Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (78059 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Dags för en ny biltråd! Pappa fick denna bilen hösten 1987 som tack för att han renoverat en MG TF -54 åt en kompis.





Med tanke på bilens skick var det imponerande att den gick för egen maskin från England till Sverige. Rosten hade gått illa åt karossen men den hade den mesta utrustningen som man kunde få bilen med från fabriken - skinnklädsel, ekerhjul, överväxel och kupévärmare(?). Tillsammans med bilen så fick pappa också den mesta ekonomiplåten som behövdes. Dock dröjde det ända till början av 2000-talet innan renoveringen påbörjades pga andra bilrenoveringar som gick före och dessutom började vi bygga en Locost ihop som en paus i rostlagningarna. Hade det inte varit för att pappa verkligen gillade plåtarbete så hade nog bilen dömts ut och gått direkt till pressen med tanke på rostskadorna och att bilen dessutom visade sig vara sned i fronten efter en tidigare krock...










Dessvärre gick min pappa bort tidigt i våras innan han blev klar med slutmonteringen av bilen (som han för övrigt aldrig körde en meter med, inte ens innan renoveringen) och efter en del funderande så bestämde jag mig för att sälja min Mazda MX-5 och behålla MG:n för att avsluta monteringen och anpassa bilen för att klara av att användas för lite trackdays framöver.



Bilen har modifierats på en del punkter, bland annat saknas baksäte helt eftersom det ändå inte går att använda. Bilen har fått negativ jord, fler säkringar (fyra istället för två) och växelströmsgenerator och hela elsystemet är utrivet, genomgånget och uppdaterat för modernisering och för att råda bot på tidigare ägares bristande elkunskaper, dock är även det nya elsystemet byggt strikt efter Lucas färgkodning.

Jag har hittat en del anteckningar och tejpremsor med kom-ihåg-text placerade runt om på bilen med texter som "fyll olja", "ej dragen", "saxpinne saknas" från pappa och som jag kan använda som hjälp för att veta var jag skall börja - trots detta blir det en hel del detektivarbete att ta reda på bilens status och i vilken ordning jag skall börja den fortsatta monteringen.

Just nu håller jag på att tömma pappas mek-lokaler, men när det är klart kommer arbetet med bilen äntligen att ta fart. Förhoppningsvis kommer bilen att vara registrerad och körklar innan säsongen 2015 är slut.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Detta verkar som en bil som hamnade i helt rätt händer, både din fars och sen dina.

Som det sades i din andra tråd, Miator finns det hur många som helst av, en sån här bil finns det bara 1 av.

Ska bli intressant att följa slutmonteringen thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul med en MG!

Intressant historia, härligt att du kommer att använda den. Känns som ett bra sätt att hedra din pappas arbete.

Själv har jag tagit över min mmamas gamla MG, hon är dock inte så nöjd med vad jag gjort med den

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Jag blev klar med att tömma den sista av pappas lokaler precis innan nyår och har så smått börjat bekanta mig med bilen samtidigt som jag försöker få plats med alla bra-att-ha saker till garaget som jag släpat hem.

Har börjat kolla på elsystemet för att lista ut vad som behöver göras - har följt gamla anteckningar och försökt se hur det är kopplat i motorrummet och under instrumentbrädan etc - inte helt lätt... Elsystemet är helt nytt med Lucas färgkodning men är uppdaterat på flera punkter, bland annat negativ jord, ett 12V batteri istf 2 st 6V, torkarmotor med två hastigheter och nytt reglage för det, fler säkringar och växelströmsgenerator. Detta innebär att det bygger på flera olika årsmodeller och även olika bilmodeller...





Jag har köpt på mig en grövre krängningshämmare fram, nya bromsok till Volvo 240 som enligt en annan tråd här på Rejsa lät går att modifiera så de passar på MGB ihop med ventilerade skivor från Peugeot 505. Dessutom köpte jag en uppsättning begagnade hjulnav fram och bak för att kunna köra med vanliga plåtfälgar istället för ekerhjulen. Fokus är dock på att få bilen körbar och registreringsbesiktigad så modifieringarna får nog vänta till det är klart.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Skoj att det händer lite grejer på Mg fronten thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Tjusigt! Tänk bara på att bakaxeln för ekerhjul är kortare än den för plåtisarna. När jag gick från ekerfäljarna så behöll jag axeln men skaffade spacers för att inte hjulen skulle skava i hjulhusen.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Wow! Riktigt seriös renovering, skall bli kul att följa den
bli slutmonterad!

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Skaffade stora runda vita klistermärken för att efterlikna de som fanns på fabrikstävlingsbilarna. Har man klent med effekt får man komplettera med styling. Kan nog se hyfsat ut - ska dock vänta med monteringen tills jag borrat för sidolisterna.




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Vilken härlig bil thumbs up
Hade en grön sådan, samma årsmodell. Det är dock nästan 30 år sedan!
Kommer ihåg att jag satt väldigt bra i den, trots mina 1 o 90!
Önskar att min varit i närheten av din bils skick. Den var dock i ok bruksskick.
Delar köptes av en Dansk utanför Malmö, på landet. Tror han hette Nielsen, kanske John i förnamn!
-Lycka till med resten av monteringen. Detta måste bli en keeper, med tanke på historien bakom.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Tack! Som det känns just nu så kommer jag att behålla den länge. Skicket är bra men inte bättre än att man ska kunna använda den - bilen är lackerad av min pappa i samma garage som den svetsades i så det är inte utställning skick och det mesta i lister etc är begagnat. Jag vill ha det precis så eftersom det visar att bilen haft ett tidigare liv.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Fick hjälp av en granne att montera bakrutan igår - framrutan tog vi för några veckor sedan. Skönt att slippa ha den liggande oskyddat i garaget. Avslutade med att montera låslisterna för både fram och bakruta som är tänkt att se till att inte rutan ska ramla ut - fick en stor vätskefylld blåsa i handflatan som bevis för min insats.





Nästa sak att roa mig med är att pilla dit de aluminiumlisterna som ska täcka låslisten - något som riskerar att vara lite tålamodsprövande om jag uppfattat det rätt...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Det visade sig att jag monterade låslisten upp och ner så det blev omläxa på den, men med verktyget på bilden är det inget problem att montera den - i alla fall inte förrän där ändarna möts. Den ska visst monteras med 2,5 cm för mycket list som sedan ska komprimeras och det är inte helt lätt. Vill inte slita med petverktyget (rundad skruvmejsel) och hugga ett märke i lacken.



Började även montera den aluminiumplåt som ska täcka låslisten. Detta är ett moment som många runt klotet räds ordentligt för och jag är beredd att hålla med. Listen känns på tok för stor för spåret den skall in i, men man får fira de små segrarna. Fick i en bit i dag i alla fall...



_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Original har bilen ett kromat emblem på bakluckan och det sitter fast med en massa piggar som går i plastpluggar som sitter i hål i bakluckan. Eftersom min bil har fått en nyare baklucka så saknas dessa hål och möjligheten att borra dessa hål på rätt plats i efterhand känns i princip omöjligt. Istället så ritade jag av originalemblemet i vektorgrafik och skickade filen till Henrik på HJCC som skar ut dessa ur blank kromvinyl. Jag är riktigt nöjd - lite som Porsches light weight emblem på främre luckan.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Har sedan jag tog över bilen haft en idé om att jag i framtiden skall byta ut gjutjärnsklumpen fram mot något lättare och modernare. Igår blev jag lite oplanerat ägare till en Rover 1.6 K-motor, adapterkåpa från Caterham och en Typ 9-låda från en Ford Capri 2.8 (lite roligare utväxling på lägre växlar). Skulle tro att det skiljer ca 50 kg mellan dessa drivlinorna och då har K-motorn ca 20 hästars övertag och bättre trimpotential också - ska bli intressant att se om jag slipper de topplockspackningsproblemen som denna motor har rykte om sig lida av. Finns en uppdaterad termostat och bättre packning som jag tänkte montera för säkerhets skull.

Denna kommer att få stå till sig lite - kommer att köra med originalmotorn ett tag och kolla över denna motorn i lugn och ro.







_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Riktig fin bil. Jeg hadde selv en 67 MGB GT mk1, men det brant dessverre opp.

Det finns en tråd på rejsa der en MGB blir konvertert til Ford Zetec. Du kan også lese min tråd på turbosport.co.uk der jeg dokumenterte alt jeg gjorde frem til bilen brant.

For å plassere motor og girkasse kan du hore om du får kjopt cross member og mellomaksel fra High speed engineering som gjor ett 5-trinns kit med Type9 til MGB. Det var slik jeg fikk plassert min Zetec motor.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Jag kommer ihåg din bil - tråkigt slut för bilen! Ska kolla upp din tråd på turbosport.co.uk för inspiration.

Än så länge tänker jag mig att svetsa fästet till växellådan själv - är ju inte något konstigt egentligen. Skulle det bli svårt att få ihop tiden till detta längre fram så får jag kanske köpa färdiga delar.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Grymt Mats!

Cool bil och jag gillar ambitionsnivån.

Dom där kromlisterna är som tur bara för syns skull på Datsun, så dom tänkte jag inte montera.... Men om jag ångrar mig så vet jag vem som skall få hjälpa mig!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Listerna är bara "blänk" på MGn också men det ser taffligt ut i mina ögon om de inte är där. Får ha det som terapiarbete på kvällarna...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Sonett7 skrev:
Har sedan jag tog över bilen haft en idé om att jag i framtiden skall byta ut gjutjärnsklumpen fram mot något lättare och modernare. Igår blev jag lite oplanerat ägare till en Rover 1.6 K-motor, adapterkåpa från Caterham och en Typ 9-låda från en Ford Capri 2.8 (lite roligare utväxling på lägre växlar). Skulle tro att det skiljer ca 50 kg mellan dessa drivlinorna och då har K-motorn ca 20 hästars övertag och bättre trimpotential också - ska bli intressant att se om jag slipper de topplockspackningsproblemen som denna motor har rykte om sig lida av. Finns en uppdaterad termostat och bättre packning som jag tänkte montera för säkerhets skull.


När du skall montera den nya packningen finns det lite trix att använda, hör av dig när det är dags!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Rover 1.6 K-serie säger du - varför inte välja en 1.8 VVC när du ändå är i gång? Kanske är svårt att få tag i sådana dock.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
lalaw
Kållered GBG
Här sen Feb 2011
Inlägg: 4



Har du sett denna sida?
http://www.ingemarlindblad.se/sida4.htm

_________________
Lars Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (78059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande