Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
87053 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Mikael_S skrev:
Porsche + Öhlins = sant


Trötta hälsningar från Lindenhof. Återkommer med mer utförliga betraktelser senare men kan kort meddela att nya chassiet är BRA!


Lät lovande så ett grattis är på sin plats. ser framemot utförliga rapporter från det svarta!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Lät lovande så ett grattis är på sin plats. ser framemot utförliga rapporter från det svarta!

Jag får återkomma, blir lite kort om tid då jag drar till Magny-Cours imorrn. Ah, semester! Men här kommer en bild i alla fall.


_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu är det vår!



_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här...

Vi får tillbaka helt till Augusti 2013 för att plocka upp den tappade tråden. Var ju som sagt på Nürburgring då och passade då på att få ett Öhlins Road & Track chassi monterat på Öhlins DTC. Kanonservice från grabbarna och jag kunde ju såklart inte låta bli att vara med vid monteringen och springa ivägen och ta bilder. Chassiet slank på lätt och ledigt och samtidigt byttes båda droplinks till kränghämmaren bak, var tydligen lite glapp i dem. Nya hämtades hos Olaf Manthay och då passade jag på att ta ett studiebesök där med. Imponerande anläggning!

Höjden och hjulvinklarna ställdes ungefär som innan bytet och corner weight blev kanon. Fick kommentar att bilen var alldeles spikrak och det är ju glädjande att veta. Sedan var det dags att prova. Snacka om spänd förväntan! John tog en tur först för att kolla att allt kändes bra och när han kom tillbaka syntes på på lång väg att det var bra, ett stort smil satt i förarsätet på min bil
Jag visste väl lite grann hur ett riktigt bra chassi skulle kunna kännas eftersom jag kört en likadan bil med ett väldigt välinställt KW Competition, men hur nära skulle detta bli? Det kändes direkt att det var en annan känsla i bilen, en fasthet, en känsla av lugn och kontroll som inte fanns tidigare. Dubbelt så hårda fjädrar som original och ändå bekvämare, hur är det möjligt? Hatten av för Öhlins! Att det var bra grejer visste jag ju sedan MC-tiden men det här kändes fantastiskt. Efter en liten tur på småvägarna runt Adenau körde jag direkt till Ringen som nu hade öppnat sin kvällskörning. Det blev fem eller sex varv och jag ville inte sluta. Gudomligt! Vilket chassie! Vilken bil! Och vilken bana! En bra dag.








_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nästan direkt efter hemkomst från ringen var det Magny-Cours med franska Porsche Motorsport-klubben. Stort arrangemang men otroligt välorganiserat och bra utfört. Två dagar, mycket körning och lite krångel. Bilen och chassiet fantastiskt.

Magny-Cours känns som en "riktig" bana. En bana som det kan köras F1 på. Men med luriga passager! En chikan innan depårakan med vad som kändes som meterhöga curbs. En vänster efter rakan med lite frånlut som tas i hög fart följt av en höger som håller på för evigt, perfekt att ligga och styra med gasen. En grymt rolig bana, perfekt för Porschen.



Sedan var det Dijon med Porsche-klubben i Geneve i slutet av oktober. Fantastikt höstväder, få bilar och massor av körtid. Perfekt!

Dijon har en mycket mer "old school" känsla. Det är lite ruffigt, ungefär tvärtemot "country club" känslan på Paul Ricard. Men fruktansvärt kul bana att köra! Kuperad och snabb och det känns som det finns flera områden där man helst inte skall åka av! Murar och grejer. Blinda krön och knäckar där det gäller att hålla bilen rak. En lång höger ner i svacka ut på rakan där det går att köra hur fort som helst om man prickar rätt, man komprimeras i svackan och det känns som det finns hur mycket grepp som helst. Helt klart ett ställe att prova modet på! Rakan går uppåt i början men dippar nerför där man skall börja bromsa, intressant... Påminner lite om långa rakan på Mantorp faktiskt.

Det avslutade körsäsongen 2013. En bra säsong, mycket körning och allt fungerar perfekt. Vilken bil, jag kan bara inte komma över det.

Tyvärr slutade året i tragedi då klubbens instruktör, Philippe Favre, avled i en skidolycka. Mycket tråkigt för alla inblandade men speciellt Philippe's familj såklart. Philippe hann bli en god vän som jag kommer sakna.

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Snabbspolning till 2015 eftersom 2014 blev ett bedrövligt år ur ett banåkarperspektiv. Plockade ut bilen i starten av April, nu i Sverige, och körde Ljungbyhed med Gilbert och Göteborgspojkarna. Kändes helkass! Ingen känsla för bilen, magsjuk, kallt och regnigt. Men så var man igång i alla fall. Mantorp med PCS senare i April kändes bättre, Knutstorp i maj och Falkenberg igår. Fixat licens så att man kan vara med på lite fler arrangemang, tänkte Falkenbergs MK och/eller PCSR. Får se vad det blir tid till.

Bilen? Jo lite vanlig service med nya vätskor och nya belägg bak så går det som tåget. Har kört Toyo nu under vårens kalla och fuktiga dagar men "behöver" MPSC. Har hört lite blandat om de nya Cup2, skall man ta dem eller de äldre MPSC?


Javisst ja, har ju glömt att jag har fixat det skumma elfelet jag haft på bilen sedan jag köpte den. Batteriet drogs ju ur på nolltid. Fick fram ett kopplingsschema till just Clubsport-modellen med kill switch och började luska. Det visar sig att kill switchen slår till genom att den får en styrsignal från larm/låsmodulen. Ur samma knippe går det en sladd till en tom säkringsplats. Eller den skall vara tom, men i min bil satt där en liten säkringsuschling som gjorde att kill switchen alltid hade ström, oavsett om bilen var avstängd och låst! Bort med säkringen och allt funkar som det skall! Enklaste lagningen någonsin...

Börjar bli tomt på att-göra-listan så lägger till lite:

2 fixa sprickan i bakre stötfångaren - KLART, en ny hel stötfångare som får ligga tills jag tycker den behöver sitta på bilen
3 skaffa originalfälgar - KLART, tre uppsättningar till och med
15 öppna och sätt fast innehållet i vänster originalljuddämpare
16 ta reda på vad som drar ur batteriet - KLART och fixat
17 höja bilen fram - KLART, ca 10mm vid montering av Öhlins Road & Track
18 montera Cup-växelsystem - KLART, kablar och metallbussningar
19 Nya bromsar, skivor och belägg - KLART, Cup-skivor fram och Pagid RS29 runtom
20 Fixa läckande höger bak stötdämpare - KLART, bytt till Öhlins Road & Track
21 Nya banfälgar - KLART, ytterligare två uppsättningar originalfälgar
22 Beställa MPSC
23 Nya framskivor och belägg


Slänger in resultatet från hjulinställningen också:

Corner weight (med halv tank och förare 1491kg)
290.5 270.5
478.5 451.5

VÄF+HÖB=742
HÖF+VÄB=749


Camber fram:
VÄ -3°06' (= -3.10°)
HÖ -3°00' (= -3.00°)

Toe fram (+ är toe-in):
VÄ -0.1mm
HÖ -0.1mm
Totalt -0.2mm

Camber bak:
VÄ -2°24' (= -2.40°)
HÖ -2°22' (= -2.37°)

Toe bak (+ är toe-in):
VÄ +1.7mm
HÖ +1.8mm
Totalt +3.5mm


Så, då är tråden ā jour igen!

_________________
Mikael S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Har du flyttat hem till Sverige Mikael?

Jag köpte en Lotus Elise S förra året och tänkte prova den på Bresse nu i Juni.

Har insett nu att man borde flytta närmare den franska gränsen.
Många banor i närheten av Geneve och god mat och gott vin

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Har du möjlighet att kolla vad säkringsplatsen hade för nr?

_________________
jonas Blom
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja det var faktiskt någon annan som frågade per PM, kan detta vara ett vanligt problem? Hursomhelst, säkringsplats E10 skall vara tom, i alla fall på Clubsporten.

David, jag är i Sverige tillsvidare... Elise på Bresse måste vara perfekt! Och du har rätt om Geneve, bara fördelar

_________________
Mikael S
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det här med bromsskivor.

Nu var det dags för nya skivor och belägg fram och som vanligt blev det Cup-skivor och Pagid RS29. Men borde inte skivorna till 996 Turbo passa? Det är ju samma ok och belägg i alla fall och alla dimensioner verkar vara samma. Antagligen går det inte eftersom Porsche har separata artikelnummer på skivorna till Turbo och tidiga GT3 och ingen på det stora internetet verkar ha skrivit om det. Motiveringen att byta skulle vara priset, skivorna till Turbon kostar ju en bråkdel av vad skivorna till GT3 kostar. Någon som vet?

Eller om det finns någon Turbo-ägare som skulle vilja upplåta en utbytt skiva till en nyfiken GT3-ägare att prova om det passar? Alltså 330x34 skiva till fyrkolvsok. Så gör jag ett grävande "rejsa konsumenttest"...


_________________
Mikael S
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399



Har för mig det är annat offset.

_________________
jonas Blom
Citera
Mikael_S
Genčve
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
jonblo skrev:
Har för mig det är annat offset.


Du verkar ha rätt för dig, detta ser inte ut som 69.4mm!



Ok, blir alltså att köra vidare med Cup-skivor...

_________________
Mikael S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 GT3 CS -01
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
87053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande