Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljeråd efterlyses
1 besök senaste veckan (1635 totalt)
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Förutsättningar: Långloppsracing med Toyota Celica FWD. Växellådan är orginal och vi monterade en LSD diff inför denna säsong. Diffen kräver extra god smörjning och vi har kört med Castrol SAF-XJ på rekommendation men det gillade inte synkringarna som formligen äts upp. Någon har förklarat att oljan helt enkelt är för bra för att synkringarna ska jobba som tänkt, vad vet jag? Fattar noll! Måste det vara så här? Finns det ingen olja som är gynnsam mot både diff och synkringar? Vill helst inte vara tvungen välja att sabba antingen diff eller synkringar. Ja, ja, måste man välja så blir det såkalrt synkringarna men det blir jobbigt att byta var 3:e tävling! Budgeten räcker inte för dogbox-sats vilket annars skulle löst problemet. Någon som har bra oljetips eller annan lösning?
Att försöka växla försiktigt är ingen lösning på problemet...
Stig / Wohlén-Racing

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



J't innebär väl slipmeddel och vill diffen ha det?? Annars får du leta upp SAF-X olja och den är svår funnen idag.. Många Mazda 323 GT-R lådor rullar på den, men de tål inte XJ!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag kollade på Castrols rekomendationer och såg jag rätt så skall ni ha en växelådsolja av klass GL-4.
Enligt vad jag kunnat läsa mig till på OKQ8:s oljefolder så man råka ut för det du beskriver om man använder GL-5 olja där det skall vara GL-4 olja.

Red Line (säkert fler) har slipmedel på flaska för iblandning för dem för som själv vill styra mängden i sin olja.
Det mycket möjligt att det går lika bra att blanda i det i en GL-4 olja som en GL-5 olja.

Å andra sidan är det vad jag förstått är inte helt ovanligt att köra med "knakolja", dvs utan slipmedel, i lamelldiffarna för lite extra upplåsning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Måste du ha synkringar i lådan då????
Jag åker med hällre utan, mycket mindre risk att missa växlingarna.

Låda med diffbroms MÅSTE ha Castrol SAF-XJ pga om jag mins rätt så är J:et=LS tillsatser för diffbromse

lite mer om trnsmetionsolja, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8723&highlight=gl5
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8788&highlight=gl5
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6732&highlight=gl5
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5169&highlight=gl5
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3435&highlight=gl5

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Vad exakt är det för LSD i lådan?
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Vad exakt är det för LSD i lådan?


Det är en TRD-diff (Toyota Racing Dev.) och är av typen ramplamell.
Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ni kan inte försöka kontakta Toyotas rejsing-verksamhet och fråga vad de rekommenderar till er kombination? Känns som de borde veta eftersom både diffbroms och lådan är Toyota standard?

Lycka till!
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Synkringar äts inte upp av oljan, däremot så kan dom greppa dåligt vilket leder till skorrande ljud vid snabba växlingar.

Kolla vilken sorts olja som är rekomenderad och köp den med LS-tillsats. Jag har väldigt bra erfarenhet av OKQ8 växellådsoljor men dom är GL5 och syntetiska, så din låda kanske inte skulle gilla det.

Annars kan du kanske köra med vanlig mineral GL4 traktorolja och hälla i LS-tillsats.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323


Trådstartare
Tack för era rappa svar. Ja, det är inte lätt att välja mellan colera o pest. Förstår att det inte är lättlöst när samma olja ska smörja både diff och v-låda. Ska försöka få tag i någon "smartgay" på Castrol o se vad dom säger. Det verkar som många kör med OKQ8 men frågan är om man törs prova GL4 + tillsats..
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Skruva banåkabil
Oljeråd efterlyses
1 besök senaste veckan (1635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande