Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Volvo femmor med krökta vevstakar (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (3113 totalt)
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Citat:

OT (sorry): Hur märker man detta utan att öppna upp motorn?


Jag har hört ett antal Volvo femmor med krökta vevstakar + min egen för 3 gången så det ljudet glömmer man inte i första taget , självklart kan man ha oturen å kröka dom soppas att dessa går av och i värsta fall titta ut på sidan av blocket . Ljudet påminner lite om en läckande avgaspackning när motorn är varm men när den är kall så låter det som det sitter någon i motorn med en 10 kilos slägga och bankar.

Citat:

och varför drabbas just din motor så ofta?



Jag tycker att det är ett vanligt förekommande fel bland trimmade volvo 5.
Ex. när jag ringde idag och beställde nya vevstakar kl 08.30 på morgonen så var jag den 4 som beställde till just volvo 850. Att det är just min motor som drabbas så ofta beror kanske på att jag är den ände här på forumet som skriver om detta problemet , men det kanske finns fler här som har samma erfarenheter som jag?

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
K Lundkvist skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
En tråkig nyhet , jag kommer inte till Kullen för att mina vevstakar har krökt sig för 3 gången
Så nu blir det att beställa nya . Fan vad sur man blir när sånt händer bara nån dag innan träffen >


Tråkigt... thumbs down Motorras är aldrig roligt, det brukar bli så många $$$

Men special styrboxar är sällan bra för en standard bottendel Du ska läsa instruktionsboken om vad det står om höga laddtryck


Instrutionsbok , vad är det
Jag är den typen som hellre frågar dom som kan eller lär mig av egna misstag
Höga laddtryck=

_________________

--VVTS--
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Maciek Matwiejczuk skrev:
Citat:

OT (sorry): Hur märker man detta utan att öppna upp motorn?


Jag har hört ett antal Volvo femmor med krökta vevstakar + min egen för 3 gången så det ljudet glömmer man inte i första taget , självklart kan man ha oturen å kröka dom soppas att dessa går av och i värsta fall titta ut på sidan av blocket . Ljudet påminner lite om en läckande avgaspackning när motorn är varm men när den är kall så låter det som det sitter någon i motorn med en 10 kilos slägga och bankar.

Citat:

och varför drabbas just din motor så ofta?



Jag tycker att det är ett vanligt förekommande fel bland trimmade volvo 5.
Ex. när jag ringde idag och beställde nya vevstakar kl 08.30 på morgonen så var jag den 4 som beställde till just volvo 850. Att det är just min motor som drabbas så ofta beror kanske på att jag är den ände här på forumet som skriver om detta problemet , men det kanske finns fler här som har samma erfarenheter som jag?


Då är det kanske dags att bygga en lite stadigare botten i din bil? eller vrida ned trycket

Autotech hade mycket prisvärda bottendelar såg jag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Wärhner skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Citat:

OT (sorry): Hur märker man detta utan att öppna upp motorn?


Jag har hört ett antal Volvo femmor med krökta vevstakar + min egen för 3 gången så det ljudet glömmer man inte i första taget , självklart kan man ha oturen å kröka dom soppas att dessa går av och i värsta fall titta ut på sidan av blocket . Ljudet påminner lite om en läckande avgaspackning när motorn är varm men när den är kall så låter det som det sitter någon i motorn med en 10 kilos slägga och bankar.

Citat:

och varför drabbas just din motor så ofta?



Jag tycker att det är ett vanligt förekommande fel bland trimmade volvo 5.
Ex. när jag ringde idag och beställde nya vevstakar kl 08.30 på morgonen så var jag den 4 som beställde till just volvo 850. Att det är just min motor som drabbas så ofta beror kanske på att jag är den ände här på forumet som skriver om detta problemet , men det kanske finns fler här som har samma erfarenheter som jag?


Då är det kanske dags att bygga en lite stadigare botten i din bil? eller vrida ned trycket

Autotech hade mycket prisvärda bottendelar såg jag.


Botten delen klarar mycket till innan det är dags att förstärka den utan det är alltid vevstakarna som är den största bägrensningen men nu ska jag sätta i riktiga så kan jag vrida upp trycket lite till

Autotech har mycket godis men jag tänker inte betala dom priserna när jag kan köpa samma delar under deras halva pris , dessa håller samma kvalite och är lika tåliga

_________________

--VVTS--
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Dags att splitta Volvo-Turbo snacket ur tråden?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Dags att splitta Volvo-Turbo snacket ur tråden?


Frågan ställs och jag svarar

_________________

--VVTS--
Citera
SkodaRS
Trollhättan
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Kör du fortfarande med orginal stakar eftersom du kröker dom?

_________________
Andreas Ivarsson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



sten parener i mottala har stakar till "vitmotorn" till bra priser.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
SkodaRS skrev:
Kör du fortfarande med orginal stakar eftersom du kröker dom?


Detta var sista gången jag gjorde det. Nu blir det riktiga grejer

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
LuddeR skrev:
sten parener i mottala har stakar till "vitmotorn" till bra priser.


Det är från honom jag har beställt thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



om vevstakarna kröks så beror det vanligen på för högt förbränningstryck, om de går av så är det vanligen för högt varvtal. Det är när de, eller bultarna går av som de brukar titta ut genom blocket. Många haverier av den senare typen beror på felaktigt åtdragna stakar.

Stakarna i Volvos motor är sintrade från pulver, varken tillverkningsmetoden eller stakarna är bra för höga belastningar.
Citera
Skruva banåkabil
Volvo femmor med krökta vevstakar (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (3113 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande