Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp - Förarlicensen och så vidare
2974 besök totalt
alderweireld

Här sen Mar 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej

Jag skulle vilja starta min 'racingkarriär' ( ) och jag har dessa frågor:

- Man måste starta med debut licensen och efter 3 tävlingar man kan få nationell licensen. Vilken är den bästa kategorin för en nybörjare för dessa 3 tävlingar? SSK? BMW Cupen? Volvo Cupen?

- Vilken är den enklaste och billigaste?

- Är det möjligt att hyra en racebil för några tävlingar?

- Vilka kategorier är konkurrenskraftiga?

Tack så mycket

_________________
Anton Subasic
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Nationell Licens behövs vid tävlande i Mästerskapsklasser (grovt beskrivet) eller vid tävlande i annat land.

Kör man i icke-mästerskapsklass och bara insom Sverige kan man fuska kvar på Debut länge.

Därmed sagt att det inte är nån brådska.

Om du skall börja i nån av Mästerskapsklasserna (tex JTCC/Clio CUP) så är det (har varit iaf) standard att ge dispens direkt.

Förr sköttes uppklassningen endast med pappershantering med diverse signaturer och stämplar, idag kan man göra det online med ett par klick och sen är det upp till klubben att klicka på en annan knapp om de tycker att du gjort dig förtjänt av det.
Hur väl (och kontrolllöst) det fungerar online har jag inte kollat av än, nån annan kanske har praktisk erfarenhet.

Sen kan man alltid ringa licensansvarig på kanliet, där brukar man få rätt och aktuell info (gällande licenserna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hyra in sig i ett långloppsteam ger många timmar bakom ratten billigt. Billigast Krutkuppen asfalt, sedan finns MSLS, SLC, 6-timmars, 8-timmars ja massor.

Timmar bakom ratten är det viktigaste även hyrkart är rejält utvecklande förarmässigt speciellt i serier som RBC (Racing Bar Cup) och liknande.
Citera
alderweireld

Här sen Mar 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nationell Licens behövs vid tävlande i Mästerskapsklasser (grovt beskrivet) eller vid tävlande i annat land.

Kör man i icke-mästerskapsklass och bara insom Sverige kan man fuska kvar på Debut länge.

Därmed sagt att det inte är nån brådska.

Om du skall börja i nån av Mästerskapsklasserna (tex JTCC/Clio CUP) så är det (har varit iaf) standard att ge dispens direkt.

Förr sköttes uppklassningen endast med pappershantering med diverse signaturer och stämplar, idag kan man göra det online med ett par klick och sen är det upp till klubben att klicka på en annan knapp om de tycker att du gjort dig förtjänt av det.
Hur väl (och kontrolllöst) det fungerar online har jag inte kollat av än, nån annan kanske har praktisk erfarenhet.

Sen kan man alltid ringa licensansvarig på kanliet, där brukar man få rätt och aktuell info (gällande licenserna).


Efter att ha läst Björns kommentar, jag vill börja med nåt som MSLS, SLC, o.s.v., för att få många timmar bakom ratten men jag tänker på att försöka Ginetta kategori också. Det är anledningen för att jag frågade om jag behöver nationell licensen.

Om jag har förstått rätt måste jag starta med debut och efter det är upp till klubben att ge mig den nationella. Är det rätt?

Hur mycket kostar att hyra in sig i ett långloppsteam?

_________________
Anton Subasic
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



alderweireld skrev:
Niklas Falk skrev:
Nationell Licens behövs vid tävlande i Mästerskapsklasser (grovt beskrivet) eller vid tävlande i annat land.

Kör man i icke-mästerskapsklass och bara insom Sverige kan man fuska kvar på Debut länge.

Därmed sagt att det inte är nån brådska.

Om du skall börja i nån av Mästerskapsklasserna (tex JTCC/Clio CUP) så är det (har varit iaf) standard att ge dispens direkt.

Förr sköttes uppklassningen endast med pappershantering med diverse signaturer och stämplar, idag kan man göra det online med ett par klick och sen är det upp till klubben att klicka på en annan knapp om de tycker att du gjort dig förtjänt av det.
Hur väl (och kontrolllöst) det fungerar online har jag inte kollat av än, nån annan kanske har praktisk erfarenhet.

Sen kan man alltid ringa licensansvarig på kanliet, där brukar man få rätt och aktuell info (gällande licenserna).


Efter att ha läst Björns kommentar, jag vill börja med nåt som MSLS, SLC, o.s.v., för att få många timmar bakom ratten men jag tänker på att försöka Ginetta kategori också. Det är anledningen för att jag frågade om jag behöver nationell licensen.

Om jag har förstått rätt måste jag starta med debut och efter det är upp till klubben att ge mig den nationella. Är det rätt?

Hur mycket kostar att hyra in sig i ett långloppsteam?


Från ca2000:-/timmen i krutkuppen till allt du äger och har om du inte har en förmögenhet.

Linköping håller några licenskurser se kalendern här på rejsa tex.
Citera
alderweireld

Här sen Mar 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Björn skrev:

Från ca2000:-/timmen i krutkuppen till allt du äger och har om du inte har en förmögenhet.

Linköping håller några licenskurser se kalendern här på rejsa tex.


Tack så mycket Björn. thumbs up

_________________
Anton Subasic
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp - Förarlicensen och så vidare
2974 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande