Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Goda råd för en som blivit banbiten
1 besök senaste veckan (5866 totalt)
Honer Akrawi
Stockholm
Här sen Maj 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej!

Jag tog mig till Mantorp för några dagar sedan och tog en kurs i banracing med Ginetta g20, det var utan tvekan det roligaste jag någonsin gjort kände hur racing hornen växte samt insåg hur detta var något jag absolut måste fortsätta med.

Helst skulle jag vilja köpa en Ginetta G20 och fortsätta åka på Mantorp men dessvärre bor jag i Sthlm utan möjlighet till en garageplats så jag måste köpa en bil som jag kan köra till banan.

Dom punkter som för mig kändes avgörande för den fantastiska körupplevelsen var den lågavikten, däcken, bromsar samt den grymma växellådan.

Så som vi fick lära oss köra bilarna var självklart ett stort steg från hur man kör bil i verkligheten och känslan jag fick var hur skulle en vanlig bil kunna klara av dessa extrema påfrestningar på framförallt växellådan, bromasar etc

Min fråga är vad är det bästa alternativet för mig, vill ha en bil som jag kan köra till och från banan inte en bil jag kör dagligen utan enbart för trackdays och vilken bil klarar av dessa påfrestningar bäst utan att det ska behöva kosta en större förmögenhet ?

Budget på bil 80-120 000kr budget per år för eventuella reservdelar avgifter etc 50-70 000kr

Med vänlig hälsning / H

_________________
Honer Akrawi
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Absolut enklaste och billigaste och egentligen bästa sättet att snabbt få mycket mil och träning och snabbt bli snabbare förare är att köra Endurance/Långlopp.....

finns ett team med 2st ginettor som har lediga platser..... kontakta Niklas Johansson på http://canardracing.com/ så kan han hjälpa dig

nästa race 13 juni

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Honer Akrawi
Stockholm
Här sen Maj 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Tack Fredrik

Ska kolla närmare i saken men det låter väldigt bra.

Med vänlig hälsning, Honer

_________________
Honer Akrawi
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Honer Akrawi skrev:
...Budget på bil 80-120 000kr budget per år för eventuella reservdelar avgifter etc 50-70 000kr...


Med den budgeten; 'kan du få nå't betydligt bättre än en Ginetta.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Honer Akrawi
Stockholm
Här sen Maj 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Ice

Skulle gärna höra dina tankar om vilken bil som du tycker skulle passa bättre in på dom kriterier som jag nämt.

Med vänlig hälsning, H

_________________
Honer Akrawi
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Honer Akrawi skrev:
...
Dom punkter som för mig kändes avgörande för den fantastiska körupplevelsen var den lågavikten, däcken, bromsar samt den grymma växellådan.

Så som vi fick lära oss köra bilarna var självklart ett stort steg från hur man kör bil i verkligheten och känslan jag fick var hur skulle en vanlig bil kunna klara av dessa extrema påfrestningar på framförallt växellådan, bromasar etc
...
Budget på bil 80-120 000kr budget per år för eventuella reservdelar avgifter etc 50-70 000kr


I princip alla moderna bilar klarar att köras så. Njaaa, närmar vi oss vikter på två ton så är det väl inte alla som har bromskylning osv som räcker iof. Men alla lättare bilar iaf thumbs up

De flesta moderna småbilar är ju framhjulsdrivna och det är ju en smaksak om man tycker det är okej eller om man vill proppsa på bakhjulsdrift. Då blir utbudet betydligt mindre. Så som sagt, är det okej med framhjulsdrift tycker du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Det är en ganska generös budget vilket ger stora möjlighet till bilval.

Eftersom du inte skall bruka till vardags vill slå ett slag för en sportbil och inte en sportig bil.

Inom din budget råkar jag veta att det finns en Opel Speedster till salu.
Gissar på att service och slitdelar är ca 15 000 kr per år och resten kan du köra för.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99523

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Hade nog satsat på något så lätt som möjligt, följdslitage på bromsar och däck blir mycket lägre, och det är mer ekonomiskt på så vis.

Elise (eller Speedster, om man inte skäms för att åka Opel ) eller Mazda MX-5 är väl ett par alternativ som dyker upp lite snabbt. Vill man vara lite mer exotisk och vågad kan man åka till Storbritannien, välja och vraka mellan RX-8:or för runt 20000:-, sedan kan man byta motor varje banhelg för pengarna som blir över.

Framhjulsdrivet kan Clio II 172/182 vara alternativ som går att ha mycket kul med. Clio III RS 203 borde gå att klämma in i budgeten, då får man dessutom en rätt ny bil (2011), om man vill åka och hämta själv. Clio III RS 197 är inte lika bra på bana, men finns förstås till betydligt lägre pris, eftersom de är äldre. Megane III RS går också att få in i budgeten, förmodligen 2010 års modeller, men då har man 250 hästar och en lite annan upplevelse (som jag kanske med handen på hjärtat inte kan rekommendera, som RS 250-ägare).

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Porsche 944/968 Exempel

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Honer Akrawi
Stockholm
Här sen Maj 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Tack allesammans för era tips.

En lätt bil med bakhjulsdrift är något som jag helst skulle vilja satsa på, tänkte kolla hur det skulle vara att gå med i ett team inom endurance som Fredrik rekommenderade låter ganska klokt då man slipper allt bök.

Men vill gärna höra era tankar om just bra bilalternativ.

_________________
Honer Akrawi
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Honer Akrawi skrev:
Tack allesammans för era tips.

En lätt bil med bakhjulsdrift är något som jag helst skulle vilja satsa på, tänkte kolla hur det skulle vara att gå med i ett team inom endurance som Fredrik rekommenderade låter ganska klokt då man slipper allt bök.

Men vill gärna höra era tankar om just bra bilalternativ.


Fördelen med endurance upplägget är att det är möjligt att bara "komma" med hjälmen och nån annan fixar allt både före och efter..... och canard teamet har en väldigt duktig förare/mek i Niklas Johansson... så är även duktig på lära ut körtips......

men gå till www.facebook.com/slcracing så hittar du bland annat omboardfilm till Niklas varv på gotland ring som är rätt kul att se hur han kör... och teamet hittar du här. https://www.facebook.com/canardracing?fref=ts

annons från teamet om lediga platser för nästa tävling ... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99917&highlight=

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Goda råd för en som blivit banbiten
1 besök senaste veckan (5866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande