Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svettsa i gutjärn
3240 besök totalt
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Svettsa i gutjärn

Ja, hur svårt är det. Ja har frågat på lite olika ställen o ingen vill göra de för dom säger att de kan spricka.
Det är ett topplock som ja vill svettsa. Och det är ett hål i som är ungefär 5 millimeter stort.
Det är ett b20 topplock om de nu skulle vara till nån hjälp.

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det finns speciell pinne till pinnsvetsen att svetsa gjutgods med.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Är det något speciellt med den b20-toppen? (dyr portning)
om inte, kasta och skaffa en ny!

Vart är området som ska svetsas, har du en bild?
Visst är risken för sprickbildning stor men det får att svetsa om det verkligen är nödvändigt.
Alternativt hårdlöda, men då är det ännu viktiga att förvärma hela toppen och kyla den långsamt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Svettsa i gutjärn

Vad är det för hål? Jag har lagat en del med slaglod i gjutjärn. Det funkar för mindre krävande lagningar. Mindre värme, och man kan förvärma toppen lite först.
Det går att svetsa gjutjärn. Vi sprut-svetsade upp kanaler för att ändra portriktningen på 80 talet. Förvärmning och sakta nerkylning i stor låda med rockwool i ett dygn. Jag förstår om man säger nej eftersom få har hållit på så mycket med detta att man vågar garantera resultatet, plus att det blir ohyggligt dyrt om man inte kan göra det själv.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Asso de spesiella me den e att de e en marintopp. O dom brukar kossta en del (iaf me mina mått mett).
Hålet sitter presic intill ett tändstift.

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maggot skrev:
Asso de spesiella me den e att de e en marintopp. O dom brukar kossta en del (iaf me mina mått mett).
Hålet sitter presic intill ett tändstift.


Hur har det blivit ett hål, och går det in till vattnet?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Vad är det som skiljer en marintopp från en vanlig topp?

Skulle det gå att laga hålet genom att sätta i en insatsgänga till tändstiftet?
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
Insattsgäng går ej, de e inte hål i den gängan, utan bara brevid.
Ja skillnaden på en marintopp o en vanlig e väll att marintoppen är gjord för o klara mer.

och ja de e från vattenkylningen, de har ju gått sjövatten där.

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maggot skrev:
Insattsgäng går ej, de e inte hål i den gängan, utan bara brevid.
Ja skillnaden på en marintopp o en vanlig e väll att marintoppen är gjord för o klara mer.

och ja de e från vattenkylningen, de har ju gått sjövatten där.


Då kan vi utgå ifrån att det handlar om genomrostning. Över vintern så blir toppen det första stället utan vatten så där rostar det när syret kommer till. (Det är sötvattenskylning som gäller). Släng toppen,
nästa gån går det hål någon annan stans och så smäller motorn.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Håller med om Görans svar.

Men vad är det egentligen som skiljer en marintopp från en vanlig?
"Gord för att klara mer" ? Vadå?!

Jag har sett ett par marintoppar under tiden jag jobbade på en motorrenoveringsfirma, iof var det inga närmare studier jag gjorde men tittar man bara på dom så ser dom identiska ut med en vanlig b20-topp, möjligtvis att nått kylrör och några pinnbultar är lite annorlunda men sånt går ju att flytta över från den toppen som du redan har.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det som brukar skilja är ventilsäten och ventiler iom den kontinuerliga belastningen.
jag satte i lösa stålsäten i en biltopp till min vp170/b30 och den har gått i 11år nu utan haveri thumbs up

vp:s motorblock som baserades på b20-30 hade tjockare cylinderväggar för att klara sig längre utan genomrostning.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag läste svetsteknologi på KTH men det var några år sedan och böckerna är på vinden. Du kommer att få en svets som har hög kolhalt (Mycket kol finns i gjutgodset) som gör att svetsen blir spröd och kommer att spricka, i princip.

Ibland måste man dock reparationssvetsa i gamla broar och andra gamla konstruktioner som byggdes av gjutjärn. I de fall använder man sig av nickel-elektroder (mellan 50-100% nickel) för att minska sprickkänsligheten. Den exakta metalurgiska mekanismen som gör detta kommer jag inte ihåg.

Med reservation för att teknikområdet har utvecklats på de senaste 15 åren.

Jag vet dock inte var man kan hitta nickel-elektroder men släng iväg en mailfråga till ESAB i Laxå.

Ciao och lycka till
Peter

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71


Trådstartare
okej, tack så mycke.
Ja kasstar inte gärna mitt block
Kanske lite på grund av den dåliga ekonmin ja har
Men de är ingen fara me rost någon annan stans i motorn.
De e bara ett litet hål.
om man ska nickelsvettsa, va ska man använda för svetts?
Har nåra olika, el- o gassvetts (kan ju hyra/låna i annat fall).

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Vill minnas att det var pinne som användes.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Skruva banåkabil
Svettsa i gutjärn
3240 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande