Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pedalutväxling / pedalställskonstruktion
1343 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731


Trådstartare
Finns det någon nackdel med att ha liten utväxling på pedalen, om man bortser från att pendeln får en mindre radie, och därav faller lite mer vid nertramp.

Har sett att många eftermarknads ligger runt 6:1 men jag tänkte att om man går ner en del, nedåt 1:4 t.o.m. så får man juh mindre moment runt infästningen i torpeden och får därför lindrigare flex.

Dimensionerar man huvudbromscylindern rätt så borde man väl få samma bromskraft vid samma pedaltryck utan att man får en längre pedalväg, med just den skillnad att man får ett mindre moment runt fästpunkten?

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jo, det borde gå bra.

Det finns egentligen bara två begränsningar: Tillgängliga huvudcylinder-areor och slaglängden på cylindern (tänk på att man gärna vill ha en hel del rörelse reserv när vätskan kokar eller beläggen fadar). Om det system du tittar på klarar en liten area med stort slag så kan du minska uväxlingen.

Själv valde jag 5:1 för att ligga mitt i spannet av huvudcylindrar så man kan ändra areor både upp och ner om man tycker det är för tungt- eller lätt-trampat.

Momentet som uppstår mellan pedalyta och huvudcylinder är relativt litet ändå, och det är rätt lätt att öka pedalens böjmotstånd om man vill ha mindre flex i just pedalskaftet. jag antar att du gjort en analys av var vekheterna i ditt bromssystem ligger. Börja med att gå på den vekaste delen och ta sedan den näst vekaste osv. Då når du snabbast resultat. I mitt system stod gummislangarna mellan bromsrör och ok för ca 40% av pedalrörelsen, nästa stora post var beläggens kick-back, som kan vara svår att mäta men inte omöjlig.

/ Jonas Jarlmark
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är kick-back????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Kick-back är det avstånd som beläggen slås tillbaka när man släppt bromsen. Tätningarna är designade så att de ska dra tillbaka kolvarna lite så att belägget inte släpar, dessutom brukar skivan vara lite skev (en fråga om hundradelar) som också slår tillbaka beläggen. På en normal gatbil är det frågan om max en tiondel i kickback.

om man har felaktigt inställda flytande skivor och korsar curbs väldigt ofta kan kick-backen bli ett par millimeter (på samtliga kolvar) och då behövs det pumpas på pedalen minst en gång innan glappet är upptaget. Men det är som sagt ett problem med flytande skivor.

/ Jonas Jarlmark
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jonas Jarlmark skrev:
Kick-back är det avstånd som beläggen slås tillbaka när man släppt bromsen. Tätningarna är designade så att de ska dra tillbaka kolvarna lite så att belägget inte släpar, dessutom brukar skivan vara lite skev (en fråga om hundradelar) som också slår tillbaka beläggen. På en normal gatbil är det frågan om max en tiondel i kickback.

om man har felaktigt inställda flytande skivor och korsar curbs väldigt ofta kan kick-backen bli ett par millimeter (på samtliga kolvar) och då behövs det pumpas på pedalen minst en gång innan glappet är upptaget. Men det är som sagt ett problem med flytande skivor.

/ Jonas Jarlmark


Var det det som hände i slutet av rakan på Knutstorp

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Nix. Där var det andra problem. Fast inte med min bil.

/ Jonas Jarlmark
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jonas Jarlmark skrev:
Nix. Där var det andra problem. Fast inte med min bil.

/ Jonas Jarlmark




Jo, det var många som fick "problem" med sig hem den dagen...

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Skruva banåkabil
Pedalutväxling / pedalställskonstruktion
1343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande