Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa däck...Fram eller Bak?
1 besök senaste veckan (1687 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Var bör man ha bästa däcken
Har ett litet dilemma.. thumbs down väntar på spacer plattor
så att jag kan köra med R-däck runtom

Men tyvärr så hinner jag inte få dom innan helgen, för då bär det
av ner till Midlanda och

Så var skall jag ha R-däcken fram eller bak???

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

super7 skrev:
Var bör man ha bästa däcken
Har ett litet dilemma.. thumbs down väntar på spacer plattor
så att jag kan köra med R-däck runtom

Men tyvärr så hinner jag inte få dom innan helgen, för då bär det
av ner till Midlanda och

Så var skall jag ha R-däcken fram eller bak???



bak.
du lär nog få en glad överraskning om du sätter dom fram.
fundera hur instyrning kontra överstyrning kommer att bete sig och du ser ljuset i slutet av tunneln

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lägger också min röst på bak

Har stressat en E30 med bra däck fram och dåliga bak. Det var....intressant
Gick bättre efter en snabb omläggning.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Dude skrev:
super7 skrev:
Var bör man ha bästa däcken
Har ett litet dilemma.. thumbs down väntar på spacer plattor
så att jag kan köra med R-däck runtom

Men tyvärr så hinner jag inte få dom innan helgen, för då bär det
av ner till Midlanda och

Så var skall jag ha R-däcken fram eller bak???



bak.
du lär nog få en glad överraskning om du sätter dom fram.
fundera hur instyrning kontra överstyrning kommer att bete sig och du ser ljuset i slutet av tunneln


Tidigare när jag varit ner till Midlanda så har den varit understyrd...men det har nog med att göra att däcken är ganska gamla... bak däcken är tillverkarkade 89..fram 91, sen så är det väl inte några gynsamma dimisioner jag har.. 225 fram 285 bak, R-däcken är 195:or

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Dude skrev:
super7 skrev:
Var bör man ha bästa däcken
Har ett litet dilemma.. thumbs down väntar på spacer plattor
så att jag kan köra med R-däck runtom

Men tyvärr så hinner jag inte få dom innan helgen, för då bär det
av ner till Midlanda och

Så var skall jag ha R-däcken fram eller bak???



bak.
du lär nog få en glad överraskning om du sätter dom fram.
fundera hur instyrning kontra överstyrning kommer att bete sig och du ser ljuset i slutet av tunneln


och så börjar det regna och så blir det baklängesåka ändå!!!! Är det så fel att köra på gatdäck runtom tills spacerplattorna kommer??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

varför har alla inställningen att det skulle vara sämre grepp i r-däck när det regnar (självklart vattenplaningsrisken borträknad).

det som måste göras är ju att reglera däcktryck efter givna förutsättningar.

vi har åkt r-däck i så gott som snöstorm på slc-finalen 2003 med utmärkta prestanda och vid andra tävlingar/träningar har r-däcken varit snabbare än gatdäcken i väta.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Dude skrev:
varför har alla inställningen att det skulle vara sämre grepp i r-däck när det regnar (självklart vattenplaningsrisken borträknad).

det som måste göras är ju att reglera däcktryck efter givna förutsättningar.

vi har åkt r-däck i så gott som snöstorm på slc-finalen 2003 med utmärkta prestanda och vid andra tävlingar/träningar har r-däcken varit snabbare än gatdäcken i väta.


Vattenplaning!! Mindre och grundare mönster. Michelin Pilot SportCup tål knappt ett duggregn känns det som....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Aldrig i h_e att jag hade blandat. Hellre hade jag struntat i att köra.

Man får ju varierande grepp fram/bak vid väta, torr bana, kalla däck vara däck

en oförutsägbar bil är livsfarlig.

EDIT:
om det inte hade varit race förståss. Då hade jag kört med slicks i en hörna, dubbdäck i en, porsches upplåsbara reservhjul i en och vulktejp på fälgen på de fjärde.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



porschedriver skrev:
Aldrig i h_e att jag hade blandat. Hellre hade jag struntat i att köra.

Man får ju varierande grepp fram/bak vid väta, torr bana, kalla däck vara däck

en oförutsägbar bil är livsfarlig.


Exakt det jag menade thumbs up

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



porschedriver skrev:

EDIT:
om det inte hade varit race förståss. Då hade jag kört med slicks i en hörna, dubbdäck i en, porsches upplåsbara reservhjul i en och vulktejp på fälgen på de fjärde.



För att ett rejs är jätteviktigt och man vill inte missa det till varje pris...?

Ungefär som det är med banåka för oss här i norr..
Närmaste banan är ~25mil bort och det är inte många gånger per år den går att åka på.
Annars är det banorna i era hemtrakter som gäller... = långt att åka för att leka lite.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Gustav Sundberg skrev:
porschedriver skrev:

EDIT:
om det inte hade varit race förståss. Då hade jag kört med slicks i en hörna, dubbdäck i en, porsches upplåsbara reservhjul i en och vulktejp på fälgen på de fjärde.



För att ett rejs är jätteviktigt och man vill inte missa det till varje pris...?

Ungefär som det är med banåka för oss här i norr..
Närmaste banan är ~25mil bort och det är inte många gånger per år den går att åka på.
Annars är det banorna i era hemtrakter som gäller... = långt att åka för att leka lite.


Nää för att det är prestige att fixa till varje pris, utmaningen är liksom grejen. Läs vår senaste rejsrapport från Anderstorp så fattar du. (3,5h timmes mek under race (6 timmars) + 1,5h mek mellan kval och race, bara för att komma i mål!!!)

Vad jag menar är att jag inte skulle köra med en sådan konfiguration på ett banmöte för att:
- Man blir inte bättre förare av att ha en oförutsägbar bil
- risken att smälla bilen ökar dramatiskt
- Hur kul är det att inte kunna köra max utan massa problem
- Hellre kränger jag på taskiga vanliga däck istället för R-däck och kör så de ryker med en långsam men förutsägbar bil. (Jag har faktiskt kört med standardbil istället för Porschen i ett liknande fall)
- det är upp till var och en hur man vill göra, jag hade inte gjort det, men du kanske vill chansa och prova. Har man tur funkar det, har man otur får man väl stå i depå och kolla på de andra.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591


Trådstartare
Så då var bankörningen avklarad..... blev ju som alla förutspådde...
understyrt...men inte så farligt som jag trodde att det skulle bli, fick typ rulla genom
halva svängen innan man kunde ge benet

Vilket varm tryck bör man ha i Toyo 881?
Mätte mitten på dan..ca 2 kg hadde jag då...fick inte
upp nån rktig värme i dom...men det var väl bara bra...
annars hadde det ju varit ännu mer understyrt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Bästa däck...Fram eller Bak?
1 besök senaste veckan (1687 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande