Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ground effekt notering
2 besök senaste veckan (1711 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Var ute och körde och kollade undertrycket under bilen. Har ju gjort an lite bättre splitter och mindre uttag för framhjulen. Skillnaden mot den gamla är inte så stor. Hursom hels, den gamla gav 50 mm vatten vid 125 km/tim mitt under växelspakens position. Då med 20 mm rake på 2,5 m. Ingen diffusor, bara plan undersida. Nu var bilen sänkt, men mest bak, så det visade sig att det var negativ rake med 10 mm!!!
Så, vad häder då?
Jo, det blev 15mm vatten vid 125 km/tim. Trots allt undertryck. Jag har inte kollat all riktigt ordenterligt, men det verkar stämma vid en snabb betraktelse.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vet att jag läst det ngn annanstans, men...

Har du borrat hål i det plana golvet där du helt sonika låter ena ändan av slangen gå ut precis i plan med nämnda golv?

OT
*letar efter grundläggande tryckkunskapsböcker* TOTALT idag...och inte bara idag tyvärr...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Vet att jag läst det ngn annanstans, men...

Har du borrat hål i det plana golvet där du helt sonika låter ena ändan av slangen gå ut precis i plan med nämnda golv?

OT
*letar efter grundläggande tryckkunskapsböcker* TOTALT idag...och inte bara idag tyvärr...

Exakt!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Göran Malmberg skrev:
Var ute och körde och kollade undertrycket under bilen. Har ju gjort an lite bättre splitter och mindre uttag för framhjulen. Skillnaden mot den gamla är inte så stor. Hursom hels, den gamla gav 50 mm vatten vid 125 km/tim mitt under växelspakens position. Då med 20 mm rake på 2,5 m. Ingen diffusor, bara plan undersida. Nu var bilen sänkt, men mest bak, så det visade sig att det var negativ rake med 10 mm!!!
Så, vad häder då?
Jo, det blev 15mm vatten vid 125 km/tim. Trots allt undertryck. Jag har inte kollat all riktigt ordenterligt, men det verkar stämma vid en snabb betraktelse.
Göran Malmberg


Hej,
jag bara undrar om vad det blir i "kraft"-enhet?
och vad du menar med "mindre uttag för framhjulen", ingen bild som kan visa vad som avses?
Är det så att du har låtit golvet gå ut till framhjulen så mycket som möjligt, i princip så att de kan svänga/fjädra utan att ta i golvet?

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Christian Carlsson skrev:

Hej,
jag bara undrar om vad det blir i "kraft"-enhet?
och vad du menar med "mindre uttag för framhjulen", ingen bild som kan visa vad som avses?
Är det så att du har låtit golvet gå ut till framhjulen så mycket som möjligt, i princip så att de kan svänga/fjädra utan att ta i golvet?


"Golvet" är runt 40000cm2 och undertrycket -15mm vattenpelare. Nu är undrteycket inte lika stort under hela golvet så jag kan inte säga en siffra.
Jag menar uttagen för framhjulen, precis så stora att det går att svänga.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Göran: Vilket material har du valt till "golvet" och varför?

Funderar på att börja snickra nåt liknande till min bil..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Man får passa sig lite så att man inte har för stort hål och därmed får med lite dynamiskt tryck och inte enbart det statiska trycket. Om man tittar på ett pitotrör till flygplan så ser man exempel på en bra utformning.

En liten överslagsräkning:
Säg en genomsnittlig tryckskillnad på 100 Pa och 4 m^2 platta, F = 400 N
I kruva gäller: m*v^2/r = (F+m*g)*mu
v1=35 m/s, m=1300 kg, mu=1
Kurvradien r = m*v1^2/((F+m*g)*mu)
Utan downforce skulle kurvhastigheten istället bli:
v2 = sqrt(g*mu*r) = sqrt(m*g/(F+m*g))*v1 = sqrt(1300*9,82/(400+1300*9.82))*35 = 34,5 m/s

om vi då säger att kurvan är 300 m lång och följs av en raka på 500 m, där medelhastigheten på rakan är 48 m/s för bilen med downforce och 47,5 m/s för bilen utan downforce (högre utgångshastiughet och senare inbromsning för bilen med downforce) så kan vi räkna ut tidsvinsten: t1 = 300/35 + 500/48 = 8,57 + 10,42 = 18.99 s, t2 = 300/34,5 + 500/47,5 = 8.70 + 10.53 = 19.23, alltså nästan en kvarts sekund i tidsvinst för den kombinationen och med tre till liknande tidsvinster i andra banavsnitt så kan det kanske bli 1 s i vinst per varv på en 3 km-bana.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
AndersY skrev:
Man får passa sig lite så att man inte har för stort hål och därmed får med lite dynamiskt tryck och inte enbart det statiska trycket. Om man tittar på ett pitotrör till flygplan så ser man exempel på en bra utformning.

8 mm plywood till undersidan. Enkelt och billigt att arbeta med. Kör man sönder,så sågar man till nytt.
Nu har jag ett plant plåtgolv i övrigt under bilen, så jag behöver bara från splittern till pedalstället.
Mitt stora problem är från brandväggen och bakåt. Bilen är inte riktigt designad för tunnlar.

Anders,
Hålet är 4 mm nu, vilket kan vara stort. Men jag tänkte sätta dit lämpligt rör att sätta slangen på.
Tror du att jämförelsevärdena blir lidande? Eller bara absoluttalet?
En annan sak som jag ignorerat är pitotrör för luftrycket i vattenbehållaren. Öppen eller stängd sidoruta ger 5% i skillnad vid nämnd fart. Men jag tittar som sagt på jämförelsevärden vid ändringar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Göran Malmberg skrev:

Tror du att jämförelsevärdena blir lidande? Eller bara absoluttalet?

Både och, eftersom det dynamiska trycket ökar när det statiska minskar och får man då med lite dynamiskt tryck så är risken stor att man får med mer dynamiskt tryck när det ökar. Men 4 mm är inte så jätttestort så sitter det bara på en hyfsat plan yta så skall det nog gå bra. Annars kan du ju testa med några olika storlekar för att se om det blir någon förändring.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En annan sak är att trycket är hyfsat konstant genom gränsskitet, men inte helt så helst skulle du nog ha ett pitotrör så att du kommer ut ifrån gränsskiktet närmast plattan. Värre längre bak.

På flygplan har man ibland gränsskitssugning när man vill ha bort ett lite för tjockt gränsskikt och då borrar man hål i ytan och leder t.ex. en slang/kanal ifrån något ställe på planet som har ett lägre tryck men där det inte gör så mycket om man släpper ut en massa turbulent luft. Jag har funderat lite på om det kan vara en ide alldeles innan en ev. venturitunnel, men lite osäker på var man kan hitta ett ställe på bilen med lägre tryck. I värsta fall kan man även ha en pump, eller t.ex. använda avgassystemet.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Anders
Jag har tittat runt lite efter pitotrör, men inte hittat en bra måttgiven ritning. Det är inte så att du är i besittning av en?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göran Malmberg skrev:
Anders
Jag har tittat runt lite efter pitotrör, men inte hittat en bra måttgiven ritning. Det är inte så att du är i besittning av en?
Göran Malmberg


Kan nog hjälpa till med detta... vad är det exakt som du är ute efter?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Ett rör som moteras på ett stativ på karossen för att få fri luft. Som sedan ser till att hålla barometertrycket i mätburken under färd. I stället för det lufttryck som bildas i kupen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Ground effekt notering
2 besök senaste veckan (1711 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande