Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Bilen är hemma och väntar på reservdelar och att ägaren hittar lite tid. Tyvärr kommer det inte hända något under sommaren, men det har ingenting med krocken att göra.
Suget att komma ut och köra igen är stort. Bilen har varit riktig rolig att köra både på bana och på vägen dit (hemvägen var inte alltid så lyckad ).
Jag har fått massvis med fina komentarer för bilen och framförallt ljudet. TACK för det! Det är kul att bilen uppskattas och det ger motivation att bygga klar.
Tack också för all hjälp jag fick under denna korta saison 2014!

Som bonus en liten filmsnutt från SVKGs träff på Kinnekulle.



_________________
Citera
Anders Eliasson
Borlänge
Här sen Nov 2005
Inlägg: 70



Hej Oje
Länge sedan jag var in och kollade på forumet men jag ser nu att du fixat både SFRO och reggningen. Jätte grattis.
Såg också att du haft närkontakt med ett räcke. Hoppas inte skadorna blev alltför stora och att du kommer tillbaka till 2015.

_________________
Anders Eliasson

Min bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50151
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
We are back!
Sen lördag för en vecka sen är bilen äntligen körbar igen och i onsdags avverkades ungefär 150km på SVKGs nattrally.
Som bonus är de nya framskärmarna mycket snyggare än de gammla.

Stort tack till JohanZ som svetsade en ny kylare till mig! Tack till Jocke som sponsrade med huven och Calle för lånet av framlampan. Det var bara 2-3h garagetid som fattades till SVKGs höstrusket.




Jag anser inte att utbyte av några plåtbitar är så mycket att visa.
Så jag fyller på med två bilder från BugRun, der jag träffade på en norrman med en riktig Artz/Nordstadt-bil.




_________________
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Skönt att du är uppe på (järn)hästen igen! Och vilken stekig 928:a du stött på!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det är väldigt skönt att börja vintern med en fungerande bil. Då slipper man felsöka när våren kommer och körsuget är som störst.

På tal om felsökning har jag börjat mäta hjuhastigheter vid ABS bromsning.
Här en körning på torrt underlag.


Jag kan inte ser något fel där, men jag vet inte heller hur det skall ser ut.
(Det är en 3 kanal ABS, dvs bara en krets till båda bakhjul.)
Nästa blir att köra en mätning när det är blöt...

_________________
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Vad tusan är det för porsche? 928ES

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Johan E skrev:
Vad tusan är det för porsche? 928ES



Häromdagen fick jag ett SMS att det var dags att uppdatera tråden. Det var länge sen sist, men förutom lite körning har det inte hänt mycket. Det fanns med andra ord ingenting att visa.
Tur att det fanns lite "bulta-på-trim" på hyllan.

Pressa ur två pinbultar ur bakvagsbryggan var det jobbigaste momentet (det räckte med bilens vikt). Sen var det bara att skruva dit ett nytt stag.

Et voilà en styvare bakvagn:


10mm till avgasrören blev lite tight. Tyvärr hade jag inte staget när jag byggde avgassystemet.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Bilen är fortfarande i trafik, men det är dags att börja byggsaisongen lite sakta.

Det var en gång ett stort hål där bak (gammal bild)


...och en sönderkapat mexkansk baklucka.


Långt ifrån på plats, men inte helt omöjligt.


Fortsättning följer givetvis.

_________________
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



oje skrev:
Bilen är fortfarande i trafik, men det är dags att börja byggsaisongen lite sakta.


Fortsättning följer givetvis.


Och jag som trodde det var klart så

Ser framför mig scenariot när du står på en bilträff och någon kille har släpat med sig sin helt ointresserade partner och dom står och tittar på bilen när hon säger -Det finns ju ingen motor under huven... Och han tittar snett på henne med en halvt idiotförklarande blick samtidigt som han drar henne i armen och säger -Motorn sitter här bak...öhhh men vad i!?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



oje skrev:
Johan E skrev:
Vad tusan är det för porsche? 928ES



Häromdagen fick jag ett SMS att det var dags att uppdatera tråden. Det var länge sen sist, men förutom lite körning har det inte hänt mycket. Det fanns med andra ord ingenting att visa.
Tur att det fanns lite "bulta-på-trim" på hyllan.

Pressa ur två pinbultar ur bakvagsbryggan var det jobbigaste momentet (det räckte med bilens vikt). Sen var det bara att skruva dit ett nytt stag.

Et voilà en styvare bakvagn:


10mm till avgasrören blev lite tight. Tyvärr hade jag inte staget när jag byggde avgassystemet.


Vore skoj att veta om man märker någon skillnad med att staga upp bakvagnen??

_________________
Roger Risberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Raceroger skrev:
oje skrev:
Johan E skrev:
Vad tusan är det för porsche? 928ES



Häromdagen fick jag ett SMS att det var dags att uppdatera tråden. Det var länge sen sist, men förutom lite körning har det inte hänt mycket. Det fanns med andra ord ingenting att visa.
Tur att det fanns lite "bulta-på-trim" på hyllan.

Pressa ur två pinbultar ur bakvagsbryggan var det jobbigaste momentet (det räckte med bilens vikt). Sen var det bara att skruva dit ett nytt stag.

Et voilà en styvare bakvagn:


10mm till avgasrören blev lite tight. Tyvärr hade jag inte staget när jag byggde avgassystemet.


Vore skoj att veta om man märker någon skillnad med att staga upp bakvagnen??


Beror väl främst på hur klen originalkonstruktionen är... Och hur länge man tänkt använda fordonet för banköra om man vill fläka isär bilen eller ej.

_________________
Roland Johansson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Speedster skrev:

Ser framför mig scenariot när du står på en bilträff och någon kille har släpat med sig sin helt ointresserade partner och dom står och tittar på bilen när hon säger -Det finns ju ingen motor under huven... Och han tittar snett på henne med en halvt idiotförklarande blick samtidigt som han drar henne i armen och säger -Motorn sitter här bak...öhhh men vad i!?

Jag kan också ser det framför mig. Vackert!
Det var ju nästan värt att bygga bilen enbart för att uppleva detta.

Rolle Scirocco skrev:
Raceroger skrev:

Vore skoj att veta om man märker någon skillnad med att staga upp bakvagnen??


Beror väl främst på hur klen originalkonstruktionen är... Och hur länge man tänkt använda fordonet för banköra om man vill fläka isär bilen eller ej.


Jag är tveksam att jag märker skillnad, men den bakre subframen är rätt hög och öppen så antagligen skadar det inte med ett extra stag.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter några timmar inpassning och blästring samt riktning sitter plåten äntligen på plats. Lasern visar var jag skall grovkapa.


Grundat och i väntan på att jag får tag i ett bagageplåt till en Boxster. Någon som har en kaross över?

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter vad som kändes som en hel vinter med spackling och slipning är det nu äntligen dags för lack.
Jag fick hjälp med att lägga grund och förhoppningvis även topplack.
Primergrå eller chinchillagrå som min första bubbla var, var redan tagen av Bubbla-Boxstern i österrike, så bilen kommer blir gul igen.




_________________
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Kul att läsa om din bil Olaf!

Mvh

_________________
Mats Ivarson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Helt rätt färgval! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Kul! Kommer bli en fröjd att få se den enfärgad, då blir det en sleeper av rang.

Bra jobbat

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
LHH
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



Det var längesen jag såg den nu. Fint!

_________________
// Henrik Hellström
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Boost har varit en av anledningarna varför mitt bilprojekt spårade ur thumbs up

Sonett-Mats, jag hoppas du menade den här färgen:


Figgz, du har ju varit inne på garagelack från början. Nu blev det så.

LHH: Du får åka shotgun till Falkenberg. Hade jag kanske redan lovat?

... och sist men inte minst stor tack till Jokke som har hjälpt mig med allt. Vilken lycka när bilen sakta blev gul.

_________________
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



oje skrev:

Sonet-Mats, jag hoppas du menade den här färgen:
[Bild]


Absolut! Med tanke på den omfattande ombyggnaden så är det kul att du fortsätter med original kulör, dessutom är den snygg.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rogge
STENUNGSUND
Här sen Jan 2004
Inlägg: 243




_________________
Roger Thellbro "JRT"

Team Nordic Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande