Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar på understyrd Quattro-kärra (S2 Coupé)
1283 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442


Trådstartare
Hjulvinklar på understyrd Quattro-kärra (S2 Coupé)

Bilen ska in på fyrhjulsinställning på fredag men vet inte riktigt vad jag ska ha för vinklar. Visst... Man kan ju köra straight of the paper men vet inte om det är så kul. Man kan ju leka lite med vinklarna för att få bilen mindre understyrd. För S2'orna är ju lite tråkiga med sin understyrning...

Men samtidigt vill man ju inte slita ner däcken helt. Jag har inte så stor kunskap i ämnet och antar att det är en djungel. Men kanske kan ni guida mig lite så det inte blir helt knas på fredag. Jag snubblade över Slimes hemsida där han har lite fakta i ämnet och utifrån dessa tabeller borde man ju komma fram till några värden som dels tonar ner understyrningen lite men som ändå inte äter upp allt gummi på 30 min. Bilen kommer INTE gå på bana (iallafall inte regelbundet) så det är inte någon banräcer vi snackar om. Mer en 'små roliga krokiga vägar'-räcer.

Hade tänkt att kasta in tabellerna från Slimes hemsida här men html-kod gillades inte. Så skickar en länk istället:
http://biphome.spray.se/slime/Hjulinst.html

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: Hjulvinklar på understyrd Quattro-kärra (S2 Coupé)

NEo skrev:
Bilen ska in på fyrhjulsinställning på fredag men vet inte riktigt vad jag ska ha för vinklar. Visst... Man kan ju köra straight of the paper men vet inte om det är så kul. Man kan ju leka lite med vinklarna för att få bilen mindre understyrd. För S2'orna är ju lite tråkiga med sin understyrning...

Men samtidigt vill man ju inte slita ner däcken helt. Jag har inte så stor kunskap i ämnet och antar att det är en djungel. Men kanske kan ni guida mig lite så det inte blir helt knas på fredag. Jag snubblade över Slimes hemsida där han har lite fakta i ämnet och utifrån dessa tabeller borde man ju komma fram till några värden som dels tonar ner understyrningen lite men som ändå inte äter upp allt gummi på 30 min. Bilen kommer INTE gå på bana (iallafall inte regelbundet) så det är inte någon banräcer vi snackar om. Mer en 'små roliga krokiga vägar'-räcer.

Hade tänkt att kasta in tabellerna från Slimes hemsida här men html-kod gillades inte. Så skickar en länk istället:
http://biphome.spray.se/slime/Hjulinst.html


Slime har bra koll på sina bitar . Varför inte PMa honom? Man Audisarna är svåra att få bukt med pga att motorerna sitter så långt fram.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Du kan även prova att labba med lufttycket för att få en neutralare känsla i bilen. Jag brukar ha mer luft i bakdäcken så den får mindre grepp = mer överstyrd.

_________________
Johan Vikström
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 442


Trådstartare
griml0ck skrev:
Du kan även prova att labba med lufttycket för att få en neutralare känsla i bilen. Jag brukar ha mer luft i bakdäcken så den får mindre grepp = mer överstyrd.


Det är ju iofs inte hellet någon dum idé. Hur mycket mer brukar du ha där bak på en höft? Sanslöst mycket mer eller bara en skvätt?

offTopic: Fått fatt i något jobb än då? =) Synd att man missade de flesta treornas presentationer =(

_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Först ett bra chassi med en bra hjulinställning! Sedan kan du börja labba med lufttrycket thumbs up .


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Precis som ovanstående talare säger bör du ju fixa hyffsade hjulvinklar först. Om inte det hjälper (vilket det borde hjälpa lite med iaf). Så ere bara o testa fylla bakdäcket o se hur bilen beter sig.

Tror jag brukar ha en 0,2-0,3 extra i bak ungefär. Sedan brukar jag bromsa lite längre in i vissa kurvor som man vet man hade fått understyrning i annars. Om man släpper gasen o duttar lite på bromsen precis i ingången i kurvan brukar man kunna styra ut rumpan lite. Bromsar man för mycket gåre jätte brett dock Blir lite rally stil i körningen men man har klart mycket roligare när det är överstyrt än när det är understyrt

offtopic: Jo har jobbat en del på swiss i sommar men nu har jag äntligen ledigt o nu ska de köras

_________________
Johan Vikström
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Hjulvinklar på understyrd Quattro-kärra (S2 Coupé)

Slime har väl tom hjulvinklar på sin hemsida.

Jag kör faktiskt med toe-out på bakhjulen på quattron men det är nog inget att rekommendera för bana

_________________
Daniel Steiner
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Står det inte fel på Slimes sida?

Citat:

Toe bak

Toe - in
Mindre fäste i svängarna.
Toe - out
Mer fäste i svängarna


Dessutom verkar ju värden för hjulinställning helt galna för banörning, speciellt vad gäller Camber.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar på understyrd Quattro-kärra (S2 Coupé)
1283 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande