lite Ackermann effekt för att ge bra vägegenskaper i hög fart, det här ger ju en tvärtomeffekt så att säga och frågan är väl om det har nån betydelse i mitt fall....troligen inte.


Ja..det stämmer. Jag borde veta att styrväxeln sitter bakom balken.
Räcker det med 5 mm spacers så är det nog en bättre väg att gå.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Okay, jag börjar med spacers så får vi se sen och nu tänkte jag ge er lite usla bilder, kanske bättre än inget allas

Eftersom jag ogillade den risiga gamla OMP-stolen som satt i när jag köpte bilen så bestämde jag mej för att skaffa nått annat när jag hittar nått vettigt, detta är ju ett lågbudget projekt så begagnat var målet.
Här om dan hittade jag ett par Cobra Imola2 för en vettig peng, idag sitter den ena i bilen.



Konstaterar att fästpunkterna som tidigare ägare tillverkat inte sitter centrerat utan skulle behöva flyttas ca 4 cm åt vänster för att man ska sitta mitt framför ratten och att handbromsspaken ska gå fri. Får fixa det samtidigt som jag tillverkar fästen för passagerarstolen.



På den här bilden ser ni stolen från andra hållet och även ratten.



MotoLita ratten hade jag kvar från mitt gröna projekt.



Här ser ni JaguarSport fälgen som jag tänkte ha på bilen, har samlat på mej tre uppsättningar och just den här fälgen hör hemma på min Jagga pickis, sen har jag en sats med breda standarddäck (235/50x16 & 245/45x16) och en sats som kanske får R-däck vad det lider men det är en bit tills dess......



Och slutligen en bild på Auxiliary Air Valve som inte vill fungera som den ska, den sitter längst bak på motorns vänstra sida.

_________________
Peter Hällström
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Grymt.
Jag har funderat på en XJS länge.
Riktigt häftiga bilar och dom gick ju inte helt illa på Bathurst förr i tiden thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045




_________________
/Anders C
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Jag får medge att Tom Walkinshaw och hans bedrifter med XJS är min inspirationskälla till att ha en XJS racer, tyvärr gick han bort 2010 endast 64 år gammal.
Just den filmen från Bathurst är väl det som förknippas mest med Tom och Jaguar, många glömmer att han vann ETCC 1984 med XJS och han var när att vinna även 1983, till säsongen 1985 ändrades tydligen reglerna för ETCC så att XJSen inte platsade längre.

Det här med V12, V8 och V6 i en Jaguar är ju enligt min mening ett otyg, en Jaguar ska ju naturligtvis ha en stor rak sexa med dubbla överliggande kamaxlar
På grund av denna åsikt så har jag sen nått år tillbaks en XJR -93 (modellen före den komressormatade som kom 1995) ståendes med en TWR vässad 4 liters rak sexa på 250 hästar, den här maskinen funderar jag på att lägga ner i räserbilen men först måste jag få tag i en manuell låda från en XJ6 95 - 97 (Getrag 290).

Ja, alla dessa planer och ideer men allra först ska jag försöka få den gatlegal, en sak i taget

_________________
Peter Hällström
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Peter Hällström skrev:


Det här med V12, V8 och V6 i en Jaguar är ju enligt min mening ett otyg, en Jaguar ska ju naturligtvis ha en stor rak sexa med dubbla överliggande kamaxlar
På grund av denna åsikt så har jag sen nått år tillbaks en XJR -93 (modellen före den komressormatade som kom 1995) ståendes med en TWR vässad 4 liters rak sexa på 250 hästar, den här maskinen funderar jag på att lägga ner i räserbilen men först måste jag få tag i en manuell låda från en XJ6 95 - 97 (Getrag 290).



En högerstyrd XJR (tror jag det var?) med den lådan låg ute på Blocket för ett par månader sedan för nästan inga pengar alls. Någon kanske kommer ihåg var den fanns och vem som sålde den?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Jag håller rätt bra koll på Jaguar annonser på Blocket och jag vet att det dykt upp manuella XJRer med kompressor men dom är extremt ovanliga, bara 12 st registrerade i Sverige enligt bilregistret.

Annars kan man ju köpa en sån här i UK runt £1000: http://www.ebay.co.uk/itm/1997-JAGUAR-XJ6-LOW-MILES-RARE-MANUAL-GEARBO . . . .

Eller lite mer så har man en sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/JAGUAR-XJS-XJ-S-1992-FACTORY-MANUAL-118000-S . . . .

Manuell låda ligger långt fram i tiden, ingen brådska men eftersom Jaguarklubben kör ett Cheap Race 2015 så kan man kanske förena nytta med nöje och köra hem en manuell rostburk av nått slag

_________________
Peter Hällström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD*
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (35659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande