Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya regler från sbf
4 besök senaste veckan (6464 totalt)
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237


Trådstartare
Hej
Som en del säkert hörde under helgen så har SBF kommit ut med regler som säger att det skall vara en platta under domkraften när en bil lyfts. Detta kommer MSLS att se till att teamen följer.

Jag är lite fundersam på vad det är för problem som SBF har löst med denna nya regel?
Är inte domkraften stadig nog på asfvalt?
Eller är dom rädda för att vi skall förstöra asfalten med domkrafterna?
Vad är en platta? Hur tjock skall den vara? Hur stor skall den vara?

Kan någon förklara syftet med denna platta?

MVH
Eric Lycke #83 Lycke Racing

_________________
Eric Lycke
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ericl skrev:
Hej
Som en del säkert hörde under helgen så har SBF kommit ut med regler som säger att det skall vara en platta under domkraften när en bil lyfts. Detta kommer MSLS att se till att teamen följer.

Jag är lite fundersam på vad det är för problem som SBF har löst med denna nya regel?
Är inte domkraften stadig nog på asfvalt?
Eller är dom rädda för att vi skall förstöra asfalten med domkrafterna?
Vad är en platta? Hur tjock skall den vara? Hur stor skall den vara?

Kan någon förklara syftet med denna platta?

MVH
Eric Lycke #83 Lycke Racing

Kanske lite ovant för SBF-sportaren med öppning för viss kreativ frihet men Ja, det är för att spara underlaget.
Varje platta skall vara tillräckligt stor x tjock för att undvika skador på asfalten (oavsett om det är tex ett airjack-ben, pallbock eller hjul på garagedomkraft).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Jag har själv alltid använt plyfabitar (två små) för att spara presenningen och för att garantera att domkraften kan rulla (speciellt vid grus/gräsunderlag), så det är inte så främmande för mig.

Som vanligt ingen dum tanke men det blir alltid fyrkantigt när det skall skrivas som regel (och efterlevnad skall kollas av den där "nån annan" som sällan finns).

"Då fordon hissas upp ska plattor användas under domkraft." Innebär ju att det måste vara mer än en platta, så då behöver jag inte ändra ett jota
Men har man två domkrafter räcker det med en platta per domkraft (tror jag det kan tolkas som)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Bengtsson skrev:
Kanske lite ovant för SBF-sportaren med öppning för viss kreativ frihet men Ja, det är för att spara underlaget.
Varje platta skall vara tillräckligt stor x tjock för att undvika skador på asfalten (oavsett om det är tex ett airjack-ben, pallbock eller hjul på garagedomkraft).
Nänä, det står "domkraft" och "då fordon hissas upp", inte pallbock och står stationär (platta under pallbock kan vara en instabil nackdel ibland).

Sen är väl inte "platta" definierad i reglementet, varken till material, styvhet eller tjocklek (ytstorlek kan väl antas behöva täcka minst tryckytan).

2mm tjock mjuk skärbräda? (om man nu ska vara kreativt dum)

Hittade samma under uppställning till start... Känner mig inte direkt träffad men det känns vettigt att smala luftdomkrafter inte trycker gropar i startrakan. Undrar hur stora plattorna skall vara (som då monteras i ändarna på luftdomkrafterna)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi som använder airjacks har haft detta krav på oss i massor av år.

Jag hoppas bara att Sbf inte har utökat denna regel att gälla under race.
Skulle ju vara snyggt att behöva lägga plattor vid depåstopp.

Annars är det en bra säkerhetshöjning, att domkraften ska kunna rulla på en platta....utan grus och håligheter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Kanske lite ovant för SBF-sportaren med öppning för viss kreativ frihet men Ja, det är för att spara underlaget.
Varje platta skall vara tillräckligt stor x tjock för att undvika skador på asfalten (oavsett om det är tex ett airjack-ben, pallbock eller hjul på garagedomkraft).
Nänä, det står "domkraft" och "då fordon hissas upp", inte pallbock och står stationär (platta under pallbock kan vara en instabil nackdel ibland).

Sen är väl inte "platta" definierad i reglementet, varken till material, styvhet eller tjocklek (ytstorlek kan väl antas behöva täcka minst tryckytan).

2mm tjock mjuk skärbräda? (om man nu ska vara kreativt dum)

Hittade samma under uppställning till start... Känner mig inte direkt träffad men det känns vettigt att smala luftdomkrafter inte trycker gropar i startrakan. Undrar hur stora plattorna skall vara (som då monteras i ändarna på luftdomkrafterna)?

Ok, står "hissas upp" och inte stationär och inte heller pallbockar men risken för gropar en varm sommardag försvinner inte så fort själva upphissningsmomentet är avslutat, men det är ju min tolkning.
Kreativa tankar som montering i luftdomkraft istället för lösa plattor, syftet uppnås ju..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
SimlingRacing
Strängnäs
Här sen Aug 2012
Inlägg: 20



Vi som kör NSHC har haft detta i vårt regelverk så länge vi varit med.
Inga problem att efterfölja även under race utan någon större tidsförlust.

_________________
Per Sandberg
#74 Simling Racing
www.simlingracing.se
www.facebook.com/SimlingRacing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



ButterflyRacing skrev:
Vi som använder airjacks har haft detta krav på oss i massor av år.

Jag hoppas bara att Sbf inte har utökat denna regel att gälla under race.
Skulle ju vara snyggt att behöva lägga plattor vid depåstopp.

Annars är det en bra säkerhetshöjning, att domkraften ska kunna rulla på en platta....utan grus och håligheter.
Det står nämnt under "depåer" (vilket borde inkludera bandepå, oavsett race eller träning), uppställning till start (ute på startplattan) och återstart av heat (startplatta eller bandepå).

Så det gäller nog hela tävlingsområdet, oavsett tillfälle.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya regler från sbf
4 besök senaste veckan (6464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande