Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
McLaren MP4-12C, 2012
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (70128 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Underbar bil.

Hoppas man får se den gästspela på någon bmwsc träff i sommar?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Snyggt Jan! Kul att den är ute på vägarna och inte i showroom =)

MVH Jhonny (Janis audi kompis)

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Har du stålskivor?

Vet inte om det är försvarbart kostnadsmässigt... men dom kolfiberbromsarna som sitter på den jag kör är helt otroliga...utan en tendens att mattas ...iaf innan bensinen tar slut .....

Men otrolig bil att sluka mängder med soppa.... enda jag haft liknande var gr.a subaru turbo som vi sköt in massor av kylbränsle för få den hålla...[/quote]

Tja Fredrik

Jo jag har stålskivor. Faktisk är totalen med ok och stålskivor lättare än karbon, vilket är bra. Dom är tydligen lika bra på vanliga banor, men på högfartsbanor som Spa vinner karbonskivor. Att dom kostar en bråkdel att byta är helt ok

Tror bränsleförbrukningen är ganska linjärt med hästkrafter som jobbar. Denna ligger väl på fyra fem liter milen gissar jag, men i sammanhanget är nog skillnaden försumbar antar jag Som man säger, det är bara att gasa

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Underbar bil.

Hoppas man får se den gästspela på någon bmwsc träff i sommar?


Tja, jo då, kommer helt säkert på några BMWSC träffer också, båda med Bimmern och denna. Var jo instruktör med den på Kinnekulle, men lite svårt att avgöra om folk mest ville ha sig en åktur eller mest villa lära spårval... Roligt med första banåka var det i alla fall

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Jan


Får instämma med alla andra här och gratulera till en fantastik bil. Är verkligen en av favoriterna. Har försökt att läsa vad andra ägare förbättra på dessa bilar. Klart finns kanske inte så mycket? men de som jag har läst jobbar med att få till lite hårdare fjädrar som på 650s.

Har du själv några sådana planer?

Tack så mycket för du använder denna bil till det som den är gjord för och delar det med oss !!!

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Björn Athlöf skrev:
Hej Jan


Får instämma med alla andra här och gratulera till en fantastik bil. Är verkligen en av favoriterna. Har försökt att läsa vad andra ägare förbättra på dessa bilar. Klart finns kanske inte så mycket? men de som jag har läst jobbar med att få till lite hårdare fjädrar som på 650s.

Har du själv några sådana planer?

Tack så mycket för du använder denna bil till det som den är gjord för och delar det med oss !!!

Mvh
Björn


Tack för trevliga ord Björn:-)

Jo då, kör gärna bana med den, tänker alltid att jag borde hålla risken nere och ta det lite lugnt. Det går ca tre varv, sen är det järnet:-)

Tycker fjädringen är helt ok som den är. Faktisk så har den såpass kort fjädringsväg att den studsade till och bytte riktning på bakvagnen i 200 knyck på Kinnekulle nå på fredag..., ganska intressant får man väl säga!

Detta har möjligen också att göra med senaste mod i vintras, monterade camberplattor fram och bak, så att jag nu har ca 3,0 fram och ca 1,5 bak. Lite mer på höger sida och mindre på vänster. Har bara ställd det ungefärligt i egen garage med vattenpass och hemgjord pinne för toe tills vidare. Ville se hur värmen i däcken blev före jag finjusterar.

Som konsekvens var den mycket mycket nervös över 150 km/t, så det behövs mer elaborering. Hade nu ca 5mm toe in fram och bak men en kille i USA behövde hela 10 mm total toe fram och bak för att få den att gå jämt. Låter jättemycket i mina öron men måste kanske gå såpass extremt för att få den lugnare. Ferrari 430 Scud ställd för bana kör med ca 0 toe fram och 5 mm bak, så nåt är nog annorlunda. Om någon kan mycket om detta är jag glad för dialog!

Annars monterade jag i veckan Pagid RS29 belägg som fungerade utmärkt, fast überkänsliga. Kombinerad med vänsterfotbroms på banan blev det hela lite ryckigt, men får bara öva mer:-)

Taket och bakändan är nu folierad i blank svart efter modell av en bespoke utställningsbil som McLaren gjorde för ett par år tillbaks, ref foton. Foton av min kommer lite senare.



_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Kanske ett dumt uttalande. Men om man har köpt en bil som kostar som ett mindre lands BNP. Borde inte Mc L. hjälpa dig med en bra setup ?

Dom har ju en motorsportavdelning så att säga

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare


_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Kanske ett dumt uttalande. Men om man har köpt en bil som kostar som ett mindre lands BNP. Borde inte Mc L. hjälpa dig med en bra setup ?

Dom har ju en motorsportavdelning så att säga


Du har rätt. Har försökt få någon vettig information därifrån, men inte lyckats än. Dom använder själv inget camber kit som Ferrari, men byter hela länkarmar...., dock görs detta bara för deras banbilar mig bekant. Ligger på där fortsatt.

Camber fick jag ett bra hum om efter å ha mätt tempen, bör ha ca. 3,2 fram och 1,8 bak. Toe är egentligen frågan, men snabbt att ändra så jag kan bara testa olika.

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Okej, men då verkar du ju ha kommit ganska långt på vägen till en bra setup isf.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Den där går 53 på kullen med r-däck innan året är slut

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
Om jag hette Rickard Göranson kanske:-)

Nja, tror 57 kan vara möjligt med mig bakom ratten och allt som lirar perfekt, men sen klarar inte jag mer.

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Jan Skj skrev:
Om jag hette Rickard Göranson kanske:-)

Nja, tror 57 kan vara möjligt med mig bakom ratten och allt som lirar perfekt, men sen klarar inte jag mer.


Don't drive faster then your angel can fly thumbs up

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Riktigt kul att se att du använder ditt värstingåk! (även om jag saknar din 536 lite)

Du börjar bli lite mer trygg med bilen nu märkte man på banan. Står på ganska mycket mer än sist. Man måste nog ta fram de stora verktygen om man ska hänga med den där skapelsen längs rakan, "oh my god"! NASA raketer kanske..
Hade du fått på Cup 2orna? Kändes de bra?

Skön du är som kör en hemmavariant på hjulinställning med vattenpass och "hemgjord pinne".. säkert bättre än vad närmaste däckverkstad kan åstadkomma på denna!

Låter som du ska göra något av en banbil av den? Du har ju fått i all inredning nu, var inte det onödigt om det ska ut igen snart.

Kör hårt och hoppas vi får se den på Mantorp igen där den mer kan komma till sin rätt.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Stort grattis till bilen...hoppas man får se den lite närmare nån gång. Funderar själv på vad nästa bil ska bli och en beggad MP4 ligger rätt prismässigt...men driftkostnader, service, reservdelar och sånt, vad ligger det på?

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ah, denna tråd hade jag missat. Tack för instruktörhjälp i Lördags och inte minst åkturen i denna makalösa bil thumbs up


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Hej lite bilder på din bil från Kullen




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
johmei skrev:
Riktigt kul att se att du använder ditt värstingåk! (även om jag saknar din 536 lite)

Du börjar bli lite mer trygg med bilen nu märkte man på banan. Står på ganska mycket mer än sist. Man måste nog ta fram de stora verktygen om man ska hänga med den där skapelsen längs rakan, "oh my god"! NASA raketer kanske..
Hade du fått på Cup 2orna? Kändes de bra?

Skön du är som kör en hemmavariant på hjulinställning med vattenpass och "hemgjord pinne".. säkert bättre än vad närmaste däckverkstad kan åstadkomma på denna!

Låter som du ska göra något av en banbil av den? Du har ju fått i all inredning nu, var inte det onödigt om det ska ut igen snart.

Kör hårt och hoppas vi får se den på Mantorp igen där den mer kan komma till sin rätt.


Hej Johan

Lite snabbare var den nog nu, fast har känd problem med misfire just nu. Beror sannolikt på täta spridare så jag kunde inte varva mer än 6000 av normalt 8500. så det finns lite mer tempo i reserv:-)

PS senare förklaring: Misständningen hade en enkel förklaring, dock tog det ett bra tag att hitta. Mekanikern som hade bilen en viss tid i vinter hade inte satt på oljelocket på rätt sätt. Den läkte ut luft från vevhuset, som igen gav fel tryck i insuget och därav misständning.


Cup 2 kändes mycket bra, fast var bäst dom första tre varv varje stint..

Inredningen har alltid varit i och åker nog aldrig ur..., får leva med trepunktsbälten. Det man får igen för pengarna är väl en bil som går som en strippad banbil på bana, men också har full komfort på vägen

Det blir mer bankörning i sommar, var du säker

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
miarpe skrev:
Stort grattis till bilen...hoppas man får se den lite närmare nån gång. Funderar själv på vad nästa bil ska bli och en beggad MP4 ligger rätt prismässigt...men driftkostnader, service, reservdelar och sånt, vad ligger det på?


Kan rekommenderas! Hade förut en Maserati Quattroporte som i och för sig kostade en del att underhålla samt fixa dom fel som dök upp. Med denna kan man nog lätt tredubbla kostnaden Själva servicen är normal Autoropa-pris men då detta är den första bilen dom har byggd på tjugo år, finns det en del barnsjukdomar. Föreslår att du läser lite på McLarenlife forumet samt ringer Autoropa.

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
[quote="Marcus S"]Ah, denna tråd hade jag missat. Tack för instruktörhjälp i Lördags och inte minst åkturen i denna makalösa bil thumbs up

Tack själv för åkturen i din nya bil, som jag tycker du kör mycket bra

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 138


Trådstartare
[quote="Michael Bäck"]Hej lite bilder på din bil från Kullen

Stort tack Micke, roligt att ha

_________________
Jan Skj
McLaren MP4-12C-2012
BMW 536i E28-1986
Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Våra race- och banåkarbilar
McLaren MP4-12C, 2012
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (70128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande