Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... , 156, 157, 158   >>
51 besök senaste veckan (650552 totalt)
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



Staffan Bergholm skrev:
Tack Jonas mfl, har fått väldigt bra information om vad dom här bilarna har gått för de senaste två åren.
Ska de närmaste dagarna komma fram till ett rimligt pris på bilen, kommer inte att ta i så jag kräks.
Har respekt för att målgruppen är ganska smal med tanke på att bilen inte är original.

Tråden kommer framöver att handla om hur jag gör i ordning bilen för försäljning.
Kommer lägga upp bilder, beskrivning av skick, sammanfattning av modifieringar mm.
Det blir också lite terapi för mig, ett sätt att släppa ett 12 årigt förhållande med bilen.


Första momenten var att tvätta bilen ordentligt.
Bilden är direkt från kameran, utan något trixande.
Lacken är helt otroligt fräsch, dock behöver jag fixa ett antal stenskott på framsidan av bakre hjulhusen.


Har börjat med att göra rent inne i kupén, detta är "baksätet", taget med fisheye kan tilläggas, har inte rund bur. Har photoshoppat lite för att öka ljusstyrkan, inredningen är svart.


Saker att fixa
- Städa kupén
- Fixa stenskott
- Vaxa och polera
- Höger sidoblinker och bakblinker funkar ej
- Röd lampa lyser för trasig fläktrem, fixa givaren
- Ljud från kupéfläkt vid vissa varvtal, ska försöka fixa
- Locket för säkringsdosan behöver monteras, idag för trångt under huven
- Litet oljeläckage vid turbos oljeretur, ska se om jag kan fixa det
- Tvätta och göra rent på motorns undersida
- Beställa nummerplåt


Ser snyggt ut. thumbs up

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tack Tobias

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna

EDIT: Hittade ett inlägg på Pelican's forum som verkar sammanfatta det hela perfekt:

BTW if you go with an electronic boost control (EBC), you want use a WG spring much less than the peak, something around a 0.7 or 0.6. The EBC blocks the signal to the WG until the set level is reached, then opens it up, at that point you want it to respond fast, hence the need for a lighter spring. The benefit of an EBC, over the obvious of adjustability, is it holds the WG completely shut until you reach the set point, so there is no creep in the WG that could leak out exhaust gas until it's needed.

http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/5559 . . . .

M.a.o. bara fördelar och inga nackdelar, så vitt jag kan se.


MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
jonthi skrev:
Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna

MVH Jonas


Det är en regulator som sitter mellan "motorn" (plenum) och wastegaten.
Den regulerar vilket tryck som ska föras vidare till den fjänderspända kolven i wastegaten.
I mitt fall så är den inställd så att wastegaten i princip inte får något tryck skickat till sig för än trycket är uppe i 0.9 bar. Man skulle kunna säga att den "lurar" wastegaten.

Andra sätt att få samma effekt är att stoppa i annan fjäder i wastegaten eller använda en så kallad "pysventil". Fördelen med en boost controller är att du kan minska tiden då kolven är mellan öppet och stängt läge. En annan fördel är att du enkelt kan ändra vilket turbotryck du vill ha, oftast inne i kupén.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Staffan Bergholm skrev:
jonthi skrev:
Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna

MVH Jonas


Det är en regulator som sitter mellan "motorn" (plenum) och wastegaten.
Den regulerar vilket tryck som ska föras vidare till den fjänderspända kolven i wastegaten.
I mitt fall så är den inställd så att wastegaten i princip inte får något tryck skickat till sig för än trycket är uppe i 0.9 bar. Man skulle kunna säga att den "lurar" wastegaten.

Andra sätt att få samma effekt är att stoppa i annan fjäder i wastegaten eller använda en så kallad "pysventil". Fördelen med en boost controller är att du kan minska tiden då kolven är mellan öppet och stängt läge. En annan fördel är att du enkelt kan ändra vilket turbotryck du vill ha, oftast inne i kupén.

Tack (se även min edit ovan)! Jag får nog skaffa mig en sån manick helt enkelt. Får googla mig fram till om det finns med kombinerad AFR så man slipper fylla kupén med displayer bara.

Och lycka till med försäljningen. Tror det kommer att gå alldeles utmärkt, men saknaden efteråt kan ju bli besvärlig, och svår att rätta till... Själv har jag aldrig lyckats ha en bil så länge så jag kan inte ens föreställa mig hur det kan bli!

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



Hur går det med "göra fin inför försäljningen" ?

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
toob74 skrev:
Hur går det med "göra fin inför försäljningen" ?


Inte så bra
Ju mer jag höll på att fixa ju svårare blev det att acceptera ett liv utan den här bilen
Har lagt ner så mycket tid på den, kan den utan och innan, går ruskigt bra, är otroligt kul att köra och får mitt hjärta att bulta varje gång jag ser den
Familjen som haft och har en hatkärlek till bilen, kunde inte heller riktigt acceptera tanken på att den skulle försvinna.

Så det här med försäljningen sket sig på ren svenska.

Men jag har tappat mycket av mitt tidigare fokus. Vi totalrenoverade huset för ett knappt år sedan. Blåste ut hela huset, inte en enda av de ursprungliga innerväggarna är kvar. Vi utgick från uppbilade betonggolv, insidan av alla ytterväggar rivna, likviaså alla tak. Vi har dragit nytt vatten, avlopp, el, ventilation, byggde om delar av fasaden. Det enda som är orört är utsidan av taket. Så nu håller vi på att "bo in oss", köper gardiner, mattor, lampor, möbler, markiser, "fixar det sista", kommer på nya lösningar osv. Och det är kostar i både tid och pengar.

Tycker att det är kul så snart jag kommer ut i garaget, men det blir mer och mer sällan.
Är inte lika mycket på hugget som tidigare, gissar att det är en process och att jag inte är riktigt mentalt klar att skilja mig från bilen. Ska se om jag lyckas släpa mig ut i garaget för att putsa och fixa under vintern och sen se hur det känns till våren.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



Jag vet.
Hoppas allt blir bra med huset så kanske du mejlar mig till våren, vem vet.

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



Kommit ut i garaget och börjat skruva på bilen ännu?

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
toob74 skrev:
Kommit ut i garaget och börjat skruva på bilen ännu?


Det är tydligen långt till garaget, men jag har kommit på ett sätt att ta mig dit och det är genom att shoppa saker till bilen


Köpte 2 sådana här


Köpte en sån här, men borde nog ha köpt två.
Tack Thomas Thorhuus för stöd i köpprocessen.

Frågan är om jag inte skulle ta och kika på nytt chassi och fälgar när jag ändå håller på.
Skulle vilja ha svarta 18 tumsfälgar med blankpolerad sida.
Chassit ska vara väldigt rejsigt.
Någon som har några tips?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag har en h&r rsr sats liggande

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Jag har en h&r rsr sats liggande

Cool, slår en signal

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



Jasså.... Har du vaknat till liv nu?

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
toob74 skrev:
Jasså.... Har du vaknat till liv nu?


Ja plötsligt hände det...

Fast det har inte hänt något än, men oddsen är bättre än på länge

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Staffan Bergholm skrev:


Ja plötsligt hände det...



Underbart thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Härligt Staffan

Dom där stolarna såg goa ut var hittar man dom?

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964RS skrev:
Staffan Bergholm skrev:


Ja plötsligt hände det...



Underbart thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up



_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Härligt Staffan

Dom där stolarna såg goa ut var hittar man dom?


Ja, jag provade Thomas T stol och köpte likadan från samma ställe.
Tycker det är bra pris/prestanda och gillar formen med höga sidor, hoppas kunna slappna av mer i kurvorna så att jag slipper träningsvärk i benen :-)

Du hittar firman här:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/cobra-suzuka-pro-fit-fi . . . .
UK-baserade men frakten kostade bara 260 sek, dom skickade grejorna samma dag, svarade på frågor om ordern på mindre än 2 timmar.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Härligt att du är igång. thumbs up thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jens L skrev:
Härligt att du är igång. thumbs up thumbs up


Tack Jens!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Är ute efter en 993 GT2 vinge och "läpp" fram i glasfiber eller kolfiber.
Är det någon som vet var jag kan hitta grejor av hög kvalitet, allra helst i Europa?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... , 156, 157, 158   >>
51 besök senaste veckan (650552 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande