Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Volvo femmor med krökta vevstakar (splittad tråd) | 2 besök senaste veckan (3113 totalt) |
Jag har hört ett antal Volvo femmor med krökta vevstakar + min egen för 3 gången så det ljudet glömmer man inte i första taget , självklart kan man ha oturen å kröka dom soppas att dessa går av och i värsta fall titta ut på sidan av blocket . Ljudet påminner lite om en läckande avgaspackning när motorn är varm men när den är kall så låter det som det sitter någon i motorn med en 10 kilos slägga och bankar.
Jag tycker att det är ett vanligt förekommande fel bland trimmade volvo 5. Ex. när jag ringde idag och beställde nya vevstakar kl 08.30 på morgonen så var jag den 4 som beställde till just volvo 850. Att det är just min motor som drabbas så ofta beror kanske på att jag är den ände här på forumet som skriver om detta problemet , men det kanske finns fler här som har samma erfarenheter som jag? _________________ --VVTS-- |
||||||||
Instrutionsbok , vad är det Jag är den typen som hellre frågar dom som kan eller lär mig av egna misstag Höga laddtryck= _________________ --VVTS-- |
||||||||
Då är det kanske dags att bygga en lite stadigare botten i din bil? eller vrida ned trycket Autotech hade mycket prisvärda bottendelar såg jag. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Botten delen klarar mycket till innan det är dags att förstärka den utan det är alltid vevstakarna som är den största bägrensningen men nu ska jag sätta i riktiga så kan jag vrida upp trycket lite till Autotech har mycket godis men jag tänker inte betala dom priserna när jag kan köpa samma delar under deras halva pris , dessa håller samma kvalite och är lika tåliga _________________ --VVTS-- |
||||||||
om vevstakarna kröks så beror det vanligen på för högt förbränningstryck, om de går av så är det vanligen för högt varvtal. Det är när de, eller bultarna går av som de brukar titta ut genom blocket. Många haverier av den senare typen beror på felaktigt åtdragna stakar.
Stakarna i Volvos motor är sintrade från pulver, varken tillverkningsmetoden eller stakarna är bra för höga belastningar. |
||||||||
Skruva banåkabil Volvo femmor med krökta vevstakar (splittad tråd) | 2 besök senaste veckan (3113 totalt) |