Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Knutstorpexpert?? | 2 besök senaste veckan (4471 totalt) |
EDIT: Har nu lagt in "spårval" dvs där de ligger mest gummi
EDIT 2 Har nu lagt in riktigt spårval enligt skissen o texten från Lennart Bengtsson. - RÖTT = GUMMI-spåren på banan - GRÖNT = spårval Jag har inte varit på Knutstorp mer än en gång o det var för ett tag sen minst sagt så jag kunde tyvärr inte lägga till med egen kunskap om hur det är i verkligeheten när det brast i flygfotots kvalite. De här är 50% storlek av den bilden jag arbetar med: https://rejsa.nu/knutstorp/test1.jpg https://rejsa.nu/knutstorp/test2.jpg _________________ Magnus Thomé |
Ja, det ser ju bra ut, jag tror det stämmer.
Ja, tom ett bra spår syns ju som sagt innan! Dom kör väl lite rallycross där oxo så det som är mörka fläckar på asfalten på helt fel ställen är väl där dom kör av och på från grusbanan. Tror dock att flygfotot är minst ett år gammalt, för "hemske-muren" mellan Lito och långa rakan är på gamla stället på bilden. Påverkar dock inte själva bansträckningen, men möjligen ens verkliga spår eftersom det inte känns lika hemskt att hålla ut ordetnligt nu när muren är längre bort Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
Ööööö... Nu ska man försöka vara diplomatisk då...
Men spåret över NGK kan jag, tyvärr, bara kommentera med ett NEJ NEJ NEJ!!! Det sista är hur man ser ut då man kör i muren på yttern i efterföljande vänster. Man kan lite elakt säga att det är helt korrekt spår...fast tvärt om. *hoppas nu inte man blir portad för all framtid här* Får väl återkomma med en egen tolkning senare...är jag rädd. |
En undring till.... i slutet på korta rakan så svänger gummispåret in väldigt tidigt. Går man inte rakt lite lite till o sen full fart upp till vänster? Fast det går väl inte under race iof.... Om man inte är ensam
_________________ Magnus Thomé |
och sen i Lito... mitt i hela svängen? Den är väl iof doserad?
Som sagt, har bara vart där en enda gång för många år sen (första gången jag var på en bana ÖHT) och det blev några få varv med helt ny bil.... _________________ Magnus Thomé |
Jag är sk. "självlärd" på Knutstorp. Jag har kollat hur grabbarna i STCC har kört och försökt studera "pace car" under BMWCS familjekörningar. Jag överlåter idealspåret till de som verkligen kan, jag brukar köra ungefär som det beskrivs på http://www.bmwcs.com/02/ under "Vår favoritbana". En sak är säker, du kan aldrig få rätt på hårnålen. Efter vad jag har hört finns det inget idealspår där. Folk har försökt vetenskapligt och testat och dokumenterat med laptimer utan att få fram något vettigt. Hårnålen har därav fått smeknamet "Idioten". Hoppas du löser det annars får vi återkomma till våren med fler förslag.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
BMW-länken här ovan är ett steg i rätt riktning... Personen som delgett sitt spår har väl ett par 1000 varv minst så... Kan säga att han vet var han ska placera bilen för att man inte ska komma om...även om man åker lite fortare på div ställen.
|
Tänk på att under race så åker man inte idealspår alltid, därav en massa gummi på konstiga ställen
om man jag får komma med mina ödmjuka kommentarer, i jämförelse med Lennart, så är jag en nybörjade på Ring Knutstorp... Lennart spår stämmer med det jag åker, men jag kan ge lite riktmärken att försöka hitta när man letar rätt spår... Rakan - > Man skall i princip köra på banmarkeringen (till vänster då) när man viker höger efter rakan. Ronnie Pettersson - > Det finns en liten "lucka" i kurbsen på vänster sida, det är denna man tar sikte på och plantera ytterhjulen på innan man kommer in på baksidan av banan. NGK - > Finns en tydlig linje som börjar uppe på krönet (delar krönet i två sas), denna brukar jag plantera vänsterhjulen på. Nästa tangering är kurbsen på högersidan på nerför, här tangerar man i slutet av dessa. Vänster efter NGK -> Kurbsen på insidan, här tangerar man i slutet på dessa. Tangerar man för tidigt här så tar banan slut Vänster upp mot hårnålen - > här bör man svänga in senare än man tror, någon bättre beskrivning kan jag inte ge. (utmärkt ställe att köra om på om man kan ta fart med sig från NGK) Hårnålen aka Idioten -> Här kan man åker precis hur f-n som helst, bara man kommer ur den någorlunda till höger (din höger) för att inte missa ingången i nästa. Vänstern efter säger sig själv Högern ner mot Liton tar man ett sent apex... Liton så tangerar man lite på insidan och tar höjd innan man vänder bilen sas Samma gäller i svängen ut på rakan, viktigt att få med sig MYCKET fart... Blev någon klokare? Titta på LB spår i länken ovan, det är framtestat med laptimer... [/b] _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
Har nu lagt in riktigt spårval enligt skissen o texten från Lennart Bengtsson.
- GRÖNT = spårval - RÖTT = GUMMI-spåren på banan https://rejsa.nu/knutstorp/test1.jpg https://rejsa.nu/knutstorp/test2.jpg _________________ Magnus Thomé |
Två ställen jag känner mig lite osäker på:
- Snabba vänstern efter idioten: flackar det gröna spåret ut för mycket efter apex? Tyder på att man gått in lite tidigt... Om man axar GENOM själva kurvan stämmer väl den gröna bra (med tanke på farten man fått upp sen idioten) men är det stödgas genom vänstern så... - Ingången vi muren i Bäcken: Jag är osäker på hur mycket fart man har precis vid muren och turn in. Bromsar man till lite kort eller hur funkar det där? Som det är ritat nu så känns det som en kort men kraftig plutt på bromsen och sen ganska kraftig turn-in. Men om man kan hålla pellen i mattan från Lito genom Bäcken så ser det nog lite fel ut.... EDIT: Såg på bilden från Pär att man bromsar vid Bäcken, så då stämmer det nog ganska bra som det ser ut nu? _________________ Magnus Thomé |
Mig veterligen ska man kunna stå på "fullt" genom vänstern efter Idioten. beror ju iofs på bil, men bra drag går det med där. fast vem är jag att uttala mig om den kurvan då det antagligen är den kurva i hela Sverige som jag tar allra sämst. HÄR finns det mkt att jobba på... ska bli där!
Ja inte åker jag fullt från Liton och över Bäcken. Minns knappt, men liten dutt minst iaf... Johan borde veta. |
Känns som det stämmer ganska bra då :-) Jag har lagt ut det nu "live" under "Banor". De e' bare o klicke på banan så dyker spårvalsskisserna upp för de olika partierna
https://rejsa.nu/?bana_info.asp?knut Bromspunkter vore ju bra att sätta ut också och jag ska se till att få med text sen osså. Men jag tror jag ritar spår på kullen nu först.... _________________ Magnus Thomé |
Hej igen!
Lite kommentarer på version 2 (med både grönt och rött) MAn håller ju ut bra till vänster i uppförsbacken mot NGK precis som det är ritat. Många (inkl jag) bromsar till lite i uppförsbacken. Men det är nog oxo många som inte gör det. Det som inte känns riktigt rätt med inritade spåret är att det ser ut som i en ganska skarp sväng mitt uppe på krönet. Tror att ska vara längre och svagare Utgången på rakan känns inte riktigt riktig, tror man hamnar lägre ner i bild så att säga, i den svaga högern ut på rakan kommer man väl ofta långt ut till vänster på slutet? Mvh, päår _________________ Pär Hylander |
orkar du rita igen? Vore jätteshysst!
Kolla här, varifrån mycket av spåret kommer: http://www.bmwcs.com/02/ under "Vår favoritbana". _________________ Magnus Thomé |
ok, ritar i morgon!
Vill bara passa på att poängtera att jag inte alls är det som rubriken kanske vill göra gällande. I den här församligen finns nog många som är mycket snabbare runt vår skånska ring och som har kört en faslians massa fler varv än vad jag har gjort (400-500)! Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Knutstorpexpert?? | 2 besök senaste veckan (4471 totalt) |