Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 501, 502, 503   >>
150 besök idag (2500862 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Även denna gång så slet det på samma vis på däcken så ja får ta o skifta mellan vänster o höger under dagen nästa gång.

Alltså vänster fram är korden framme på utsidan medans höger fram är det på insidan..

Samt vä bak, däcket till vänster i bild är det lite lite kord framme på utsidan.
Övre höger i bild = vänster fram, nedre höger = höger fram.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag har 2 problem, dels problem att få upp temp och fäste i bak däcken.

Men sen kränger den lite för mycket så inner hjulen spinner = därför korden är framme på insidan på höger sida av alla långa höger kurvor.

Jag tänkte prova hårdare fram fjädrar till i sommar, blir 280N/mm istället för 240N/mm
Någon åsikt om det?

Här har vi hjullyft.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Fler sväng bilder.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Här har ni film på hur den helt plötsligt släpper på bakhjulen så det blir ofrivillig drifting.

Första som ni ser både film inifrån och bakifrån på och bilder blev inte så mycket men tillräckligt för att öka pulsen o ratta snabbt för att få den på spår igen..

Sen nästa när jag jagar en TT-RS blev ännu värre..


Inte så kul när man inte tänkt att drifta..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Måste ju bara fråga vad det är för utväxling/antal varv på din styrväxel.
På filmen vrider du ju ratten över ett halvt varv, ibland 3/4 utan sladd och vid kontrollerad körning.
Är den långslagig eller understyr den så förbaskat?
Kanske skulle vara lite goare känsla med tightare styrväxel?

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
jonne skrev:
Måste ju bara fråga vad det är för utväxling/antal varv på din styrväxel.
På filmen vrider du ju ratten över ett halvt varv, ibland 3/4 utan sladd och vid kontrollerad körning.
Är den långslagig eller understyr den så förbaskat?
Kanske skulle vara lite goare känsla med tightare styrväxel?



Jag vet inte, inte tänkt på det,
Jag får ta o kolla någon dag hur många varv det är på den.



Ingen som har några åsikter om hårdare fram fjädrar ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag har massa åsikter men orkar inte komma med förslag som du sen säger är för dyrt, fel eller fel lösning för du har gjort på nått annat sätt som du anser rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Carrera86
Sundsvall
Här sen Mar 2012
Inlägg: 72



Supramannen skrev:
Jag har massa åsikter men orkar inte komma med förslag som du sen säger är för dyrt, fel eller fel lösning för du har gjort på nått annat sätt som du anser rätt


vi får kanske veta om 4 månader ... thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Erik Nordling

Porsche 993 C2 -95
Porsche 996 C2 -99 SÅLD
Porsche 911 Carrera 3,2 -86 SÅLD
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Inte illa med en så släde!
Försökte sätta tider med våran A8tdi på ACR en gång och tänkte att om jag lägger på 20sek motför vad jag kört med mazdan... Gick fetdåligt! Fick lägga till ytterligare 15

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Carrera86 skrev:


vi får kanske veta om 4 månader ... thumbs up thumbs up thumbs up


Jag tycker synd om dig, på flera månader så är min tråd den enda du skrivit i och 5 gånger på bara 1 månad, så även fast du åker Porsche så verkar du vara väldigt sugen på Audi thumbs up
Synd bara att alla dina inlägg inte tillför något thumbs down thumbs down

Men vad jag kan se har inga av dina tidigare inlägg i andras trådar inte heller tillfört något..
Så du kanske ska hålla dig till Facebook eller någon annan stans med dina meninglösa inlägg i fortsättningen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Supramannen skrev:
Jag har massa åsikter men orkar inte komma med förslag som du sen säger är för dyrt, fel eller fel lösning för du har gjort på nått annat sätt som du anser rätt


För dyrt kan det bli, men o andra sidan köpte jag dyra KW Competition som du tyckte jag skulle köpa...

Sen har jag inte gjort på något annat sätt ännu.. så därför jag nu frågar.

Men nya hårdare framfjädrar är en billig enkel lösning som kan vara värt att prova thumbs up

Men har någon några fler enkla tips så spotta ut det

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Carrera86 skrev:
Supramannen skrev:
Jag har massa åsikter men orkar inte komma med förslag som du sen säger är för dyrt, fel eller fel lösning för du har gjort på nått annat sätt som du anser rätt


vi får kanske veta om 4 månader ... thumbs up thumbs up thumbs up


Jag tycker synd om dig, på flera månader så är min tråd den enda du skrivit i och 5 gånger på bara 1 månad, så även fast du åker Porsche så verkar du vara väldigt sugen på Audi thumbs up
Synd bara att alla dina inlägg inte tillför något thumbs down thumbs down

Men vad jag kan se har inga av dina tidigare inlägg i andras trådar inte heller tillfört något..
Så du kanske ska hålla dig till Facebook eller någon annan stans med dina meninglösa inlägg i fortsättningen..

...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Supramannen skrev:
Jag har massa åsikter men orkar inte komma med förslag som du sen säger är för dyrt, fel eller fel lösning för du har gjort på nått annat sätt som du anser rätt


För dyrt kan det bli, men o andra sidan köpte jag dyra KW Competition som du tyckte jag skulle köpa...

Sen har jag inte gjort på något annat sätt ännu.. så därför jag nu frågar.

Men nya hårdare framfjädrar är en billig enkel lösning som kan vara värt att prova thumbs up

Men har någon några fler enkla tips så spotta ut det


KW comp är bra

Hårdare fjädrar skulle kunna hjälpa men jag skulle nog titta över kränghämmarna i första hand

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Men hårdare kränghämmare gör väll bara att inner hjulen vill lyfta ännu mer

Nu vill jag ju hålla nere innerhjulen i gatan och inte lyfta på dom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Men hårdare kränghämmare gör väll bara att inner hjulen vill lyfta ännu mer

Nu vill jag ju hålla nere innerhjulen i gatan och inte lyfta på dom.


Hårdare krängare kommer ju göra att bilen rollar/kränger mindre. Just nu ser den ju ut att välta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



jag är ingen kung på väghållning, men spontant.
Om bilen kränger mycket får du mycket oönskade vinkelförändringar på hjulen gentemot marken.
Dels pga bilen rollar, dels pga hjulupphängningarna sträcker ut mycket, exempelvis innerhjulet i kurvor.
Där bör vara en ledtråd till varför du sliter ojämt på hjulen.
eftersom vinkeln ändras så väldigt lite av däckets bredd ligger mot marken så drar du loss dem och de spinner.

Jag skulle gå på diffbroms fram(om du inte har en) och styvare hämmare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag skulle styvat till allt med en gång....
(Men jag är ingen expert men mina 4wd "bruks räcers" som känts "stenhårda" och värstingsnabba på gatan har betett sig som din på banan och det är väll ganska allmänt känt att det blir så? ??

Men har för mig du skrev tidigare i tråden att gatåkats komfort hade högre prioritet? ?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



På med dubbelt så hårda krängare, som det är nu så är det inte konstigt att det sliter däck och ser okontrollerat ut.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Kul projekt. Hur stor är bilen egentligen? 5 meter eller längre?

Härlig energi du har i byggandet, men jag måste fråga vad du håller på med när du kör - händerna är överallt på ratten hela tiden. Alla har väl visserligen sin egna stil, men har du testat att försöka hålla händerna på samma plats förutom när man måste ta omtag i de snävaste kurvorna?

EDIT: Lät kanske lite hårt. Var inte menat så, tyckte mest bara det såg ganska svårhanterat ut på senaste videon när man aldrig vet hur ratten står i förhållande till händerna.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Kadett4wd skrev:
....
bilen kränger mycket får du mycket oönskade vinkelförändringar på hjulen gentemot marken.
....
en ledtråd till varför du sliter ojämt på hjulen.
....
styvare hämmare.

+1

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Grejen är den att på min förra ban bil så gick jag från ingen kränghämmare alls bak till en styv "fram" kränghämmare på 22mm monterad bak.
Jag behöll std fram som va ca 25mm.

Men då lyfte den hjulen hela tiden thumbs down
Fick montera diff broms både fram o bak för att kunna gasa ur kurvan,
men hade problem även där med att den spinner slut på innerhjulen som är i luften.

Hade ca 105N/mm fjädrar fram och typ 90N/mm bak på den.
Men den bilen var ju lättare typ 300kg.









Jag vill inte ha hjulen lika högt upp i luften som på 90q'n

Men man kanske ska bara byta fram
alltså hårdare fram fjädrar + kränghämmare fram.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 501, 502, 503   >>
150 besök idag (2500862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande