Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |
Kofångare är jag väldigt sugen på. Du vet ingen som producerar lätta alustötfångare? Eller någon som vill tillverka en liten serie kanske? Fick ett present av en snäll vän igår som innehöll bland annat lite dekaltrim. Nu räcker det att peka när folk undrar vad jag har för motor _________________ |
||||||
Här verkar det finnas en modell i alu, finns säkert fler om man letar lite mer.
http://vwparts.aircooled.net/Billet- _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
Jag ska höra med min tame plåtslagare o se om han orkar tota ihop ett par...gummilist?
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Det är klart enklast, men ger inget skydd vid krock. Där skulle man kunna böja ett alurör och lägga på insidan. Foliering hade jag inte tänkt på, det skall undersökas. Verkar inte helt enkelt med krom, men klart möjligt.
Jag tycker det ser ut som den gammla smala typen, men jag får skicka ett mail helt enkelt och fråga efter mått.
Oh, Bengt min idol! Självklart skall jag har gummilist. Du tänker att man kan knacka en övre och en nedre halva och svetsa ihop bakom gummilisten. Smart! Enligt Kerschers katalog skall en breddad sötfångare bak vara samma som en std. stötfångare fram. Då behöver man bara en form. Vintern är räddad! _________________ |
||||||
Jag har pratat med Bengt och han föreslog att ta kontakt med en karl här i närheten som just byggt ett verktyg för att göra stänkskärmar till motorcyklar. Borde vara enkelt att låta knacka ut en form som passar bubblan (tänk lång stänkskärm men inte fullt så böjd liksom)
Återkommer... _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Vi kan tar resten via PM. Det blir ett vinterprojekt (denna eller nästa ) Som jag skrev tidigare hade jag bara 2bar oljetryck trots höga motorvarv efter några varv bankörning. Lite googlande visade att det var rätt vånligt att att man fick dessa problem med Xw40 olja. Hydraultryckarna gillar tydligen inte heller när oljan blir så tunn. Det borde vara anledningen till ett lite råare motorljud vid högre oljetemperatur. Hur som helst, nu har jag Xw60 olja i motorn och jag ser fram emot nästa banträff /test. I samband med garagestädning sågade jag upp oljefällan som byttes tidigare i år och det var helt klart dags att byta. Efter lite letande hittade jag en 1cm lång spricka i tryckregulatorn. _________________ |
||||||
Äntligen fick jag tag i en av pusselbitarna till interiören. En nästan komplett mittkonsol från 964/993. Hoppas de sista bitarna dyker också upp, men nu har jag allt för att börja bygga. (Varför? 964/993 mittkonsolen tar lite mindre plats än Boxsterns och passar bättre utseendemässigt)
TopGears uttalande: "Porsche the laziest design office in the world" stämmer ännu en gång. Varken avstånd mellan växelspak och handbroms eller infästningen av handbromsvajarna har ändrats. Det ända jag måste modda är änden av spakstället där växelspaken sitter. Tjockleken är rätt men bredden verkar fel. Har någon ett 964/993 spakställ liggandes och kan mäta bredden längst upp och ca 8cm från toppen och kanske tar ett kort till mig? En svart vänsterstyrd ( ) cayman golvmatta är också på gång. Får väl erkänna att jag börjar blir gammal. För 10år sen rev jag ut all inredning, nu går det åt motsatt håll och jag försöker att får det tyst i bilen. _________________ |
||||||
Vi lägger inredning och ljudisolering på is ett tag.
Plastbitar i sumpen, gummibitar i oljefiltret, lågt oljetryck. Något är inte OK med motorn. Efter lite research på webben verkar slitna glidskenor mellan kamaxlarna (de här) den mest sannolika ursaken och jag blev mer och mer säker på att detta måste åtgärdas innan nästa banträff (LMS på Knutstorp 27/7). Innan jag beställer delar till en motor som är helt slut ville jag göra ett kompprov för att ser hur motorn mår. Så här ser det ut. (Kall motor 5s krank) Vänster bank (bak till fram) Cyl6: 11bar Cyl5: 10.5bar Cyl4: 10.5bar Höger bank (bak till fram) Cyl3: 13bar Cyl2: 12bar Cyl1: 12.5bar Ett halft till ett bar spridning (per bank) anser jag som OK, men 2bar skillnad mellan bankerna verkar konstigt. Skall ser om jag hittar någon som kan hjälpa mig att läsa ut felkoder med Porsche instrument innan jag börjar riva. Cylinderidentifiering för mig att komma ihåg: Sen var det lite mindre problem som att en drivaxeldamask är sprucken och ett kylarfläktmotsånd är trasig. Nya motstånd kostar ~1000:-SEK. Det verkar dock inte vara något speciellt utan ett motstånd med 0,55ohm och gissningsvis 100W. Om jag ångrar att jag köpte en donatorbil I så dålig skick med så manga mil? _________________ |
||||||
Det är ingen idé att mäta komp på en kall motor. Det kan lika gärna vara solen som låg på eller extra olja på ena sidan av motorn som leder till högre värden. Värm upp motorn, öppna spjället 100% och mät igen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Gjorde precis samma byte, lyftarna slamrade när motorn var riktigt varm. Nu efter en solig dag på Mantorp så lät det ingenting efter ett pass. Jag har ingen oljetrycksmätare till min (än) så jag har inga riktiga referenser utomsyn- och hörintryck men jag kan nog lugnt konstatera att min motor inte kommer att se nåt annat än Castrol 10W-60 framöver. Det råa ljudet som du beskriver blev jag dock inte av med, tror inte det är ett tecken på att något är galet, dock.
Samma i mitt fall fast lite mindre spricka. Inga rökmoln efter att jag bytte!
Skönt att du fångade den innan sträckarna försvann helt, antar att det beror på hur långt motorn gått. Vad hade du för km-räkning på den? Jag får se till att hålla ögonen öppna men än så länge ingen plast. Min har iofs "bara" gått 9000 mil. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Tack för infon. Skönt att höra att både ljudet från tryckarna försvann och att det andra verkar normalt. Borde finnas massor med info hur man kopplar in 996:ans instrument för oljetryck. Krävs "bara" en extra kabel och en annan tryckgivare. Jag har nu även aktiverat oljetemperatur i mina mätare (under 3000rpm visas vattentemperatur, över 3000rpm oljetemperatur - varningslampan visas oavsett). Oljetemperaturen finn redan på CAN in i Boxstermätarna. Synd att det inte finns ett enkelt sätt att visa den, eller?
Jag tror att jag hade många mil kvar med de sträckarna innan ras, men det är skönt att det är kollat nu. Bilen hade gått ungefär 18000mil så du borde har många mil kvar. Alla gröna o-ringar som jag kom åt (kedjespännare x3 och tändstiftsrör) är bytta men de var fortfarande OK. Vid närmare analys av de gröna gummibitarna såg de inte ut som o-ring heller. Hetaste tipset just nu är ventilskaftstätningar. Någon gång får man kanske reda på det... _________________ |
||||||
I måndags blev det lite körning med LMS på Knutstorp. Tyvärr kom mer regn än vad yr.no hade lovat, men några varv blev det iaf. ...och många fina bilder. Saxat ur eftersnackstråden.
_________________ |
||||||
Vi har blivit fler! Snart finns det en till Bubster i Norge om jag förstår det rätt. Riktigt snyggt bygge.
Breddad (i mitten) ovalikaross, infälld vinge på taket, Boxsterinteriör. Fler bilder finns på facebook _________________ |
||||||
Här finns det lite byggbilder: http://www.carfindergarage.com/vw-porsche-konwersja.html _________________ |
||||||
Inte mycket nytt här. Det är snart dags att ställa av efter 3000 körda kilometer i år och börja med vinterns uppdateringarna. Tills det kommer vettiga uppdateringar här får ni kolla på denna How-To guide om hur mar tiodubblar effekten i en texasgul bubbla:
MAD POWER !!! EDIT 15-12-23: Dagen efter jag la upp filmen med MCM Miss Daisy tog jag mig ett steg närmare 10x originaleffekt. 44hk var det original i folkamotorn och 420hk original i min nya motor. Motorn är långt ifrån på plats och om det blir så många hästar i min installation med begränsad utrymme för kylning är också tveksamt. Planen är att gifta ihop motorn med en (valfri) växellåda och startmotor och hitta en gatduglig lösning på svänghjul och koppling under sommaren 2016. Transplantationen är planerad för vintern 2016/17. _________________ |
||||||
Hålet i bagaget bak har stått på att göra listan i ett par år nu. En slät plåt uppfyllde inte mina krav på fabriksmässig utseende och att får tag i en originalplåt var inte lätt (om man inte vill lägga 4000:- på en original ekonomiplåt). Nu finns plåt och tid och nu blir det äntligen av.
Här syns biten som fattas Bockat en rund kant med hjälp av en tillslipat tång. Inpassning Punktat på plats Helsvetsning kvar. Hoppas det slår sig inte mer än vånligt _________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47 >> 42 besök senaste veckan (649622 totalt) |