Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur lossa mutter till stötdämpare?
8 besök senaste veckan (6323 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Håller på att byta övre lagringen till fjäderbenen, på det ena benet gick det med mycket kraft att lossa muttern till stötdämparen. Men på det andra benet vred sig insex nr 6 som man mothåller med som en korkskruv. Har någon ett bra tips eller hur gör verkstaden? Muttern sitter en bit ner i ett hål så den är lite svår att dela, är det svets som gäller eller?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



på många verstäder tar de mutterpickan..


vrider sig nyckle är det dålig kvalitet. bättre doningar.!

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Biltema har faktiskt insex med 1/2" fäste för spärrskaft. Verkar vara OK kvalitet.
Köpte en sån efter jag vridigt sönder en insex när jag skulle lossa tryckplattan på min "bruksbil"

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Biltemas insex är helt värdelösa. Min höll inte en enda lossning...

Hur fasen lossar jag mina koni-fjäderben då? finns ju inget att hålla imot med förutom den där tunna lilla plåtbiten som jag antar att man justerar hårdheten med?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag tar alltid min mutterpuffra för att lossa eller dra muttern och jag har aldrig misslyckats.
den höga frekvensen i dragarn gör att muttern lossar trots att kolvstången snurrar med thumbs up

om det nu mot förmodan inte funkar, så kan du ta tag med en polygrip runt kolvstången allra högst uppe under lagringen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 90



Till mina Koni tog jag en krafthylsa (för dämparens mutter) som var lång/hög nog att ge plats för en rörtång att ta tag runt hylsans överdel. Genom krafthylsans mittenhål fick jag sedan in en vanlig 10mm hylsa (eller var det 12mm?) med spärrskaft som mothåll på dämparstångens översida. Det gick lättare när man var två personer, en för rörtången och en för spärrskaftet.

original Sach-dämparna togs bort med mutterdragaren, så som Dude beskrev.


Fick vidare ett tips om att slå i en liten skvätt motorolja i fjäderbenstuben så att det räckte upp ca 1 dm på Konidämparens sida, för att förbättra värmeavledningen från dämparen till yttervärlden.

_________________
//Jens Hansson

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack alla tipsen! Det slutade med att jag lyckades få tio minuter på en bilverkstad, dom fixade det på fem, med en sorts öppen spärrnyckel förlängd med ett rör samt en insex av bättre kvalitet. Men jag undrar varför muttern sitter så in i bänken, jag använde både rörtång, förlängd hylsa och skruvstäd, fast jag är tveksam till om jag skulle fått upp den även om inte insexnyckeln vridit sig. Nu är det i alla fall fixat och fjäderbenet är tillbaka på bilen.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har alltid funderat om det är bra är dåligt att dra dämpare med mutterpickan..?

jag ah r alltid alltid gjort det utan problem, men vad säger expertern?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Dude skrev:
jag tar alltid min mutterpuffra för att lossa eller dra muttern och jag har aldrig misslyckats.



En liten varning när man skruvar på okända bilar.

När jag skrotad n Lincon MK8 i USA i vintras.......var jag tvungen att använda muttermaskinen.
Kolvstången snurrade med.........och gängade ur sig ur dämparen........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Dude skrev:
jag tar alltid min mutterpuffra för att lossa eller dra muttern och jag har aldrig misslyckats.



En liten varning när man skruvar på okända bilar.

När jag skrotad n Lincon MK8 i USA i vintras.......var jag tvungen att använda muttermaskinen.
Kolvstången snurrade med.........och gängade ur sig ur dämparen........


amerikanska bilar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Dude skrev:

om det nu mot förmodan inte funkar, så kan du ta tag med en polygrip runt kolvstången allra högst uppe under lagringen.


Det var så jag gjorde, stog mitt i natten i garaget efter ett hjullager och topplagringsbyte (därav delat fjäderben) och som en sista åtgärd för att ta mig hem så knep jag runt kolvstången men det kändes jäkligt fel och det borde ju rimligtvis finnas nåt sätt att göra det på som inte innefattar nåt så "bonnigt" som att knipa runt kolvstången...
Trångt och eländigt är det med.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det finns ett specialverktyg med gummiklädda klor som inte förstör ytan på stången, men varför bry sig när den delen av kolvstången där man tar tag aldrig kommer att befinna sig i närheten av p-boxen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Hur lossa mutter till stötdämpare?
8 besök senaste veckan (6323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande