Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Ringtaxi jagad av en GT3 :)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7424 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Frazze skrev:
Är det bara jag som tycker att filmerna hackar som f*nken när man försöker titta? Eller är det nå`t knas med min burk Annars är det väl fel # 30 - felorsaken befinner sig 30 cm från skärmen..


Det hackade lite för mig med....
Men jag laddade ner den igen - då var det inte så farligt längre.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nån som har åkt med damen ifråga?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Fredrik C skrev:
Nån som har åkt med damen ifråga?


Nej, men jag har köpt öl av henne!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Fredrik C skrev:
Nån som har åkt med damen ifråga?


Nej, men jag har köpt öl av henne!

Mvh /Micke


Vilket sammaträffande, de har jag med!
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



JohanR skrev:
Citat:

Håller helt med. Han har ju en ganska lustig teknik med att hålla ratten med bara en hand. Undrar om det är för att vara cool eller för att han tycker att det ger bättre känsla? Högerhanden får ju bara rycka in när det verkligen går på tvären!


Har läst nånstans i en artikel om 'power oversteer' att det är en rätt populär teknik bland de kunniga. Man hinner med att veva runt bättre. Och det ser ju ut att fungera för honom...

JohanR


Jag är iof en oerfaren förare men de få tillfällen som jag kört brett så känns det som en självklarhet att jag är mycket snabbare och smidigare med bara en hand på ratten. Med 2 händer blir det mycket krångligare att häva sladdar snabbt m.m. Ska jag köra brett på ett mjukt och kontrollerat sätt så måste jag ha bra tempo på ratten. Att köra med en hand kräver iof att man har servo. Åtminstone för mig som är lite klen...
När jag kör golfen så ska det ju gå fort i stället för brett och utan servo men med kortad styrväxel och 12"(jag vet, den ska bytas ut...) ratt samt att precisionen är viktig så är det inget annat än 2 händer på ratten som gäller.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Enhandsfattning är "standard" vid drifting (även utan servo, jag har inget). Jag har inte riktigt funderat på varför, men det beror nog mest på att det är lätt att "trassla in sej" om man använder båda händerna eftersom man ofta(st) går över "arm lock" då armarna låser varandra i kors. Jag rycker in med andra handen när det ska till riiiktigt snabb motstyrning för att undvika retursladd. Allt detta går på automatik, jag har alltid kört helt på känsla och är därmed en rätt värdelös instruktör...


Vad gäller de Italienska passagerarna så frågar den ena om M5:an är 4WD... Och de skulle alltså föreställa BMW-ister?

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Alternativ nedladdningsplats för Sabine-filmen
http://www.ludd.luth.se/~gunnar/movie/200209_Sabine.WMV

Då det var så bedrövligt dålig fart på nedladdning från platsen där filmen låg så har jag lagt upp en kopia på ett ställe med betydligt bättre fart.

Tyvärr kan den endast ligga där några dagar pga av att jag överskrider mitt diskutrymme. (Sysadm kommer att om jag låter den ligga för länge.)

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag har funderat på hur jag gör när jag kör rallystil.

Då gör jag tvärtom mot vad jag gör när jag kör asfaltsrace. Jag drar ratten istället för att skjuta den och jag använder bara en arm när jag drar och har den andra släpandes på ratten, standby för eventuell korrektion och retur. Jag tror ialla fall att jag drar ratten mycket snabbare än jag sjkuter den. I och för sig svänger jag in i kurvor på normalt vis med båda händerna på ratten och genom att skjuta med den ena.

Vid rally med klenare fäste än asfalt är det för mig rumpkänslan(förflyttningen) som styr rattutslaget vid sladd. När jag kör asfalt är det vad underlaget under däcken säger som avgör mest vad jag gör med ratten. Då är det mer naturligt att hålla rattutslaget genom att skjuta ifrån och med den andra handen hålla tag i ratten, vara följsam för de ryck i ratten som kommer och tolka informationen med båda händerna.

Vad försöker jag säga egentligen? Jo, att informationen genom ratten när man har bredställ är ganska oväsentlig.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



DanielB skrev:
Vad försöker jag säga egentligen? Jo, att informationen genom ratten när man har bredställ är ganska oväsentlig.

mvh
Daniel


Det kallas servo, på bilar utan så får man MASSOR med info oavsett färdriktning

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Johan f.k.a M3E30 skrev:
DanielB skrev:
Vad försöker jag säga egentligen? Jo, att informationen genom ratten när man har bredställ är ganska oväsentlig.

mvh
Daniel


Det kallas servo, på bilar utan så får man MASSOR med info oavsett färdriktning


Kallas det inte att styra med gaspedalen? På ställ blir ratten mest en prydnad eller i bästa fall en vilje-riktnings-indikator men styrningen sker genom att man pendlar runt vikten med gaspedalen? (Så gör i alla fall jag.)

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



BTG skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
DanielB skrev:
Vad försöker jag säga egentligen? Jo, att informationen genom ratten när man har bredställ är ganska oväsentlig.

mvh
Daniel


Det kallas servo, på bilar utan så får man MASSOR med info oavsett färdriktning


Kallas det inte att styra med gaspedalen? På ställ blir ratten mest en prydnad eller i bästa fall en vilje-riktnings-indikator men styrningen sker genom att man pendlar runt vikten med gaspedalen? (Så gör i alla fall jag.)

Mvh / Micke


Jo, normalt så styr man väl med gaspedalen när man driftar men är bilen en merca 190 med ynkliga 105 kusar så blir man tvungen att styra med ratten...
Citera
Bilder o videos
Film: Ringtaxi jagad av en GT3 :)
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (7424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande