Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 -94 *Vilar sig i form...*
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (51186 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Det var riktigt trevligt idag, tack ska ni ha!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för fin hjälp och du har en trevlig bil att titta på och fint går det på banan oxå. Kom inte o säg att du saknar Compacten när du sitter i M3:an för de tror jag inte på


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Tack för fin hjälp och du har en trevlig bil att titta på och fint går det på banan oxå. Kom inte o säg att du saknar Compacten när du sitter i M3:an för de tror jag inte på


Oj, det var längesen jag var här inne inser jag.
Tack Johan, och det ligger något i det du säger, det är lite annan känsla när man trampar på högerpedalen.
Men styrresponsen är sämre och bromsarna är inte riktigt lika vassa, så det får jag lösa.

Kul att få lite fina bilder på bilen i action Johan!






Viktor Starkman fångade även han skuggan på bild:



Körningen var kanon, det var mycket bra arrangerat. Bra och sansad körning och mycket körtid!
Jag är rätt säker på att det blev ett nytt personbästa och kanske till och med en hög 1:01-tid, men det var inte så långt till nästa körning på kullen så det fick vi snart se om det kan ha varit rimligt.

Det enda som inte var lika bra var att jag fortfarande hade hemska vibrationer vid inbromsning när bromsarna fått upp lite temp, jag hade känt att det glappade något i spindellederna. Den är relativt nybesiktad och glappet är inte så farligt att det blev anmärkning, men kännbart.

Så istället för att göra som en normal människa och byta spindelleder så beställde jag nya länkarmar, från M3 3,2 för lite trevligare castervinkel.
Tyvärr hann de inte komma innan nästa körning som var på Rudskogen, många fina Porschar på plats men extra kul med exotiskt sällskap, fantastisk bil som rullar ut framför här:


På Rudskogen blev bästa tiden 1:44.29, ganska långt ifrån "Virtual Best" enligt Harrys laptimer, svår men sjukt rolig bana! Det känns som att man kan lägga några varv där innan man börjar kunna den.


Till slut så damp länkarmarna ner ihop med diverse packningar och en grupp-N restriktor till toppen. Här ihopparade med Millways 3,0-bussningar. Det gjorde susen, den gamla bussningen på högersidan var dessutom lite murken.



Eftersom vi haft lite bekymmer med att den fått in lite olja i insuget fixar vi det steg för steg då tid finnes.

Det första var att göra en större oljeretur ner i tråget, den gjorde vi på oljestickan, så nu är oljereturen minst 3 ggr så stor. Det känns som rätt ordning att angripa problemet så man inte har en oljefälla som samlar upp massa olja utan att man har koll på det. Oljefällan kommer senare.

Slangarna är kopplade som innan, enda skillnaden är en gren på slangen som kommer från original oljeseparator, som nu går vidare till både den nya returen på oljestickan och till den gamla, där även slangen från plenumet är kopplad sedan tidigare.










Nästa steg blir att montera grupp-N restriktor till oljetillförseln till toppen, det kommer bli lite trevligare med ny ventilkåpspackning med. Och jag har på allmän inrådan bunkrat upp med en helicoilsats.

Efter detta har det även hunnits med att byta däck till nya Kumho V70 K91 (Hard) 245-40/17 och därefter en tur till Kinnekulle med SVKG där jag körde på både testdagen och bankalaset.

På testdagen flöt det på fint, 108 varv loggades, varav det bästa noterade 1:02.00. Helt ok och bekräftar känslan från körningen med BMWSC.

På morgonen dagen efter kände jag mig inte fullt så laddad, kanske var jag mätt på all körning? 6 bandagar redan är kanske lite mycket... Efter två pass hade jag som bästa tid 1:03.00 och kände att det bara var att gilla läget, att jag var långsammare denna dagen.

Jag tog en liten paus och mycket kaffe. Då körde jag plötsligt fortare överallt och satte 1:01.59, och framförallt fick jag riktigt bra flyt i körningen och fick snart flera 1:01-1:02-tider på raken. thumbs up




Riktigt skoj!

Nästkommande körningar är Emmaboda SS 30/5 och sedan bär det iväg mot Nürburgring på midsommarafton! Där har jag aldrig varit och det var bara att hänga på när jag hörde att ett par kompisar skulle iväg.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Smart drag med oljereturen - det skall jag ta efter thumbs up

Får se till att köra ihop snart igen! Bra tider på kullen.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Ringen kommer att bli en kul upplevelse! Garanterat!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Bra tider Niklas! Ska vi boka NOGS-träffen på kullen med vandrarhem mm?

Du kommer bli så Ringenberoende att du är tvungen att åka ner i sommar igen, v.31 typ

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



GTIDave skrev:
Ska vi boka NOGS-träffen på kullen med vandrarhem mm?


När är det?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
AL skrev:
Smart drag med oljereturen - det skall jag ta efter thumbs up

Får se till att köra ihop snart igen! Bra tider på kullen.

/AL

Jag tror det blir bra!
Absolut! Det var kul sist, trots bekymmer med bilarna. Tack, nu ska det bara filas vidare så man kommer ner lite till.

mblixt@gmail.com skrev:
Ringen kommer att bli en kul upplevelse! Garanterat!


Ska veva igång TV-spelandet så man är lite förberedd!

GTIDave skrev:
Bra tider Niklas! Ska vi boka NOGS-träffen på kullen med vandrarhem mm?

Du kommer bli så Ringenberoende att du är tvungen att åka ner i sommar igen, v.31 typ

Tack! Det hade vart skoj, jag ska kolla om jag kan! Jag tror det var 4/7 AL.
V.31 låter bra om vi kan försöka vara hemma till på lördagen igen, vill gärna köra sprintrace med SVKG då (Men inget måste)

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Kampen mot ABS-bekymren fortsätter...

Som det är nu har jag PFC11 fram och PFC08 bak och har lite problem med att det vill låsa upp bak först, jag är lite inne på att det kan bero på att jag bara har 20-30 mm utfjädring bak så den blir lätt på bakhjulen vid inbromsning?

Jag skickade en fråga till PEAN med men den måste missats, de brukar vara på hugget men nu har jag inte fått någon respons.

Problemet, förutom att jag inte får full nytta av frambromsarna och därmed blir bromssträckan lite längre så upplever jag att det är svårare att få känsla för att dosera bromsningen när det låser bak först istället för fram.

Den blir dessutom lite lynnig och ingången i kurvan blir lätt lite driftinginspirerad vid trailbrake. Jag upplever också att det börjar bli en tendens till små bromsplattor bak.

Fjäderbenen bak skall skickas tillbaka till tillverkaren på ytbehandling på reklamation och, i samma veva skall de byggas om med längre kolvstång så jag kan få en bra utfjädring på 80-100 mm som jag hade innan när de satt på min compact, vilket de är gjorda för.

ABS-lampan har lyst sedan jag köpte bilen (fast en tillfällig fulkoppling tog den genom besiktningen) och jag känner att jag kan stå på bättre med ABS, speciellt som den låser upp baktill nu. Så jag har fortsatt felsökningen, tidigare åtgärder var bromspedalslägesgivaren som jag lagade för en tid sedan och en ABS-givare som jag bytte i onödan HB.

Jag kopplade upp för att få ut felkoderna igen, den som hängde ihop med pedallägesgivaren var nu släckt.



Den som återstod var då intagsventilen till ABS bak, en sådan felkod är högst sannolikt beroende på kabelfel i själva hydraulaggregatet. Jag mätte upp samtliga ventiler i kontaktstycket till ABS-styrenheten och alla låg inom spec som var någonstans runt 10 Ohm och just intagsventilen bak visade 600 kOhm, så det bekräftade felkoden.

Jag rev ner hydraulaggregatet för att löda nya kablar till alla sex ventiler i pumpen, men när jag fick loss locket i botten på pumpen blottades något som ser ut att ha legat på havsbotten, så skall det absolut inte se ut.







Efter att ha sökt på lite artikelnummer mm på realoem bla så tröttnade jag när det fanns så lite info om vilka pumpar som passade på vilka modeller. Så jag valde att gå på det jag läst om att de som är trekanals passar att byta mellan modellerna hur som helst och jag blundade för att det var ett annat artikelnummer på pumpen jag fick tag på och den fanns inte med på listan över de som passar på min bil. Den såg betydligt trevligare ut inuti!





Pumpen skruvades dit och kopplades in, ABS-lampan tändes och slocknade precis som den skall när jag vred på nyckeln, första provturen var bromsarna lite halvkass så vi fick lufta lite till. Då var det dags att testa hur det fungerade. Hjulen låste upp som aldrig förr, baktill och VF, HF verkade den reglera så där bromsade den effektivt. Så resultatet blev en blixtsnabb bredsladd med näsan mot diket, trots att jag var beredd så höll det på att gå illa.

Vi luftade mera, provade på grus, bredsladd igen... Kopplade ur ABS och då bromsade det precis som innan pumpbytet, låsning bak först men även fram och drog inte åt något håll utan spikrakt.

Jag antar att jag gjorde en felchansning när jag klämde dit en pump som passade på alla vis men inte var angiven som ersättningsbar till den som satt. Så nu är en pump med rätt siffror på väg hem. När den dyker upp börjar jag med att kolla skicket i ventilhuset och byta ut kablaget till ventilerna då jag inte vill chansa på att få riva ner det igen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Rapport från Emmaboda och montering av grupp-n-restriktor i toppen.

Emmaboda SS:

Det var körning på Emmaboda flygbana 30/5 och vi fick regn i stort sett hela dagen, det gjorde att jag inte hyste några större förhoppningar att uppnå målet som var att gå under 1:30. Om jag får säga det själv ett ganska fegt mål. Compacten körde jag på 1:31.5x förra året.

Kring lunch var det uppehåll tillräckligt länge för att banan skulle börja torka upp. Så jag fick ett pass på tre varv då det bortre "snabba" konpartiet var i stort sett helt torrt, jag överkörde första vändan för att få upp så mycket temp som möjligt i däcken och blev nästan överraskad över hur bra fästet var trots att det var lite kallt och inte alls optimalt. Men det var nog för att bilen gått som en slända på vattnet hela förmiddagen och jag fått balansera i halkan och parera vattenplaningar (bra träning kanske). Men för att det inte skulle gå alltför bra så tajmade jag in en vattensamling precis i inbromsningen inför vändningen så den blev ett antal meter längre bort på det bästa varvet.
Jag kom ner på 1:33.05, så det känns som att under 1:30 inte är några problem alls, men nu får jag ju se till att åka dit igen i år och det var inte planerat.

Dessutom hade de finfina hamburgare där i år så det är nästan värt att åka dit för den sakens skull.

Sedan har jag pysslat lite med bilen, ett problem är att S50B30 skickar upp för mycket olja i toppen så den nästan fyller upp ventilkåpan vid längre körning på högre varv, vid högersvägar rinner oljan ner i ett stort bräddavlopp som återleds till tråget. Problemet är att återledningen går via en oljecyklon/avskiljare och efter den ett minimalt utlopp som inte på lång vägar räcker till. Vi har redan byggt om återledningen med ett extra uttag på röret till oljestickan men det hjälpte bara marginellt.

Nu har den fått grupp-n-restriktor till oljeförsörjningen till toppen, den ser inte mycket ut för världen, den kostade 500:- och det är den lätt värd om den gör bra nytta. Det lilla hålet skall monteras nedåt i toppen.



Det gick oerhört smidigt och hade nog tur eftersom jag inte behövde sätta insatsgänga någonstans, vilket jag hört från flera att man får räkna med, men det gick antagligen bra för att jag hade skaffat mig en helicoilsats inför detta jobbet...

Det var till att skruva bort ventilkåpa, plenum, "vacumbryggan" intill spridarbryggan, det mittre kamöverfallet på insugssidan och den yttre pinnskruven till denna för att kunna montera restriktorn.


Det var rent och fint när vi lyfte på locket thumbs up


Här är en bild från sidan där restriktorn skall in, mellan 3:ans och 4:ans spridare, det sitter en plugg där med insexfattning



Uppifrån sett vid monteringen, man ser igenom hålet för pinnskruven när restriktorn passerar, den skall ända in så den stöter emot den inre pinnskruven. Väl på plats är det pinnskruvarna som håller den på plats så den inte roterar



Ventilkåpan såg ut som kriget innan men det blev ingen ny färg denna gången och ventiljustering får bli efter säsongen. Jag fick hejda mig lite eftersom såna småprojekt lätt drar iväg och det finns annat att skruva med.



Fungerar det inte efter detta så har jag fått tips att montera ytterligare en original oljecyklon, alternativt en större, jag är inte helt sugen på catchtank då jag vill ha koll på att inte oljan fastnar någonstans. Är det fullt med olja i catchtanken, oljecyklonen/erna och ventilkåpan till viss del fylld så kan det börja saknas olja till oljepickupen. Det vill jag inte chansa på.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Jag har en extra tank med retur till sumpen verkar fungera!
Har även grupp n strypning men det hjälpte dåligt.
Kolla i min tråd.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Hej!

Jag kopplade ur återledningen till tråget och drog ner den i en ½L pet-flaska. Pluggade hålet till tråget naturligtvis.
Inga problem med olja i insug efter det, och behövde aldrig tömma pet-flaskan så länge jag hade bilen. Gick ändå ett antal timmar på bana.
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Jag har en extra tank med retur till sumpen verkar fungera!
Har även grupp n strypning men det hjälpte dåligt.
Kolla i min tråd.


Rallyfinnen skrev:
Hej!

Jag kopplade ur återledningen till tråget och drog ner den i en ½L pet-flaska. Pluggade hålet till tråget naturligtvis.
Inga problem med olja i insug efter det, och behövde aldrig tömma pet-flaskan så länge jag hade bilen. Gick ändå ett antal timmar på bana.



Hejsan!
Kanonbra med varianter som är provade! thumbs up
Men det låter lite skumt att det funkar att koppla ur återledningen, låter nästan som att oljan vandrar från tråget och upp istället?
Gör undertrycket i plenum att den suger upp oljan dit?


Nu i helgen nådde jag stora framgångar med ABS:en, ytterligare en hydraulenhet kom hem i fredags, med rätt artikelnummer på. Så den granskades och kontrollmättes så det verkade ok med kablaget till alla ventiler. Det såg så bra ut att jag lät bli att byta ut kablarna som jag hade planerat. Väl på plats så fungerade ABS-lampan som den skulle, det testades innan den kopplades in hydrauliskt.

När jag kikade på de utgående bromsrören blev jag lite fundersam, efter att ha kikat på bilden jag tog före jag skruvade ner allt första gången så kunde det konstateras att jag hade kopplat rören i fel ordning.....
Vänster fram var förväxlad med det som skall gå bak, och höger fram var rätt. Därav bredsladd och känslan av att ventilerna var i fel ordning. Skönt att hitta något väldigt konkret!
Det var bara att skruva ihop, lufta ordentligt och ge sig ut och provköra en fullt fungerande ABS! thumbs up
Äntligen!


Det har blivit lite mer skruvande och mobilhållare behöver man också till kebabracern, jag ville få upp laptimern mot synfältet utan att skymma för mycket och ändå kunna filma hjälpligt. Det är nog inte fel heller när man ska tuffa ner till Nürburgring över midsommar, tänkte buffra några spellistor och ta med ett par bra hörlurar eftersom stereon numera lyser med sin frånvaro.

Jag köpte på mig Brodit ProClip (852043) med en jäkligt sportig hållare (511444) som är flockad och har en bygel för att hålla fast luren vid sportig körning, hela ProClip-hållaren kläms normalt bara kring ventilationsgallret och sitter bra men för att vara extra säker limmade jag fast den med epoxilim. Det är säkert överkurs men det kändes som den inte satt helt stenhårt och jag vill inte få den i knät, ansiktet eller vid pedalerna ute på banan.

För att få upp luren något för att kunna filma och även lite till höger så den inte skymmer så snickrade jag en liten adapter. Ett stycke aluminium och lite skrynkelfärg senare:



Skrynkelfärgen var riktigt bra att jobba med, det blir nog sådan på ventilkåpan framöver.



Monterat på plats blev det riktigt trevligt.





Ett kort från min synvinkel i förarstolen

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Gött att det löste sig med ABS:en! Nu är det snart Kinnekulle-körningar men först får du ha det så trevligt på Ringen!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jäkla fnuligt pillande med photo/laptrackern.
Kommer bli super med för på allt.

Och fiy fan va grisig abs.....tänk hr det ser ut i mång o'ch de fungerar , waiting 3.....2.....1 deleete function.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
GTIDave skrev:
Gött att det löste sig med ABS:en! Nu är det snart Kinnekulle-körningar men först får du ha det så trevligt på Ringen!

Ja det var skönt att äntligen få knäckt den nöten!
Det ska bli en höjdare.

Lillen skrev:
Jäkla fnuligt pillande med photo/laptrackern.
Kommer bli super med för på allt.

Och fiy fan va grisig abs.....tänk hr det ser ut i mång o'ch de fungerar , waiting 3.....2.....1 deleete function.

Det blir finfint med hållaren! thumbs up

Det känns som en tickande bomb med en ABS som ser ut så och fungerar, skulle den gå sönder plötsligt kan det lätt vara när den arbetar vid en tvärnit...


Sedan har jag på obestämd tid fått låna en Sparco Evo 2 av en kompis som passagerarstol, den är något bredare än förarstolen så man inte behöver gå på fullt så hård diet för att komma ner i den. Jag hade ett FartFabriken underrede liggande eftersom jag tänkt tanken att få i en stol till. Den fick precis plats och snuddar vid dörrsidan när jag monterat den så nära kardantunneln som möjligt.


Igår började det brumma lite osportigt under bilen, långt fram på passagerarsidan, så tanken gick direkt till att det var flexröret som hade gått. Men när jag hissade upp och kikade så visade det sig vara den svetsade skarven på det bortre röret, där röret övergår till en burk



Skönt att det inte var värre, det blir till att svetsa lite på onsdag.


Nu är det lite småpyssel inför tysklandsresan som gäller och fundera över vad man behöver packa med sig, jag har tänkt åka ner på gatdäck och byta på plats då hårda Kumho inte trivs så bra i regn och så känns det bra att ha med sig reservhjul.

Frontläppen har en frigång på ca 8 cm och klarar vanliga farthinder, på de värsta skrapar det pyttelite, men jag vet inte om jag kommer upp på färjan? Finnlines Malmö-Travemünde åker vi.
Fronten sitter iofs med snabbfästen så det går ju att skutta ut, rycka loss fronten och hiva in den i bilen om det skulle skita sig. Ska provhiva lite innan så jag får in den i bilen.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Färjan är nog inga problem! Färgen körde jag på min ventilkåpa och det blev klockrent. För övrigt mycket läsvärd tråd med bra dokumentation och pill som andra kanske inte gör.

Lycka till där nere och fika sätts på om så önskas på väg ner eller hem. Du har en till godo och jag bor 5 minuter från motorvägen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Färjan är nog inga problem! Färgen körde jag på min ventilkåpa och det blev klockrent. För övrigt mycket läsvärd tråd med bra dokumentation och pill som andra kanske inte gör.

Lycka till där nere och fika sätts på om så önskas på väg ner eller hem. Du har en till godo och jag bor 5 minuter från motorvägen.

Gött, då slutar jag fundera på färjan, jag har ju en plan b så det är lugnt. Får bunkra upp med någon egen sprayburk till ventilkåpan, lånade garagekompisens för att testa lite.
Tack! Jag försöker lägga upp sånt som inte andra håller på med.

Fika är inte fel! Skönt med en extra bensträckare med. Vi lämnar Varberg direkt efter jobbet 15:30-16:00 någonstans, också har vi gott om tid på vägen ner. Men vi kommer vara 4 pers...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ring mig imorrn på 0733 712661 så tjötar vi om det där. Fortsätt nu fylla tråden med goa mektips. Tex vanos renovering på 3.2:an

Är vi bara hemma har vi fött större styrkor än så på deras väg mot paradiset!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ring mig imorrn på 0733 712661 så tjötar vi om det där. Fortsätt nu fylla tråden med goa mektips. Tex vanos renovering på 3.2:an

Är vi bara hemma har vi fött större styrkor än så på deras väg mot paradiset!

Jag återkommer med Vanos-pysslet när jag uppgraderat...


Nu har det körts en hel del och jag ligger lite efter, dags att ta tag i rapporteringen från ringen, där vi firade midsommar!
Roman-varning utfärdas.

The Ring
2015-06-17 Onsdag
Dagen innan ringenresan gjorde jag och garagekompisen David ett ryck och tog tag i avgassystemet.



Vi fick tätt i ena skarven men den andra fick vi inte loss. Jag hade för mig att det var tätt där så vi lade ner för kvällen. Flexröret på grenröret var utbytt sedan tidigare visade det sig, men det var någon billig historia som börjat läcka lite smått. Men det fick också vara så länge. På väg hem konstaterade jag snabbt att ljudnivån inte var ett dugg bättre och när jag kände efter så var generalläckan i den skarven som vi inte fick loss. Så det blev till att tänka om, och ta tag i det istället för att åka ner mot Malmö och färjan direkt efter jobbet på torsdagen.

Lite sista-minuten-meck hör ju till, även om man försöker undvika det.

2015-06-18 Torsdag
Efter att ha borstat tanden på morgonkvisten sattes kurs mot Mölndals Däckservice för hjulinställning, jag hade nästan prioriterat bort det, men eftersom bilen kändes så orolig i högre hastigheter så tänkte jag få det gjort innan alla mil på autobahn och ringen. Jag visste att de har en bra lyft som man kommer upp på och en mycket trevlig och kunnig kille från Australien som gjorde hjulinställningarna.

Väl på plats så visade det sig att han hade slutat, men lyften var kvar. Den nya killen var trevlig och verkade duktig så det kändes bra ändå. thumbs up

Innan allt var riggat och klart så hittade han ett skapligt glapp i höger inre styrled, så det var ingen mening att göra någon hjulinställning utan det var bara att packa ihop och åka till jobbet. Lite surt när allt i framvagnen är bytt utom just styrstag och styrväxel.

Efter en effektiv och fokuserad arbetsdag kom jag iväg lite tidigare från jobbet och kunde kika till avgassystemet. Det blev en fullagning som innefattade avgaspasta, ett rörsvep och en avgasklämma. Efter lite trollande var det tätt och tyst, men det kändes att det inte skulle hålla för evigt.

Kristoffer (Toffe) och jag begav oss söderut i ösregnet i en mini-M3 3,0-karavan och när vi börjar närma oss får vi meddelande från kompisen, Mikael och hans dam Juulia som vi skulle möta upp i Helsingborg, att de blivit påkörda vid GDS-hallen. Det var någon dam som hade fått i backen och kört in i bakänden på Mickes bil så kofångaren lossat, han fick den på plats igen efter lite trixande också var vi snart på väg igen. Dessa små äventyr gjorde att vi fick ställa in den planerade fikapausen hos herr Sjöström tyvärr. Men skönt att vi hade marginal!



Vi bordade färjan nästan utan problem, en av oss saknade pass och jag tog mig upp för första och brantaste rampen utan problem, men var lite trött i hjärnan så jag körde lite för fort mot nästa ramp och slet effektivt loss mitt lagade hörn på GT-läppen på fronten. Detta kollade jag givetvis inte direkt utan först när vi skulle åka av färjan dagen efter så den delen hittade vi aldrig. thumbs up

En sen ombokning från fredag till torsdag gjorde att vi hamnade i en svit som var det enda som var ledigt.



Mikael beställer in White Russian för andra gången, bartendern hade aldrig blandat någon förut så det tog sin tid, tyvärr fick jag ingen bild första gången då det stod en flock törstiga lastbilschaufförer och muttrade. Kölhalningen hängde i luften.



2015-06-19 Fredag, midsommarafton
Det ingick både middag och frukost så vi var utvilade och laddade med energi när vi körde av färjan på morgonkvisten i Travemünde. På schemat stod att kika till förberedelserna inför Rallycross VM utanför Hamburg, vi åkte ner till Hamburg och lyckades hamna både mitt i staden och morgonrusningen. Som väl var så gjorde vi ett antal stopp för Micke höll på att felsöka misständningar i Evon, motorn var precis ihopsatt och knappt inkörd så det hade inte funnits tid till det innan. Det gjorde att trafiken hann lätta och vi tog sikte på rallycrossen.


I våra försök att hålla ihop inne i stan så lyckades vi köra mot gult, både Toffe och jag fick uppleva vad en "Blitz" är och får hoppas att det inte dimper ner några böter hemmavid framöver.
Innan vi kom ut från stan hamnade vi också mitt i en demonstration.



Det var på håret att fronten klarade parkeringen vid rallycrossen...



Det fanns en del att kika på i depån och kring banan, här går instruktör Micke igenom spårval.



En fransos och en linslus.



Mera felsökning



När vi hade fått nog av spänningen i luften så vi packade oss iväg mot Nürburg, vi tog för säkerhets skull vägen om Hamburg.

Micke från hans bästa sida, här fick han dessutom ordning på misständningarna så vi kunde stå på lite ner till Nürburg och Hotel Am Tiergarten där vi skulle bo.



Klockan var ganska sent på kvällen så vi hamnade snart på "Pisten" Där inmundigades stora mängder kött och en och annan Bit, det var jäkligt trevligt att känna att vi hade tagit oss så pass långt och en stor lättnad att kunna sitta och koppla av efter de mindre strapatser som varit. Mikael hällde i sig ett par glas cola istället för öl och det fungerar precis lika bra som alkohol av bilden att döma.



2015-06-20 Lördag, VLN+kvällskörning
Denna dagen var det passande nog VLN så vi vaknade till skönsång utanför fönstret, vi tryckte i oss lite frukost och hoppade in i Toffes neongröna (ja den heter faktiskt Neongrün) M3 och tog ett varv i omgivningarna för att hitta till påsläppet och orientera oss lite. Efter det kikade vi på tävlingarna som hade kommit igång.



Toffe fotar pärlan



Ovanlig och läcker färg!



Och här har vi något bekant, och Micke har förslag på spårval.










Mellan 18 och 19 skulle det äntligen bli vår tur, då skulle banan vara öppen för turistkörning.
Vi tog oss ner till parkeringen vid insläppet och såg en riktigt fet svenskreggad Ferrari 458. Ur den kommer en reslig och tatuerad herre iförd pikétröja med Öhlins-tryck, hjälm och balaklava. Han tar ett varv och kollar däcktrycket samtidigt som han diskuterar med sin kollega/medhjälpare, en stund senare när vi inte blir påsläppta i tid tar han av sig hjälm och balaklava och det visar sig att det är Persbrandt.

En av funktionärerna går fram till Persbrandt, som nu sitter i bilen, och säger till honom att tänka på att det är en dyr bil han ska ut och leka med. Det hörs lite dåligt men det lät precis som att han sa "I could cash it." till svar.

Vid 18:30 så satt nerverna på utsidan och till slut var det påsläpp, vi kom ut relativt fort men det var en otroligt överväldigande upplevelse att ge sig ut på banan i en jäkla trängsel där de andra hade väldigt olika hastighet och en bana som jag inte hade någon som helst koll på. Det var allt för längesen jag spelat Gran Turismo och då var det ingen favoritbana eftersom den var för svår.

Det ruvade överraskningar efter varje krön och slutet av många kurvor var skymd av vegetationen så i kombination med all trafik var det ganska stressande att försöka ta sig runt. Väl i mål var glädjen total, nu fick jag äntligen klistra på det där klistermärket på bilen och vi alla hade klarat det!



Det var ingen självklarhet, det hade dessutom tydligen pågått vadslagning på Mickes jobb om han skulle ta sig ner och runt överhuvudtaget med Evon.

Persbrandt svängde förbi med besten som inspekterades



Det kändes skönt att ha shakedown inför morgondagen avklarad, då skulle det köras åtta varv till, jag hade inte tänkt åka hem med ett kort med varv kvar.
Aftonen avslutades med en bit kött och ett par Bit. Gott.
Man somnade som en stock trots att det kändes som kvällen innan julafton!

Att bli fortsättad...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Alltid kul med mera ringenreportage. thumbs up

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,0 -94 *Vilar sig i form...*
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (51186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande