Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Små släp för Crosskart?? Bygga om släp?
2 besök senaste veckan (6243 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror jag vill ha ett obromsat litet släp som passar till crosskarten. Har inte exakt vikt på den men max 500-600kg måste räcka. Jag ska precis sätta mig o söka på Blocket. Men finns det andra tips så thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Magnus Thomé skrev:
Jag tror jag vill ha ett obromsat litet släp som passar till crosskarten. Har inte exakt vikt på den men max 500-600kg måste räcka. Jag ska precis sätta mig o söka på Blocket. Men finns det andra tips så thumbs up thumbs up thumbs up


Köp en 750kg EU släp då! Så kan du lasta ca 500kg beroende på vilken tillverkare det är.
Problemet i ditt läge är att hitta en släp som har minst 160cm lastbredd o 3m långt. Som EU släp är nog utvalet grymt begränsat
Hittar du något så dela gärna med dig då jag också är intresserad av en sådan kart

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Tänk också på att alla bilar inte får dra 750 kg obromsat släp. En del (många) har lägre gränser. Om totalvikten på bilen är lägre än halva släpets totalvikt (1500 kg för 750 kg) så är det 40 km/h som gäller om släpet är lastat.

Vad kommer det vara för dragbil?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



http://www.blocket.se/vi/56910095.htm

Detta kanske kan vara något. Har för mig dessa släp finns med boogie också.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Victor. skrev:
Tänk också på att alla bilar inte får dra 750 kg obromsat släp. En del (många) har lägre gränser. Om totalvikten på bilen är lägre än halva släpets totalvikt (1500 kg för 750 kg) så är det 40 km/h som gäller om släpet är lastat.

Vad kommer det vara för dragbil?


Audi A3 Sportback 2.0 TDI

Max obromsat 670kg enligt manualen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Beggade släp finns i alla prisklasser och skick verkar det som

http://www.blocket.se/stockholm?q=&cg=1040&w=3&st=s&c= . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Superkart skrev:
http://www.blocket.se/vi/56910095.htm

Detta kanske kan vara något. Har för mig dessa släp finns med boogie också.


Såg fint ut ... Synd bara att Speedcar är 160 breda då de är svårt o hitta så breda släpvagnar med låg totalvikt.
Thules Möbelsläp hade varit gött o ha , men de är bara 159 breda - endel fästjärn osv så ett verkligt mått på 157 stämmer bättre o trots att de bara är 1-3cm cm för smalt så är det 1-3cm på fel håll... De är svårt o smalna av bredden o pussna in skiten i en skåpsläp helt enkelt..

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Magnus Thomé skrev:
Beggade släp finns i alla prisklasser och skick verkar det som

http://www.blocket.se/stockholm?q=&cg=1040&w=3&st=s&c= . . . .


Jo de finns gott om släp på blocket , men som jag skrev tidigare så är de flesta försmala
Har du BE eller B96 behörighet eller bara B? Får väl dra 14-1600kg på Be bak a3an?

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Magnus Thomé skrev:
Victor. skrev:
Tänk också på att alla bilar inte får dra 750 kg obromsat släp. En del (många) har lägre gränser. Om totalvikten på bilen är lägre än halva släpets totalvikt (1500 kg för 750 kg) så är det 40 km/h som gäller om släpet är lastat.

Vad kommer det vara för dragbil?


Audi A3 Sportback 2.0 TDI

Max obromsat 670kg enligt manualen

Ok, då missar man 80 kg lastvikt men man får fortfarande koppla ett 750 kg-släp så det blir mer en "bedömningsfråga" vad som är lämplig maxvikt (och kräver vägning för bevis).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Piddan skrev:

Har du BE eller B96 behörighet eller bara B? Får väl dra 14-1600kg på Be bak a3an?


Bara "vanligt", så det är väl B det.

För mig som inte kan det här med vikter o behörighet så känns det som en djungel

_________________
Magnus Thomé
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Magnus Thomé skrev:
Piddan skrev:

Har du BE eller B96 behörighet eller bara B? Får väl dra 14-1600kg på Be bak a3an?


Bara "vanligt", så det är väl B det.

För mig som inte kan det här med vikter o behörighet så känns det som en djungel

Jag har flera gånger försökt sätta mig in i vad jag, bilen, lasten kräver för släp... siktar på att spela ovetande när jag blir stoppad istället, eller det behöver jag inte spela

Men kolla här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slap . . . .

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



jol skrev:
Magnus Thomé skrev:
Piddan skrev:

Har du BE eller B96 behörighet eller bara B? Får väl dra 14-1600kg på Be bak a3an?


Bara "vanligt", så det är väl B det.

För mig som inte kan det här med vikter o behörighet så känns det som en djungel

Jag har flera gånger försökt sätta mig in i vad jag, bilen, lasten kräver för släp... siktar på att spela ovetande när jag blir stoppad istället, eller det behöver jag inte spela

Men kolla här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slap . . . .



Just därför tog jag BE o skaffa bil som får dra 3500kg för att slippa va nojig över vad jag får dra. så nu ska man bara ha koll på vad skiten man lastar väger o vad man får lasta på släpen. Rörigt de med men lite smidigare iaf haha.

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur mycket/lite får man ändra/bygga om på släp egentligen inom lagens märken?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Magnus Thomé skrev:
Hur mycket/lite får man ändra/bygga om på släp egentligen inom lagens märken?


Ingenting om man ska va petig.. sen är frågan hur mycket konstapeln begriper om de ombyggnader du är ute efter om du blir stoppad. Men gör det demonterbart inför besiktning iaf.

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Allmänt banåkaforum
Små släp för Crosskart?? Bygga om släp?
2 besök senaste veckan (6243 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande