Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
RMC5 JPR Edition 2020?
5406 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Då var det dags att dra igång en projekttråd på vad som ska bli mitt långtidsprojekt som dock jag hoppas ska vara färdigt nästa sommar/höst!

I grunden står en gammal Renault 5 Junior Cup bil som ska byggas om en hel del, bland annat ska motorn flyttas och bytas ut

Att äga en R5 Turbo är ju en dröm för många och från dagen jag såg den s.k IMSA bilen som förövrigt totalförstördes i en krash för att sedan byggas upp igen så har jag velat haft nåt liknande.
Jag har senaste veckan spekulerat i motorvalet, allt från V8 till boxer från Subaru... tillslut har valet fallit på MC motor på 1000cc + utav flera anledningar så nu håller jag på och klurar på bakvagn...

Fram kommer alltså tanken sitta samt eventuellt utrymme för någon väska den dagen jag bestämmer mig för att regga bilen... Dubbla A armar är original men dessa ska förlängas och få torisionsstavarna bortplockade och ersatta av coils i lämplig längd det ska breddas en hel del ungefär 20cm på varje sida så vad jag väljer för styrväxel kommer dels att ha med vad det blir för spindlar och hur lång den ska bli.

Bak kommer det också bli dubbla A armar med coils tillsammans med en diffklump från en lämplig donator, alternativt blir det kedjedrift som på Radical...

Visst MC motorn är kanske inte optimalt i en R5a på cirka 700Kg men jag bygger den bara för att jag vill och för att lära mig att konstruera saker själv... Som sagt så kommer den inte gå på väg i första hand utan blir en ren banbil till att börja med och den ska få en del konstiga tankar som jag planerat mest bara för att se om det funkar...

Kaross då jo det blir en egen verision av IMSA samt engelska Special Saloon bilen ett litet hopakok kan man säga men i första hand är det IMSA som är förebilden, breddarna kommer göras i plåt, en polare tyckte jag skulle nita breddarna men vi får se... Sen hoppas jag att tomten eller påskharen kommer med plasthuv och baklucka... även en vinge liknande IMSA typen ska byggas med en form av DRS den ska alltså plana ut av farten är det tänkt.... Blir plant golv under hela bilen oxå då vi ändå måste kapa lite i golvet för att höja buren som sitter 10cm ifrån taket...

Tips mottages gärna på lösningar för drift av motorn till hjulen!!

lite bilder
Utgångsprojektet:


IMSA:



Special Saloon UK:



_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul bygge! Har alltid tyckt renault 5orna ser lite tråkiga ut när de är så smala över hjulen men det kommer du ju att åtgärda! Riktigt cool förebild att bygga efter. thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Har den bilen möjligen ursprung i Höllviken? Jag tycker att jag känner igen färgsättningen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
donk
kalmar
Här sen Maj 2006
Inlägg: 13



detta kanske kan vara ngt

http://www.blocket.se/gavleborg/Motor_CBR_1000_F_komplett_samt_BMW_dif . . . .

Hur som heslt ska bli kul att följa bygget

/A

_________________
Alfred Schygge
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Ja dom ser lite tråkiga ut det håller jag med om men jag hoppas att med min verision av IMSA bilen så ska det vara åtgärdat

Mycket möjligt har ingen historik mer än från 2007 och framåt på bilen så inte helt omöjligt att den har hört hemma i den trakten!

Tack för tipset, beslutade idag att jag kommer köra kedjedrift precis som på radical och faktiskt med radical delar i bakvagnen, motor har jag några på G men håller alltid koll även om det skulle dyka upp någon Hayabusa eller nåt

Kul att ni är intresserade det höjer motivationen verkligen

Lite update på byggstarten är som sådan att förhoppningsvis så säljs min Gr2 räser till belgien vilket gör att jag får loss mera stålar att bygga med så nu ska jag bara åtgärda min Clio (vinterpulkan) innan jag börjar bygga!


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Har en del grejer på G till bygget. Kommer bli så nära radical drivlina det går att komma i denna...

Som tur är har jag inte satt något datum när den ska vara klar Råkade köpa mig en Renault 5 Alpine som behöver ordentlgit med vård innan men jag fortsätter jaga delar så jag har redo!

Har även gjort en skiss på ramen och ihopkopplingen med buren då jag ändå måste flytta uppburen så passar jag på att göra nytt golv i bilen för bättre aero

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Jag har inte glömt bort tråden, endast lite ont om budget att bygga för just nu...

Kostade att bygga färdigt en racingbil

Som skrivet innan så ska jag renovera en Renault 5 Alpine innan jag har en chans att börja på detta bygge.

Men lite har jag lyckats med iallafall, har hittat motor/låda/elsystem till vettigt pris förvisso inte nyskick men perfekt att bygga mallar utifrån.

angående bakaxel... Ja jag ska ju köra kedjedrift som det verkar alternativt sätta motorn på höger sida och koppla växellådan direkt mot diffklump med kedja eller nåt.. Just här har jag lite problem som måste lösas först men som det ser ut nu har jag ju tid på mig

Ska vara nöjd om jag är färdig till 2020

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



jimmy p skrev:
Jag har inte glömt bort tråden, endast lite ont om budget att bygga för just nu...

Kostade att bygga färdigt en racingbil

Som skrivet innan så ska jag renovera en Renault 5 Alpine innan jag har en chans att börja på detta bygge.

Men lite har jag lyckats med iallafall, har hittat motor/låda/elsystem till vettigt pris förvisso inte nyskick men perfekt att bygga mallar utifrån.

angående bakaxel... Ja jag ska ju köra kedjedrift som det verkar alternativt sätta motorn på höger sida och koppla växellådan direkt mot diffklump med kedja eller nåt.. Just här har jag lite problem som måste lösas först men som det ser ut nu har jag ju tid på mig

Ska vara nöjd om jag är färdig till 2020

Du hinner nog komma på 5 till projekt under tiden

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Förmodligen men dom får stanna i tanken

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
RMC5 JPR Edition 2020?
5406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande