Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Solstads saab biltransport
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (82133 totalt)
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Hallåj, har ägt denna saab i några år nu så ska starta en liten projekt tråd.
2009/2010 nångång köpte jag saaben som ett rostrenoverings objekt, byggd på en saab 900-87 ombygt 1990.
Jag har rostlagat golvet i kupen och bytt balkarna som utgör flaket,
Nu senaste veckan har jag påbörjat lackering och broms renovering, även tagit tag i sista biten på flaket som jag inte trodde var i så dåligt skick men blästern tyckte annat,
Bilden längst ner är orsaken jag bytte all balk på flaket, var väldigt många fiffiga fusk lagningar lite här och där.







_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Helgens arbete - bromsar demonterade och slipning och epoxy grund lagd.
Även beställt servis delar till motorn renoverings satser till bromsarna och nya skärmar bak




_________________
jimmy salomonsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Hur gammalt är bygget?
Det har rostat på ordentligt med åren.

Kul bygge att följa

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Nikel skrev:
Hur gammalt är bygget?
Det har rostat på ordentligt med åren.

Kul bygge att följa


Den är ombygd 1990. Jo rosten har härjat fritt ett bra tag, men det är helt borta nu, beroende påhur mycket tid jag hinner lägga på den nu så borde det vara besiktnings dax on några veckor

_________________
jimmy salomonsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



salmon skrev:
Nikel skrev:
Hur gammalt är bygget?
Det har rostat på ordentligt med åren.

Kul bygge att följa


Den är ombygd 1990. Jo rosten har härjat fritt ett bra tag, men det är helt borta nu, beroende påhur mycket tid jag hinner lägga på den nu så borde det vara besiktnings dax on några veckor


Skoj!

Skoj med solstad, vill också ha en sådan rackare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Vill ha/bygga! Hur är det byggt - går flakets balkar/ram genom hyttens bakvägg och fäster i trösklar/främre hjulhus? Vad är det för dimensioner på dessa rambalkar? Vad är det för bakaxlar/fjädring?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



elCrillo skrev:
Vill ha/bygga! Hur är det byggt - går flakets balkar/ram genom hyttens bakvägg och fäster i trösklar/främre hjulhus? Vad är det för dimensioner på dessa rambalkar? Vad är det för bakaxlar/fjädring?


SFRO har regler i sin bygghandbok thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Balkarna går ända in i främre hjulhusen, och är i 80*80*3mm
Axlarna bak är bpw 1500kg axel obromsad, och så är det påsvetsat skivbroms färste till orginal saab bak bromsar *2

Finns oxå lastkänings ventilet till bägge axlar men just nu är dom helt fastrostade så någon som vet var man kan hitta tag i nya sånna,

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Blästrat ok ock skivor idag. Väntar på rep kitt innan montering.



_________________
jimmy salomonsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Fränt!

vad sitter det för motor i den?

_________________
Mattias Broberg
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Det sitter en 8v 2liters, har en donator bil med 16v som jag funderar på flytta över, men inte i första skedet, blir isåfall nästa vinter. Är mest k jetroniken jag vill bort med, 16v har bosh elekrtonsikt sprut.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



salmon skrev:
Det sitter en 8v 2liters, har en donator bil med 16v som jag funderar på flytta över, men inte i första skedet, blir isåfall nästa vinter. Är mest k jetroniken jag vill bort med, 16v har bosh elekrtonsikt sprut.


det är inte mycket jag kan här på rejsa känner jag ofta men gamla 900or är min grejj

är det en 2.0 eller en 2.1 du har som donator?

har lite svårt o e hur den stackars 8v pallar med o lasta något

_________________
Mattias Broberg
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
M.Broberg skrev:
salmon skrev:
Det sitter en 8v 2liters, har en donator bil med 16v som jag funderar på flytta över, men inte i första skedet, blir isåfall nästa vinter. Är mest k jetroniken jag vill bort med, 16v har bosh elekrtonsikt sprut.


det är inte mycket jag kan här på rejsa känner jag ofta men gamla 900or är min grejj

är det en 2.0 eller en 2.1 du har som donator?

har lite svårt o e hur den stackars 8v pallar med o lasta något


Vet inte vad jag har för motor i donatorn mer änn att det är 16v. Men har dragit husvagn med den förut och det har gått ganska bra, 1500kg vägde vagn och körde till björkliden så endel branta backar fins det på den sträckan.


_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
94 DIN kw är det vist i den, typ 127hk, 1989 årsmodell oxå. Vad är det för liter på den då?

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Såja ett ok helt klart. 5 kvar
Måste tillverka nya kolvar till dom andra 3 bak oken dom var utanför räddning
Oken fram har jag inte monterat lös ännu det får bli senare.

_________________
jimmy salomonsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



2,0i 16 - 126 HK

2,1i 16 - 140HK

2,0t (LTT) 145 hk

det är dom vanligaste egentligen.

turbon finns som fulltryckare men HK beror på årsmodell och eventuell fabrikstrimning. varierar mellan 175hk och 160 h

8v turbo finns som 140hk eller 155hk (med intercooler) men då är det ju K-jet med.

alla 16v motorer är bättre än 8v egentligen.

_________________
Mattias Broberg
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
M.Broberg skrev:
2,0i 16 - 126 HK

2,1i 16 - 140HK

2,0t (LTT) 145 hk

det är dom vanligaste egentligen.

turbon finns som fulltryckare men HK beror på årsmodell och eventuell fabrikstrimning. varierar mellan 175hk och 160 h

8v turbo finns som 140hk eller 155hk (med intercooler) men då är det ju K-jet med.

alla 16v motorer är bättre än 8v egentligen.


Ah fin info, tack för det.
Ja k jet med många år på nacken är väll inte så jätte bra, men blir först nästa år jag orkar byta motor, blir ännu en grejj å fixa annars så måste låta det som funkar sitta kvar, nu första prio så ska ju min bmw åka flak mest och den väger under tonnet så då får man kämpa på med 8v motorn

_________________
jimmy salomonsson
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Dagens arbete, borrat en fäst skruv till broms skivan på ett nav, och renoverat samma nav, blir att borra resterande nav imorgon, även blir det att svarva centrumstyrningar till resterande skivor då enbart en skiva hade det när jag demonterade. Har skruvar bort fram oken ochså och dom ska renoveras i helgen, och mina skärmar bak har kommit.
Lackering är uppskjutet till nästa helg, blir nog att passa in bak rutan nu i helgen ochså så man slipper göra det sen när bilen är lackad och tvättad invändigt,



_________________
jimmy salomonsson
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Mycket snyggt renoverat!
Jag skulle också kunna tänka mig en sån här, verkar liksom vara en enkel lösning för att transportera banbilen.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Skoj med Solstad bilar
Har funderat mer än en gång på något sådant för rejsbilen. Får och kan man sätta drag på en sådan? Givetvis kräver det motor och transmission som kan hantera vikten.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Skoj med Solstad bilar
Har funderat mer än en gång på något sådant för rejsbilen. Får och kan man sätta drag på en sådan? Givetvis kräver det motor och transmission som kan hantera vikten.


Jo det är drg på den, men kommer plocka bort det, ser ingen nytta i ett drag på en redan 7.750m lång bil, som du säger så är motorn å lådan redan nära max känns det som,, och att då får man inte köra 120kmh nå mera vilket är den största fördelen över biltransport släp som saaben har

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Andra projekttrådar
Solstads saab biltransport
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (82133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande