Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 501, 502, 503 >> 23 besök idag (2500958 totalt) |
Nä standard är det ju A8/S8 en komfort kärra Fram ligger det på 47N/mm bak vet ej. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Som ja sa för 10 sidor sedan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Blev inte helt korrekt, fjädern som är på 47N/mm är från en A8 och S8 kan va samma eller hårdare, det jag vet är att den är ca 3cm kortare på S8 och det finns massa olika std. fjädrar till A8 & S8
Även kränghämmare finns olika, men jag har den hårdaste std kränghämmaren. Men som jag skrivit innan så är lättast att bara flytta ut infästnings punkten för kränghämmar pinnarna. Byter jag till knivar så vet jag ju inte vilken rör dim osv. som jag måste ha för att gå upp till rätt hårdhet. (det fanns ju inte heller något enkelt sätt att räkna fram kraften med knivar?) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du får göra som alla andra som bygger räserbil, testa dig fram..vet många med kniv krängare som har 3-4 olika rör innan dom hittade rätt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
see
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lösningar finns, bara söka (Min såsiga hjärna hadde glömt vad jag stält till med) Ja testa måste man. Räkna gör man för att slippa bygga massa olika krängare. Måste man bygga fler rör med kvivar ligger man ljusår utanför bollplanket pga av den justermån knivar ger. Mao man har inte räknat på det. I många falla är knivar inte nödvändigt, duger bra med ett just rör och lite platt-järn. Steg 1 som jag ser det är att få MR för krängaren så nära 1 det går. Hmm kan även vara större än 1, men ovanligt. Detta för att slippa fälla en lykt-stolpe att ha som träv-rör. Nästa fråga kan man flytta krängarens plasering för att få änklare from av den, högre MR mm mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
MR till 1 hur ska det gå
Du fick ju fram det till bara 0.24 på denna sida: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php O flyttar jag ut infästningen till stötdämparen så blir det väll bara typ 0.5 på MR _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Frågar du mig om hur du räknat fram det?
Ingen aning vad kvadreten är Men ska jag köra på 280n/mm fram? o flytta ut infästning så det blir typ mr 0,5 ? O bak 180 eller 200n/mm ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag citerar mig själv.
Krängare fram till en början. ca 47N/mm std fjäder, nu 280 ger att fjädringen är ca 6ggr så hård. Krängaren fram borde vara ca ca ca i samma härad hårdare. OBS nu det är bara ett höftskott av mig. Flytta krängarinfästingen är bara en bit bättre. Hur ser krängaren ut fram, mao mått och dimensioner? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ok
Stämmer detta så 106N/mm är hella krängare, per sida är det 212N/mm MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm Std fjädern var 47N/mm på hjulet (MR 0,74] -> ca 26N/mm Aha krängaren är styv i förhållande till fjädringen. 64/26 --> ca 2.5ggr. Detta förmodligen för att pansarkryssaren inte skall kännas som en roddbåt i full storm när man lägger om kakan och att den skall vara tryggt understyrd. Flytta krängarlänken så den får MR ca 0,74 i stället ger 212*0,74^2 -> 116N/mm Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153 116/153 -> ca 0,76 eller 64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken) 0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank. Hälst på med en justermån på ca ca +-25% Hur ser det ut bak? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 501, 502, 503 >> 23 besök idag (2500958 totalt) |