Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
Bilen är hemma och väntar på reservdelar och att ägaren hittar lite tid. Tyvärr kommer det inte hända något under sommaren, men det har ingenting med krocken att göra.
Suget att komma ut och köra igen är stort. Bilen har varit riktig rolig att köra både på bana och på vägen dit (hemvägen var inte alltid så lyckad ). Jag har fått massvis med fina komentarer för bilen och framförallt ljudet. TACK för det! Det är kul att bilen uppskattas och det ger motivation att bygga klar. Tack också för all hjälp jag fick under denna korta saison 2014! Som bonus en liten filmsnutt från SVKGs träff på Kinnekulle. _________________ |
||||||
Hej Oje
Länge sedan jag var in och kollade på forumet men jag ser nu att du fixat både SFRO och reggningen. Jätte grattis. Såg också att du haft närkontakt med ett räcke. Hoppas inte skadorna blev alltför stora och att du kommer tillbaka till 2015. |
||||||
We are back!
Sen lördag för en vecka sen är bilen äntligen körbar igen och i onsdags avverkades ungefär 150km på SVKGs nattrally. Som bonus är de nya framskärmarna mycket snyggare än de gammla. Stort tack till JohanZ som svetsade en ny kylare till mig! Tack till Jocke som sponsrade med huven och Calle för lånet av framlampan. Det var bara 2-3h garagetid som fattades till SVKGs höstrusket. Jag anser inte att utbyte av några plåtbitar är så mycket att visa. Så jag fyller på med två bilder från BugRun, der jag träffade på en norrman med en riktig Artz/Nordstadt-bil. _________________ |
||||||
Det är väldigt skönt att börja vintern med en fungerande bil. Då slipper man felsöka när våren kommer och körsuget är som störst.
På tal om felsökning har jag börjat mäta hjuhastigheter vid ABS bromsning. Här en körning på torrt underlag. Jag kan inte ser något fel där, men jag vet inte heller hur det skall ser ut. (Det är en 3 kanal ABS, dvs bara en krets till båda bakhjul.) Nästa blir att köra en mätning när det är blöt... _________________ |
||||||
Häromdagen fick jag ett SMS att det var dags att uppdatera tråden. Det var länge sen sist, men förutom lite körning har det inte hänt mycket. Det fanns med andra ord ingenting att visa. Tur att det fanns lite "bulta-på-trim" på hyllan. Pressa ur två pinbultar ur bakvagsbryggan var det jobbigaste momentet (det räckte med bilens vikt). Sen var det bara att skruva dit ett nytt stag. Et voilà en styvare bakvagn: 10mm till avgasrören blev lite tight. Tyvärr hade jag inte staget när jag byggde avgassystemet. _________________ |
||||||
Bilen är fortfarande i trafik, men det är dags att börja byggsaisongen lite sakta.
Det var en gång ett stort hål där bak (gammal bild) ...och en sönderkapat mexkansk baklucka. Långt ifrån på plats, men inte helt omöjligt. Fortsättning följer givetvis. _________________ |
||||||
Och jag som trodde det var klart så Ser framför mig scenariot när du står på en bilträff och någon kille har släpat med sig sin helt ointresserade partner och dom står och tittar på bilen när hon säger -Det finns ju ingen motor under huven... Och han tittar snett på henne med en halvt idiotförklarande blick samtidigt som han drar henne i armen och säger -Motorn sitter här bak...öhhh men vad i!? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Vore skoj att veta om man märker någon skillnad med att staga upp bakvagnen?? _________________ Roger Risberg |
||||||
Beror väl främst på hur klen originalkonstruktionen är... Och hur länge man tänkt använda fordonet för banköra om man vill fläka isär bilen eller ej. _________________ Roland Johansson |
||||||
Jag kan också ser det framför mig. Vackert! Det var ju nästan värt att bygga bilen enbart för att uppleva detta.
Jag är tveksam att jag märker skillnad, men den bakre subframen är rätt hög och öppen så antagligen skadar det inte med ett extra stag. _________________ |
||||||
Efter några timmar inpassning och blästring samt riktning sitter plåten äntligen på plats. Lasern visar var jag skall grovkapa.
Grundat och i väntan på att jag får tag i ett bagageplåt till en Boxster. Någon som har en kaross över? _________________ |
||||||
Efter vad som kändes som en hel vinter med spackling och slipning är det nu äntligen dags för lack.
Jag fick hjälp med att lägga grund och förhoppningvis även topplack. Primergrå eller chinchillagrå som min första bubbla var, var redan tagen av Bubbla-Boxstern i österrike, så bilen kommer blir gul igen. _________________ |
||||||
Boost har varit en av anledningarna varför mitt bilprojekt spårade ur
Sonett-Mats, jag hoppas du menade den här färgen: Figgz, du har ju varit inne på garagelack från början. Nu blev det så. LHH: Du får åka shotgun till Falkenberg. Hade jag kanske redan lovat? ... och sist men inte minst stor tack till Jokke som har hjälpt mig med allt. Vilken lycka när bilen sakta blev gul. _________________ |
||||||
Absolut! Med tanke på den omfattande ombyggnaden så är det kul att du fortsätter med original kulör, dessutom är den snygg. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |