Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316 Compact "M3" -98 e36
10 besök senaste veckan (14190 totalt)
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej!

Info om bilen som den står idag;

Bmw e36 316 compact -98


Motor:
S50B32 (m3 e36 3,2 320hk original)
Kolfiberinsug märke okänt.
kattlös hemmabyggt avgassystem med 2st ihopsvetsade simonsdämpare.
Chippad och ews deletad styrbox, gjort av en kille i england(via ebay)
tomgång höjd till 1000 pga singelmasse svänghjul, 8k varvstopp optimerad för 98 och kolfiberinsug.

ZF 5växlad låda,(original 323 328 och m3 3,0)

Bakaxel otroligt nog original 316 svetsad...
silentblocken och diffbussningen (dom 3 stora) bytta till powerflex.
A-armarna, nya original bussningar

Bromsar:
Fram, 328 med brembo max skivor och ebc redstuff belägg(bromsar rikgtigt bra på denna lätta bil)
Bak, original!

Chassi i övrigt:
328 krängningshämmare i fram, Ingen i bak.. (under konstruktion)
coilovers från vmaxx i fram (från 328an), original i bak utom coiloverfjädrar från 328an.
Har öhlins dämpare och andra fjädrar liggandes för i bak och kommer föroppningvis få tag i bättre begade coilovers i fram med, lite för mjukt nu av någon anledning,
motor vägen ej mer än varken 328 eller 316 dock kombinationen låda, bromsar, krängare kanske lite mer.

Inredning:
2 st Sparco sprint stolar.
instrument från 328, varvräknaren går bara till 7k
dock snurrar den vidare så det är bara att titta på ca 20l/100km märkningen när det är dags att växla
Batteri i reservhjulsbaljan, original pluskabel från 328, batterilåda från 316(inklusive batteri)

Får väl vara dags att lägga upp en tråd på bygget.
Bilen i fråga är ursprungligen en bmw 316 compact som blivit lite ombyggd i flera omgångar.
Det hela började för 2 år sedan när jag tröttnat på min Opel manta A -73 som tog för lång tid att få klar.
Satt volvo axel i fyrlink helbur och höll på att montera i en b230ft.

Köpte mig då en bmw 328 för lite för mycket pengar, var ju ett panikköp då ja tröttnat på mantan...
Bilen var i ganska dåligt skick med diverse fuskrostlagningar och allmänt slitage som man ändå får räkna med på en bil som rullat 28 XXX mil.
Bilen plågades lite på bana vid 2 tillfällen för att sen en sen kväll bråka med en stolpe(BMW'n vann, dock med vissa smärre skador).



Så ny kaross behövdes. 328 sedanen var ju aldeles för tung för att köra på bana med så mindre bil behövdes, dock hade jag ju drivlinan redan. hmm.

En compact skulle ju vara perfekt bara att flytta över allt ju.

Med compactens e30 bakvagn så var det just 328 sedan med zf växellåda som passade plus att rätt årsmodell behövdes för att EWS(bmw startspärr) skulle fungera.

Bilen som inhandlades var också ett panikköp (som vanligt med mig säger polarna).
Motorn på 1.9l hade Chevatopp(skev), bara att köra skiten ur den för att sen montera i min 328 motor.







Version 1 påbörjad.








Kopplingen (lamellen) var lite sliten från 328 så ny inhandlades.


NY!



Ursäkta dåliga bilder, är lite dålig på att fota allt jag gör plus att mobilen alltid finns till hands när andan faller på, tjata gärna på mig om mer bilder så ska jag göra så gott jag kan.

Det tog längre tid än jag trodde att slänga ihop ett första inlägg.

Fortsättning följer.

MVH Filip

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
-Skalman-
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 59



Kör du med trumbromsar bak och M3-motor?
Det var en spännande kombination i så fall.

Om det sitter skivor bak så är det mig veterligen inte orginalbromsarna från 316. Eller kör du orginal 328 bak?

_________________
Johan Svensson
Volvo V60 laddhybrid till jobbet
Mazda MX-5 NC till glasskiosken
Locost på banan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Compacter funkar bra utan bromsar, fråga inte hur jag vet det

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Fmathisson skrev:


Den ser otroligt elak ut med dem hjulen! Vad är det för några? Kul projekt, bilen som BMW aldrig byggde! Finns det tankar om att regga den?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Davve skrev:
Fmathisson skrev:


Den ser otroligt elak ut med dem hjulen! Vad är det för några? Kul projekt, bilen som BMW aldrig byggde! Finns det tankar om att regga den?


Ett ex byggdes, sen byggde väl AC Schnitzer nåt trevligt också..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för alla trevliga svar!

Bromsarna bak är 316 original, och det är skivor. compacten fick det från 98 eller nått när som stoppade i den "stora" 1.9 liters motorn.
Dom funkar ganska bra faktiskt förmodar att jag har lite för lite bromsverkan i bak men inget jag märkt specielt mycket.

Fälgarna är Borbet A (tror jag) 9.5 tum breda med 195/50 r-däck, får fixa lite fler bilder på dom!

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
-Skalman- skrev:
Kör du med trumbromsar bak och M3-motor?
Det var en spännande kombination i så fall.

Om det sitter skivor bak så är det mig veterligen inte orginalbromsarna från 316. Eller kör du orginal 328 bak?


se tidigare post.
328 bromsarna bak passa inte alls tyvärr fel djup på skivorna och även infästningen för oket, letar därför komplett z3m bakvagn att hänga dit med diff och allt.

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Efter att ha kört med 328 motorn hela vintern och våren började jag tröttna lite på effekten så då var det dags att leta motor.

Hade länge haft ögonen på m3 motorerna även till min sedan jag hade innan så hade lite koll på vad dom kostade och hur svårt det var att få tag i dom.
Därför blev jag väldigt glad när jag hittade en 3.2 i närheten för ganska lagom pengar.
Dock fanns det några problem med den.
Inga nycklar, alltså behövdes något göras med ecu eller ta bort den helt(eftermarknadssprut)
lambda sonderna var borta.
gick ej att provstarta eller komp testa.

Efter lite snack fram och tillbaka och lite sökande på nätet hittade jag en lösning på ecu problemet.
En trevligt kille i england kunde chippa om min box så att startspärren försvann och även slänga in en ny mapp gjord för kolfiberinsuget och garanterade att den fungerade med min manuella låda, ifall motorn suttit i en bil med smg låda skulle den inte starta utan signalen från denna(vilket var lite oklar då tidigare ägare också köpt motorn på pall)

Motorn hämtades.

Ringde en kompis som importerar avgassystem och tillbehör till dessa och fick ett riktigt bra pris på några lambdasonds kopior.
Ecu skickades till england och motorbytet började.

Visste fortfarande inte om motorn fungerade...

Hittade inte så många bilder på motorbytet tyvärr, får se om jag hittar fler senare.





Motorn hängdes ihop med den gamla 5 växlade lådan och med den fortfarande nästan nya kopplingen (svänghjul på 5.5 kg) och passade perfekt i compacten, med härva och allt.
behövde dock sno styrservot från 328 motorn, och modda lite grann så infästningen inte var samma.









Mina 2 ihopsvetsade simons dämpare.







Chippet gjorde även så att jag kunde köra utan lmm och hittills har det fungerat bra, den hackar ibland på lägre varv och tycker inte riktigt om att ligga på jämn gas, men vilket motor vill inte plågas dygnet runt!

Har kört ca tio timmar med den sen motor stoppades i och den går bara bättre och bättre, enligt engelsmannen tar det ca 30 timmar innan chippet har anpassat sig ordentligt till motor.

Ska försöka få till en film så ni kan se hur den går.

har dock lite problem med greppet så under hundra spinner det bara
förhoppningsvis fungerar det bättre med bredare däck.

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Frän bil! Men åker man med kåpor måste man ju hålla lite varv också



_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
haha! var ute och lekte lite senare på kvällen tack för fin bild!

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
CaymanGT1
Uppsala
Här sen Maj 2008
Inlägg: 255



Lägesrapport på Compacten? - säljes?

_________________
Rickard Andersson
Citera
Fmathisson
Stockholm
Här sen Aug 2013
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej alla rejsare!

Compacten lever fortfarade har dock varit väldigt dålig på att uppdatera!
Körde med den på ett par träffar förra året och tänkte att det skulle bli ännu fler iår.
Men då tjejen blev gravid och lägenhet införskaffades försvann dom planerna rätt fort.

Men, när nu möjligheterna att åka på dyra träffar som dessutom gör att man är borta minst hela helgen funderar jag nu på att bygga om.

Nu ska det bli "reggad" sleeper
Så till att börja med kommer jag att behöva en fin kaross och senare även en fungerande bil.

Så nu behöver jag er hjälp, pga av viss ekonomisk begränsning är budgeten i princip noll för en fin kaross.
Så hör eller ser någon nån som sitter på en Compact e36 gärna med rasad motor eller liknande allvarliga fel, dock nästintill felfri kaross, iaf ingen rost så hör av er!

Tack på förhand.
MVH Filip

_________________
Bmw 316 Compact "m3"
Bmw 320 sedan "328"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316 Compact "M3" -98 e36
10 besök senaste veckan (14190 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande