Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 7 besök senaste veckan (139533 totalt) |
Hej Mats, Vi får väl först se vad det blir för lösning på bilen, kan ju vara så att jag bara byter skivor också. Sen tror jag inte att du vill ha min gamla skivor i alla fall men ok och belägg kanske kan vara intressant på din bil. Trevligt att det finns intresse i alla fall _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Tänkte försöka sammanfatta lite alternativ kring bromsarna.
1. Byta skivor enligt modell Samson. Om man kan få in ett par millimeter grövre skiva och lite bromskylning så tror jag faktiskt att detta kan räcka rätt långt men man lär väl inte få lika mycket känsla i originaloken som i ett nytt 6 kolvsok? Har mailat dem lite frågor också. 2. D2s BBK med 356x32 skiva och 6 kolvsok. http://www.streetperformance.se/e-92 Detta verkar väldigt bra och prisvärt på pappret men frågan är hur kina prylarna funkar i verkligheten??? Är det någon som har erfarenheter kring detta eller liknande lösningar så flika gärna in? 3. Peans Peak kit. Ungerfär samma som D2 men aningen dyrare, enligt Per själv kanske inte så lämpligt om man kör året runt och så (vilket är en diskussion i sig självt om bilen skall användas på vintern i framtiden). 4. Stop Tech verkar bra men det är för dyrt med nuvarande valutakurser 35K vill jag inte lägga. 5. AP Racing, ungefär samma pris som Stop Tech dvs för dyrt: http://www.motorsport-tools.com/ap-r 6. Pean har ett nytt egenutvecklat kit på väg, detta skall hålla riktigt hög klass enligt Per och det kommer vara det mest konkurrenskraftiga priset på marknaden med jämförbar teknologi. Han har pratat om en skiva som kommer ha måtten 350x34 mm och som sägs ha en termisk kapacitet motsvarande en 380x32 skiva. KOmbinars förstås med nya ok (4 kolv eller 6 kolv). Priset är inte helt klart ännu men det blir ju dyrare än kinakiten och billigare än AP då. Detta låter ju intressant men som någon påpekade så blir man ju då fast i att köpa skivor och belägg från Pean för all framtid. 7. Stannade till på Schmiedmann idag och snackade lite med Viktor, han skull kolla lite vad han kan hitta så jag hoppas på något intressant förslag där också. En annan sak som jag funderar lite på, hur noga brukar tillverkarna vara med att hålla bromsbalans med ett nytt kit mot original bakbromsar? Det är ju inte så stort problem om den bromsar lite hårdare fram men mardrömmen är ju om kolvarean blir helt galen så att bak antingen inte biter alls eller biter mycket fortare och hårdare än fram. Bara en massa funderingar och ingen action här... snart är det Mantorp också... _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Det är väl bara att inse, jag är lite för snål och långsam för mitt eget/bilens bästa....
Mailade hispecmotorsport angående customskivor men har inte fått svar på över en vecka, Pean lär väl dröja ett tag till med sin utveckling av kit och Mantorp närmar sig med stormsteg. Har ju rätt mycket kvar på mina PFC belägg också. Så nu har jag beställt motsvarande originalskivor men från EBC och slitsade. Köpte från Schmiedmann, billigare än BMW Originalskivor. Skall bli intressant att se hur de funkar, tänkte försöka få till någon form enkel av bromskylning också. Får återkomma kring detta men planen är att försöka få till en slang under bilen och rakt upp till skivorna. Hoppas nu hinna montera och fixa till helgen... Har även anmält mig till BMW SCs Time Attack på Mantorp, får se om jag kan hålla mig ifrån sistaplatsen... _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Hur mätte du skillnaden, på vad och hur kände du skillnad av dessa 250C? Per Stacke ojjade sig verkligen när han åkte förbi mina härligt technolila skivor på Kinnekulle! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Synd att det inte blev något med hispecmotorsport, väntade förväntansfullt på update om dem. Får du någon intressant info kan du väl posta det i vilket fall. EBC ska också bli intressant att höra lite om. Jag slängde ju på nya släta jag. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Jag hade glömt att sätta dit kylslangarna efter lite provmontage av fronten. Märkte att bromsarna gick varma så jag kom in och upptäckte då att slangarna inte satt där. Mätte med "laserpicka" (som alltid ligger i handsfacket) och satte sedan på slangarna, ut och körde 20 varv hårt och kom in med klart svalare skivor. Min "laserpicka": http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Ska bli kul att se om det gör stor skillnad med slangarna. Förväntningarna är höga. Har tittat på sån där picka men aldrig slagit till. Används den flitigt? _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Ursäkta trådkapningen David!
Ja, den används flitigt. Man kan ju mäta allt möjligt med den. (När barnen var små hade jag den hemma och mätte vällningens temp.). Jag mäter temp på oken, padsen, slangarna, grenrörspiporna (går motorn jämt?) däckens ytter- och innersida samt mitt, fälgens temp, diffens temp, lådans temp. Det går att mäta allt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Ingen fara med trådkapningen, jag var ju nästan såld själv på en sån där värmepicka... Men nu kommer ju Måns med smidigt alternativ ser jag Efter att ha grämt mig mycket över hur svårt det är att hitta en jävla slang till vettigt pris har jag i alla fall beställt slang för bromskylning, ett par alurör och slangklämmor från do88. Hoppas på snabb leverans och sen får vi se om jag kan meka ihop någonting av detta. Sådana här konstruktionsjobb är ju inte min starka sida, brukar köpa "bolt on" prylar och lämna bort för montering _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Måns tips känns nästan som ett 1:a aprilskämt. Men om det stämmer är det ju fantasiskt! Tänk att kunna sätta det på GoPro:n som man sedan monterar lite överallt för att se vad det är för skillnader i temp. Vad gäller montering av bromskyl, om du inte hinner annat så ta och kapa bort skölden och buntbanda in slangen mot navet - "in the general direction". Det är inte så himla nog att luften når precist och exakt till skivan/oket etc. Det är inte rocket science. Det (enda) man egentligen kan uppnå är att luften runt skivan/oket byts ut i mycket högre utsträckning med kylning än om man kör utan. Med kylning kan jag åka med så mycket attack som däcken klarar varv efter varv i högsommarvärme. Utan bromskylning kommer jag 5-10 varv innan pedalen börjar bli längre och längre... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
En IR mätare skall du inte använda till däck, fälgar, bromsar eller liknande då det ger vilseledande resultat. Mycket påverkar, den största boven är strålningsvärme från annat än det du vill mäta.
Däck mäts med en riktig däckmätare med prob som sticks in i däcket. Bromsar mäts med fördel med speciella klisterlappar som anger temp som klistras på oket. Bakaxel mäts med oljetempgivare. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Det är det inte, jag har sett en sån IRL. Finns dock bara till Ifån vad jag vet och priset var lite för högt för att ha en och laja med. 2-3kkr om jag minns rätt. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Plus färg som man målar på kanten på skivorna... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
@: Patrik & Mats Det var värst vad konservativ och gammelmodig man kan vara? Klisterlappar eller indikerande färg?
Det går alldeles utmärkt att använda en IR-mätare. Jag har benchat denna picka på säkra observationer (typ när vatten kokar, febriga barn, mat i ugn som samtidigt mäts med stick-termo, kylarslangar m.m.) och den är absolut SPOT-ON! Inga som helst problem att mäta vare sig däck, bromsar eller låd-temp. Jag uppmanar den som tvivlar att testa. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Många synpunkter om IR mätaren här, helt klart beror det på vad man vill mäta. IR mäter säkerligen bra, och vill man se om det blir skillnad före/efter en modifiering av kylningen så går det säkert bra. Vill man veta vilken maxtemp skivan hade ute på banan så hjälper det väl föga att mäta i depån efter avkylningsvarv...
Om man skall mäta däcktemp så har jag förstått att man måste in lite i däcket och mäta då ytans temp förändrar sig ganska fort. Vet inte vad IR klarar av där. Tittar man på F1 kan man ju tydligt se (via IR kamera) hur värmen på däckens yta förändras snabbt när de kör i kurva kontra raksträcka. I övrigt så tycker jag att man känner rätt mycket på bilen när grejerna börjar bli varma, däcken blir hala, bromsar tar sämre, pedalen blir längre o.s.v. Kul med diskussion dock _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13 >> 7 besök senaste veckan (139533 totalt) |