Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
Roligt att du tycker om bilen ändå . Igår kom lite kompletterande delar från tyskland. Mest gummidetaljer, men även: Nya clips till kromlistorna Rostfria polerade lampringar. Lamporna är nya Hella och till och med en ljusinställning är gjort. Note to self: Den nedre skruven justerar höjden, den övre i sidled. Ny tätningslist till huven finns också. _________________ |
||||||||
Det borde vara 10 år sedan jag gick med i Sportvagnsklubben Göteborg. Det har varit många roliga banträffar och sprintrace och några "Nightmare"-nattrallys. So far so good.
Förra året hade klubben 60 års jubileum och bjöd till jubileumsmiddag. I mailet som jag fick stod även att jag kunde får ett pris. Spam tänkte jag - tråkigt att man känner sig tvungen att tar till så fula reklamknep. Jag gick inte (av andra anledningar), men priset var inget reklamknep utan sant. Jag fick "Bulten", SVKGs vandringspris för årets största mekinsats. Tack en gång till SVKG. Det är riktig kul att mitt bygge står där bland alla fantastiska banbilsbyggen och renoveringar genom åren. Äran kom inte helt utan förpliktelser (eller en snäll förfragan). En presentation av bygget i klubbtidningen tycktes vara lämpligt. Med hjälp av Anders Jansa fick jag ihop en kortversion av 40 sidor rejsatråd: Hela tidningen finns för nedladdning på www.svkg.se under Bulletinen. Direktlänk _________________ |
||||||||
Vi kör en uppdatering till när jag är i farten...
Motorn har gått 120k miles om jag minns rätt och om man tror alla rykten borde den rasa när som helst. Oron åker alltid med och på Falkenberg trodde jag det var dags. På vägen ner luktade det brännt olja vid varje gassläpp och efter bankörningspassen gick motorn oroligt på tomgång och dog ibland. Tyvärr fanns det inga felkoder för en snabb analys. Väl hemma konstatetade jag att oljenivån hade sjunkit med 3-4mm på 30mil och jag började komma ihåg att det var rätt vanligt att oljeseparatorn ger upp på dessa motorer. Av den anledningen fanns det redan ett kit för öppen vevhusventilation någonstans i garaget. Kitet hittades och monterades och motorn gick så fint som en boxersexa skall går. Nu blir en ny oljefälla beställt och förhoppningsvis går motorn lika fint med den. Efter ny IMS, tändspolar, X51 oljesump, ny vattenpump och oljefälla finns det snart ingenting kvar att byta utan att öppna motorn. _________________ |
||||||||
Grattis till priset - välförtjänt!
Hmmm, jag är lite sugen på att minska flex i chassit - vad var det du köpte? Antar en sån här: http://www.mantissport.ca/Products/P Märkt nån skillnad? Antar att det ger större effekt för dig som skalat bort lite kaross i processen... Borde vara likvärdig med den nedan? http://www.design911.co.uk/fu/prod12 _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||||
Tanken med staget var att ersätta aluminiumplåten som satt där innan ifall den styvade upp lite där bak.
Det med skillnader är svårt. Jag kör för lite och med för stora mellanrum. Dessutom ändrar jag för mycket samtidigt och har ett dåligt minne. Räcker det som ursäkt Jag köpte det begagnat så jag har inget tips var man köper det bäst. Jag har inte heller kollat på alternativ. Det var rätt spontant inköp. Så tyvärr ingen nyttig info här. _________________ |
||||||||
Har helt missat denna tråden men sträckläste från s9 nu. Vilket projekt! när kan man se den live in action nästa gång? (bor nära Kinnekulle) Vem var det från sfro som besiktigade den?
Hatten av |
||||||||
|
||||||||
Efter en enklare mekkväll i går sitter en ny vattenpump och oljefälla på plats. I kväll visar sig om det blev tät och kanske även om oljefällan gör sitt jobb.
Vattenpump ur: Ny, fin och dyr pierburg pump: Gammal oljefälla ur: Biltemafiltret är givetvis inte original utan del av mitt öppen-vevhusventilation-kit. Ny på plats: Tvätt in och utvändigt hade inte skadat. Jag ångrar att jag inte hade koll på sodablästring innan jag byggde ihop allt. Det hade suttit fint på motor och växellåda. _________________ |
||||||||
En icke fungerande vattennivågivare är egentligen en skitsak, men jag störde mig på varningslampan. Nu när jag vet att kylsystemet fungerar någorlunda hade jag kunnat stänga av lampan, men det hade ju varit för enkelt.
När byte av expansionskärl inte gav någon förbättring började jag undrar hur nivågivaren fungerar. Efter bytet fanns det ett expansionskärl över, så jag tog fram sågen och började obduktionen. Där fanns det ingen flotör med redkontakt som jag trodde utan bara 2 pinnar som hänger ner i vatten. När det finns vatten mellan pinnarna är motståndet ett tiotal kiloohm. Alldeles för mycket för mitt lilla 10k ohm pull up motstånd. Byggde om till 150k ohm pull up och nu verkar allt lira. För säkerhets skull har jag även flyttad signalen till en analog ingång. Då kan man välja vid vilket motstånd lampan i instrumenteringen tänds. Ett motstånd till i skatboet (skatboet är på andra sidan och kommer inte visas här): Test i vattenglas och kall bil gav positiv resultat så nu hoppas jag att lampan bara tänds när något är fel. Samma lampa (den med batterisymbolen) visar för övrigt 4 olika varningar: Låg kylvätska: Lampan blinkar och vattentemperaturvisaren hoppar till max. Låg bromsvätska: Lampan blinkar. Hög kylvätsketemperatur: Lampan tänd och tempmätaren visar hög temperatur - oväntad, eller hur? Låg batterispänning: Lampan är tänd. _________________ |
||||||||
Ett känd fel altså. Skulla har googlat lite mera. Nu borde jag har tillräckligt marginal i utläsningen, men om det blir fel igen vet jag vad jag skall göra.
Tack! rejsa borde komma med varningstexter som "...kan vara beroendeframkallande" eller "Läsningen kan leda till tidskrävande och kostsamma beslut" _________________ |
||||||||
I fredags blev det några varv på Kinnekulle med SVKG. Bra väder, trevligt folk och välorganiserad bankörning.
Bilen var en liten besvikelse. Efter ca 8 varv i tredje och alla efterföljanda pass sjönk oljetrycket till 2bar vid 3000-4000rpm. Inget farligt för motorn, men i mina ögon ytterligare ett tecken på att kylningen måste förbättras. Kylvattentemperaturen brukar går från 80 till 100deg C under ett 20min pass. Därför finns redan planer på större splitter och plåtar som täcker för framhjulen som borde förbättra suget bakom kylaren och flödet igenom. Det var dock inte bara dåliga nyheter: Bilen betede sig mycket bättre innan bron än för ett år sedan. Hårdare dämparsättning och spoilerläpp var antagligen de viktigaste updateringarna. Krocken från förra året (på Mantorp en vecka efter Kinnekullekörningen) har lämnat sina spår, men självförtroendet kommer sakta tillbaka samtidigt som jag lär mig bilen. 1:04,8 är inget att skryta med, men i alla fall en förbättring mot förra året. Skulle gissa att bilen har blivit 2s snabbare och jag 1s långsamare. Jag lyxade till det med övernattning i stuga, grillning och tjöt kvällen innan. Ett bra upplägg. Flygorna gillar verkligen gul. "Loose-loose situation". Och två helhetsbilder. Precis innan vi skulle packa ihop kom jag på att en uppdatering utan bilder är ingen uppdatering. _________________ |
||||||||
När kommer första jämförelsebilden mot en original bubbla, när du hittat en på nån parkering?
|
||||||||
Tog tillfället i akt och spanade på PVs parkering på lunchen idag, grymt schysst bygge! Verkar va bra fart i den med
|
||||||||
Tack, det samma. Tyckte du kvalade in bland top 3 heftigaste trackdaybyggen på plats. (efter Jotuz och kanske min egen bil ). När jag såg din avatar och att du var på rejsa trodde jag att jag hade missat din byggtråd, men det finns ingen
Det såg mörkt ut i början på dagen... ... men på eftermiddagen hittade jag en lucka bredvid en original 1302. Allt detta på Volvo PVs årliga fordonsträff. _________________ |
||||||||
Ingen större skillnad |
||||||||
Skaffa en uppsättning plåtisar med navkapslar och framförallt kofångare! Sleeper supreme
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |