Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftkompressor dimensionering?
14110 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Jag söker med ljus o lykta efter en luftkompressor.

Vad använder ni och vilka data är absolut minimum?

Fri avgiven luftmängd?, genomlupen cylindervolym etc.
Jag fattar hälften av vad som skrivs i katalogerna, det viktigaste är ju att den skall driva allt som jag kan tänkas behöva och kosta max 6000 typ.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Hoppas någon kan komma med tips, vad har ni hemma själva?
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Biltema:
Kompressoraggregat 150 liter
Transportabla kolvkompressorer med direktdriven/remdriven motor och med luftbehållare. Försedda med manometer och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetstryck för olika verktyg. Helautomatisk drift, en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN. Luftbehållare 150 liter. Motoreffekt 5,5 hk. Genomlupen cylindervolym 605 lit/min. Fri avgiven luftmängd 485 lit/min. Max arbetstryck 10 bar. Cylinderantal 2. Motordriven Rem. Vikt 140 kg. El 400 V/3-fas.

6990 kr kostar den.


Kompressoraggregat 100 liter
Transportabla kolvkompressorer med direktdriven/remdriven motor och med luftbehållare. Försedda med manometer och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetstryck för olika verktyg. Helautomatisk drift, en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN. Luftbehållare 100 liter. Motoreffekt 4,0 hk. Genomlupen cylindervolym 481 lit/min. Fri avgiven luftmängd 380 lit/min. Max arbetstryck 9 bar. Cylinderantal 2. Motordriven Rem. Vikt 72 kg. El 400 V/3-fas.

4990 kr kostar den.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag har en Biltema-kompressor, tror det är 100-litaren ovan och den har funkat utan problem i de ca 5 år som jag ägt den. Pratade med nån som jag känner som jobbar med kompressorer(på Atlas Copco, tror jag) och han påstod att det var bra grejer och i princip samma som såldes av andra till betydligt högre pris. Tror att de tillverkas av någon stor tillverkare i Italien.
När det gäller handverktyg klarar den det mesta eftersom det tar ett tag att tömma behållaren så det begränsas inte av att kompressorn "endast" avger 380 lit/min. Om det nu inte är så att man skall köra en stor muttermaskin konstant utan uppehåll.
Jag har dock inte använt den till att lacka några större prylar med så jag vet inte om den t.ex. skulle klara en hel bil, men jag skulle tro att det skulle gå också. Men inte säker. Vad kräver en färgspruta?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag har 755-5,5-200 enligt http://www.abtrax.com/verktygsmaskiner/nya/produkter/nyamaskiner_pdf/A . . . .

...hoppas att den är bra, har inte använt den så mkt, men det är iaf precis så att man klarar den på tröga 10A säkringar. Max kapacitet med den strömförsörjning många har mao. Påminner vääääldigt mycket om Biltema-kompressorerna.

Kolla pris med:
A L A B AB
Hammarsvall 1138, 820 60 DELSBo 0653-109 28
Även 0653-167 20
Fax 0653-770 20
Mobiltfn 070-648 02 80
E-post alab.ab@swipnet.se

Sprutlackering kräver inte så väldigt mycket, har inga siffror dock, men det är ju bra om kompressorn inte behöver gå kontinuerligt, det är inte grejer i den här divisionen byggda för.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Frågan är mer vad du har för krav.... det som suger mest är nog slipmaskiner och mutterknackare. Mutterknackare kör man ju inte några längre stunder så det brukar inte vara så stort problem, däremot slipmaskiner kör du längre stunder. Jag har en 7,5 hk med en ca 250-300 liters tank, funkar kalas till nästan allt. Jag tror nog att du kommer rätt långt med dom allternativen du har visat. Men du får kanske va bered på att du får vänta på att tanken ska fyllas emellan åt.

Färgsprutor brukar inte dra jättemycket luft. Körs ju ofta över en tryckreducerare för att få lägre arbetstryck och då "räcker" ju luften längre...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Mitt generella tips får helt enkelt bli att köpa en som är så kraftig som möjligt (så stor som du har råd med ). Att förlita sig på en lite kompressor med stor tank och sen behöva vänta på att tanken ska fyllas är väldigt tråkigt i längden!
Det som är inressant är fri avgiven luftmängd. Kan du hamna på 400 l eller bättre så är det bra.

Tyvärr hittar jag inte namnet på firman som "Kokos racing" garaget köpte vår kompressor av... ...tror att de håller till i Mönsterås... Det finns ett antal förutom Biltema som har rimliga priser så det är värt att kolla runt. Vi köpte en på ca 7-8 hk och den räcker även till blästring vilket är mycket luftkrävande.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Mutterknackare kör man ju inte länge på, det är riktigt men slipmaskiner brukar sluka upp till ca 300l/min och då bör den mindre varianten räcka långt?, jag vill bara ha en kompressor som skall klara mina behov, det är inte på tal om att starta upp en firma och köra kompressorn 5-10 tim/dag.

Jag har för tillfället en 1.5hk och 25 lit tank, den duger INTE, får vänta på tok för länge och den klarar knappt mina borrmaskiner.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Per Wackt skrev:

Färgsprutor brukar inte dra jättemycket luft. Körs ju ofta över en tryckreducerare för att få lägre arbetstryck och då "räcker" ju luften längre...

Jo, så är det nog. Exemplet med färgsprutan var mer att man kör den ganska länge i taget samt att det är kritiskt att man inte får slut på luft helt plötsligt.
Med stor tank menade jag mer att den klarar toppar som man har när man t.ex. tar av hjulmuttrarna på en lastbil eller liknande, men att det inte är kontinuerlig drift. Att behöva vänta är ju inte så kul, men vid normal använding så blir det ofta naturliga uppehåll så att det hinner fylla på tanken igen. Slipmaskin är nog lite värre, då det är ganska kontinuerlig drift.
Det är ju även onödigt att köpa en för dyr maskin som man inte är i behov av, eftersom det för de flesta innebär att man inte har råd med nån annan kul maskin som man "behöver".

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



om det är någon som behöver kompressorer så har jag bra priser på alla modeller..... kolla http://www.fini.se/

Har några småkompressorer hemma nu.... billigt vid hämtning i sthlm.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Wankelsport skrev:

Tyvärr hittar jag inte namnet på firman som "Kokos racing" garaget köpte vår kompressor av... ...tror att de håller till i Mönsterås... Det finns ett antal förutom Biltema som har rimliga priser så det är värt att kolla runt. Vi köpte en på ca 7-8 hk och den räcker även till blästring vilket är mycket luftkrävande.


http://www.drift-underhall.se/
Där köpte jag min kompressor.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ingmar Truedsson skrev:
Wankelsport skrev:

Tyvärr hittar jag inte namnet på firman som "Kokos racing" garaget köpte vår kompressor av... ...tror att de håller till i Mönsterås... Det finns ett antal förutom Biltema som har rimliga priser så det är värt att kolla runt. Vi köpte en på ca 7-8 hk och den räcker även till blästring vilket är mycket luftkrävande.


http://www.drift-underhall.se/
Där köpte jag min kompressor.

Så heter firman!
Vi köpte denna:
Drift Air Verkstadskompressor
Modell: DA CT 7,5 D
Beskrivning:
DA CT 7,5 D
Verkstadskompressor med gjutjärnscylinder
Tank 270 Lt
Fri avg luft lit/min 700
Motor 7,5 hk 400 Volt, direktstart
Vikt 150 Kg
Pris exkl. moms: 6.600,00 kr
Pris inkl. moms: 8.250,00 kr


Mycket stor och stark och kräver rejäla säkringar!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har bara en såndär liten 1.5 hk med 24 liters tank. Funkar utmärkt till t.ex mutterdragaren. Har även så att jag kan koppla in en extra tank på ca 100-150 liter, fast det tar en evighet att ladda den. Men då kan jag blästra mindre detaljer anständigt bra. Men större detaljer är inte att tänka på.

_________________
Pär Hylander
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Slipmaskiner har jag inte använt men kontinuerlig drift kräver en hel del av kompressorn. Luftvolymen som anges för en kompressor gäller vid fritt flöde. Det är en skillnad om man ska ha 300 L/min vid ett högt tryck istället för med atmosfärtryk.

Ska du blästra med en "suga ur hink" bläster så ska det nog vara en så kompressor som ryms i garaget för att blästra med en för liten kompressor är

_________________
Sten Isaksson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Ingmar Truedsson skrev:
Wankelsport skrev:

Tyvärr hittar jag inte namnet på firman som "Kokos racing" garaget köpte vår kompressor av... ...tror att de håller till i Mönsterås... Det finns ett antal förutom Biltema som har rimliga priser så det är värt att kolla runt. Vi köpte en på ca 7-8 hk och den räcker även till blästring vilket är mycket luftkrävande.


http://www.drift-underhall.se/
Där köpte jag min kompressor.


Jag med. 5,5hp - 200l. Den har "nästan" varit på gränsen några gånger så jag har slipat. Ett haveri då ett trasigt motorskydd brände motorn men jag fick nytt på garanti

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004
Inlägg: 29



Dyra tryckluftsverktyg (Atlas Copco, Ingersoll-Rand m fl) kräver oftast mindre luft än de billigare (Biltema, Race etc).

Med dyra/bra förbrukare krävs mindre kapacitet hos kompressor och tank. Med billiga, och i värsta fall läckande, förbrukare måste man ha en kompressor med större kapacitet som då också blir dyrare.

Sensmoral: Dyrt blir det vilket fall - välj vad du vill lägga största delen pengar på: verktygen eller kompressorn. Har du redan verktyg ur någon av kategorierna (dyra/billiga) blir ju valet av (ny) kompressor lite enklare...

Personligen tycker jag att man ska skaffa så bra maskiner/verktyg man har råd med, även om det innebär kosthållning "pasta och luft" i ett par månader.

_________________
Min "föredetting":
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Investering av fler tryckluftverktyg är på gång, jag jobbar i en mekanisk verkstad och där ser man vilka grejer som håller för daglig användning och ljudnivå.
Citera
Skruva banåkabil
Luftkompressor dimensionering?
14110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande