Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 40376 besök totalt |
Re:
Hej Låter intressant ![]() Vad har du för bussningar? Vad kör du med för däck och bromsar på ringen? Hur reagerar dämparna på om man monterar hårdare fjädrar? Borde inte dämparens bromsande kraft stå i relation med fjäderns hårdhet? Camberplatesen borde väl inte påverka om bilen slår igenom eller inte? Eller var det så att med den första setupen så hamnade bärarmarna i fel vinkel så att fjädringsvägen krympte? Vad menar du med det "tokiga" förhållandet mellan fjädrarna? Då jag räknar ihop det så hamnar man bra nära ett Öhlinschassi. Det positiva med coilsovers borde vara är att fjädern och dämparen ligger i rätt arbetshöjd i förhållande till varandra? Såg en intressant film på Youtube för några år sedan då en kille kör bana med en tror det var lotus där han kör med lågprofilsdäck och racingchassi. Han hade lite svårt att köra den på gränsen då den släppte väldigt snabbt, sen kommer det nån racingstjärna, kommer inte ihåg vem som monterar däck med högre profil vilket gör att bilen får lite med fjädringsväg vilket gjorde att killen fick mer tid att reagera innan det släppte. Summasumarum, en stenhård bil är säkert en fördel för proffsen men för en glad amatör så kanske en mjukare setting blir enklare att hantera. Detta är bara tankar från en novis... Öhlins chassiet står tyvärr lite långt ifrån det pris jag har tänkt mig från början på ett chassi. _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Re:
Oj det var många frågor. Kul! Jag försöker svara inbäddat nedan [/quote] Hej Låter intressant ![]() Vad har du för bussningar? Jag har tills nu (förstärker golv/kaross och byter bussningar mm mm nu) haft orginal förutom RTAB (Rear Trailing Arm Bushing) som har varit Polyflex. Vad kör du med för däck och bromsar på ringen? På filmen kör jag Nitto NT5 (ett rejsigare gatdäck) och StopTech 355 mm framskivor och ST40 ok samt PFC 08/06. I beskrivningen till filmen finns mer info Hur reagerar dämparna på om man monterar hårdare fjädrar? Borde inte dämparens bromsande kraft stå i relation med fjäderns hårdhet? Jo, idealt ska de matchas ihop perfekt. Men jag skulle vilja påstå att det är rebound som är kritiskt och den är ställbar på mina Koni. Med för svag rebound-dämpning blir bilen studsig. Det är precis det som är fel med orginaldämparna. De är styva i compression, men svaga i rebound. Camberplatesen borde väl inte påverka om bilen slår igenom eller inte? Det skulle man kunna tro! (vilket jag också länge gjorde) Men GC's street camber plates (jämfört med original) bibehåller fjädersätets position, medan den "flyttar upp" stötdämparens infästningspunkt ca 25 mm. Och eftersom bumpstoppen sitter mellan stötisens infästning och dämparens "kropp" så innebär det att man "vinner tillbaks" den fjädringsväg man förlorar med sänkfjädrar. Med Pro Kit fjädern, original topplagring och original bumpstop körde jag i stort sett på bumpstop konstant. Minsta tvära kant så slog det igenom. Med GCs street camber plates och kortare/styvare bump stop (som jag kortade ytterligare) blev det riktigt bra Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showp Eller var det så att med den första setupen så hamnade bärarmarna i fel vinkel så att fjädringsvägen krympte? Nej, det hade inte alls med det att göra. Vad menar du med det "tokiga" förhållandet mellan fjädrarna? Framfjädrarna är mycket mjukare än bakfjädrarna original. Och sänkfjädrar bibehåller konstigt nog det förhållandet. Alla coilover-kit jag känner till jämnar ut detta förhållande. Tänk dock på att hävarmen för bakfjädern (fjädern sitter ca 2/3 avlänkarmens längd ut från inre infästningen, medan framfjädern i stort sett sitter vid hjulet) gör att den måste vara ca 30% styvare för att göra samma jobb som framfjädern. Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showp Då jag räknar ihop det så hamnar man bra nära ett Öhlinschassi. Det kanske man gör, men Öhlins R&T har väldigt begränsad slaglängd i framdämparen vilket gör att gatkomforten blir lidande. Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showp Det positiva med coilsovers borde vara är att fjädern och dämparen ligger i rätt arbetshöjd i förhållande till varandra? Ja, och att du kan byta fjädrar så att de passar ditt användningsområde och tycke och smak. Nackdelen är att det oftast saknas damskydd till framdämparen, och kan vara (om man har fel grejer) att det skramlar och låter mer. Såg en intressant film på Youtube för några år sedan då en kille kör bana med en tror det var lotus där han kör med lågprofilsdäck och racingchassi. Han hade lite svårt att köra den på gränsen då den släppte väldigt snabbt, sen kommer det nån racingstjärna, kommer inte ihåg vem som monterar däck med högre profil vilket gör att bilen får lite med fjädringsväg vilket gjorde att killen fick mer tid att reagera innan det släppte. Summasumarum, en stenhård bil är säkert en fördel för proffsen men för en glad amatör så kanske en mjukare setting blir enklare att hantera. Detta är bara tankar från en novis... Öhlins chassiet står tyvärr lite långt ifrån det pris jag har tänkt mig från början på ett chassi.[/quote] _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
På dessa bilder ser man föresten tydligt att framhjulen trycks upp betydligt högre i hjulhusen än bakhjulen (eftersom jag inte gillar att bilen står på näsan har jag satt den så att bakhjulen ligger närmare skärmkanten än framhjulen när den står plant/stilla).
OBS att jag har Eibach Pro Kit (sänkfjädrar) på dessa bilder. Nu har jag i praktiken detta kit: http://www.ground-control-store.com/ på sommaren. Jag kan VARMT rekomendera detta kit. Under vintern har jag kört en blandning av orginaldämpare och eibach fjäder ("uppshimsad" med dubbla gummisäten) fram och konidämpare (original bakdämparen är horibelt stötig) och standardfjäder bak. De olika fjädrarna för att få en lite styvare framvagn. ![]() ![]() ![]() _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Fina bilder 😊
Tack för all info. Tror du ditt chassi skulle orka med 888? Vad är fördelen med coilover conversionkit (fjädrar) jämfört med att bara beställa vanliga fjädrat med rätt hårdhet direkt? Mvh _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Absolut orkar det med trippeåttor.
Jag kör annars på Hoosier (minns inte nu vad de heter, men de är klibbiga och har väldigt lite mönster). Förutom att man kan justera höjden så finns "coiloverfjädrar" i massor av olika styvheter och längder. Jag har svårt att se att man skulle kunna hitta fjädrar som passar original fjäderben i särskillt många varianter. Det blir väl fjädrar från sänksatser. Men det funkar OK om du vill ha extra bra gatkomfort. Jonas Sommar har väl sänkfjärdra till salu? _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Flikar in länken: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Mycket bra midsommar pris på dessa. ![]() Mvh Jonas _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Körde H&R fjädrar 2 år på min m3a och allafall 5-6 tillfällen på bana, dom var inte mjuka
![]() |
||||
Re:
Google hittade följande ![]() H&R Sport Spring Set Part Number 29364-1 Lowering Front 30 mm / Rear 20 mm Spring Rate Front 42 N/mm (240 lbs/inch) Spring Rate Rear 65 N/mm (370 lbs/inch) Hoppas det hjälper. _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Tack för all hjälp! Är en djungel där ute, helst vill jag nog ha konidämpare men kikar även på xyz med gummiinklädd topplagring. Ska funka men vara tyst. Hursom så måste plånboken växa till sig lite innan det är dags.
Bokat Gelleråsen idag ![]() Hoppas på att hinna montera nya bromsarna i veckan så jag hinner köra in dem ordentligt. Funderar på att köra ner med banfälgarna på så jag slipper bytet på banan. Slits federalerna ner fort på motorväg eller är det försumbart? _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Re:
Gelleråsen kommer nog bli kul! Skitkul bana tycker jag så synd att jag missar denna träff. Bromsarna ska du bädda in direkt. Antingen fick du med en guide för just dina belägg eller så hittar du vettiga riktlinjer här på rejsa. De kommer inte bli "inkörda"/bäddade av vanlig körning, du kmåste få upp tempen i materialet. Du märker stoor skillnad på bett efteråt. RSR är inga problem att köra transportsträckor med. De slits inte alls mkt vid gatkörning. Jag kunde köra en säsong med dem; gatkörning ca. 400 mil plus 6-7 bandagar. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Re:
Grymt, tack för info, då tar jag dem ner ![]() Fick bra beskrivning över telefon av Pean så ska göra som dom sa, men det kan ju inte skada att köra in dem lite extra ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Igår gjorde jag klart bilen, de nya bromsarna verkar lovande, nu man får det där fina sjungandet vid bromsning
![]() Redstuffen som jag kört på innan såg inte allt för fräscha ut, snarare smälta då det fanns långa "korvar" kring klossarna. I väntan på avfärd mot Karlskoga ikväll, måste bara jobba klart först ![]() ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
![]() En liten rapport från Gelleråsen Det var ett kärt återseende när man rullade upp över krönet med flaggorna på varsin sida och skylten där det står "Välkommen Race fans till Gelleråsen". De nya bromsarna presterade sjukt bra, var inga problem att få abs:en att jobba i över 150km/h, det bet så bra så man nästan vart rädd för att bromsa fullt. Möjligtvis vart baken lite orolig med Xp8, där hade man nog kunnat gå på en mildare kloss, men inget som störde. Skivorna fram gav mig lite hjärnspöken då jag visste att de sjöng på sista versen. Mätte då jag kom hem, (jag vet, borde ha gjort det innan) har 0,4mm till godo så nya är beställda av bromsmannen.se 2900kr för 2st. De är slitsade och försänktborrade. Enligt Andreas ska de prestera mycket bra och ett team som han sponsrar i Camaro cup har kört med dessa i 3 år. Förhoppningsvis får jag dem innan fredag så jag kan prova på Mantorp på måndag ![]() Federalerna var som dag och natt jämfört med Kuhmo ecsta le sport. De höll i över förväntan, tyvärr orkar nuvarande HSD Dualtube coilovers inte med, känns som de packar ihop och ligger på genomslagsgummina i kurvorna, fast jag försökte svänga in mjukt och låta chassit få lite tid på sig i t:ex S kurvan. Vill bara förtydliga att HSD skriver på sin hemsida att de inte är gjorda för bankörning så ingen kritik till dem. Satt på då jag köpte bilen men de ska bytas såfort plånboken tillåter. Dagen var, som vanligt då BMW klubben anordnar, väl uppstyrd med god stämning. Mellan körpassen kunde man sitta i solen, käka glass och titta på BMW cup och Time attack. Tack alla funktionärer som gjorde denna dag möjlig och gatbilsGENERALEN Micke som orkar svara på alla frågor om både det ena och det andra ![]() Det jag insett hittills är att en första uppgradering av en original M3 E46 bör vara bromsar, bromskylning och däck för att kunna ha riktigt kul på banan. Nu återstår bussningar, förstärkning av bakvagn och ett par schyssta dämpare av något slag, en skalstol ska också klämmas ner för att spara lite vikt. I veckan ska oljan i bakaxeln bytas samt skivorna om de hinner komma, annars får jag väl ta med mig skjutmåttet ner och hålla lite koll mellan passen, verkar sisådär kul att spränga ett par skivor inför Mjölbysvängen. Tvättade och vaxade igår, idag kom regnet ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Re:
Passade även på att byta hö drivaxel och upptäckte att utgående axel/bringare (eller vad det nu kallas) från bakaxeln "se bild" glappar ca 2-3mm. Var likadant på vä sida. Är detta spel ok eller är det dags för en renovering under vintern? Trevlig bil! Har du forskat nåt mer i glappet i medbringaren? Har samma på min bil nämligen..... //JW _________________ Johan Wetterflod |
||||
Re:
Är standardfel på M3 E46. Ska inte ha någon betydelse enl BMW och har inte åtgärdats på någon goodwill vad jag vet. Enl de uppgifter som jag har fått så går det inte heller att renovera dessa klumpar. Vet flera som bytt till lamelldiffen från E36 istället. Lamelldiffen ska lämpa sig bättre för bankörning. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
![]() Rapport från Track MonDay på Mantorp Dagen började med att man fick betala i kansliet och sedan följde förarmöte där de snabbt gick igenom flaggor och lite förhållningsregler. Grön grupp gällde omkörningar på rakorna och Röd där det var säkert. Vi körde 20 minuters pass så det är väldigt mycket körning för pengarna (1350kr) om du har licens (1150kr om du betalar 2v innan) Vad jag upplevde och såg så var det respektfullt på banan så kan varmt rekommendera Mantorps egna evenemang. Efter att ha testat både på Gelleråsen och Mantorp så har jag (högst subjektivt) kommit fram till att 2,1bar i fisljummet tryck i federalerna fungerar bra (ca 2,4-2,5bar varmtryck), provade lägre på Gelleråsen men upplevde det lite svampigt. 2,1 bar är med original hjulvinklar och HSD dualtech 8kg fjäder fram och 9kg bak. Det är alldeles för mjukt för federalerna och chassit packar ihop i svängarna, känns som däcken får göra hela jobbet med att hålla i och fjädra. Konstigt nog så är ändå däckslitaget jämnt, kanske något mer slitet insida fram av däcket. Läst endel däcktrådar innan jag köpte dessa och fick uppfattningen att många hade problem med snedslitna däck, kanske därför jag är lite förvånad över mitt slitage. får se vad som händer nästa år med bättre chassi... Provade montera 20mm spacers bak ET35 9,5" 255. Men med original camber och alldeles för mjuk fjäder så skrapade det i skärmkanterna ordentligt. Gick tillbaka till 15mm och då fungerade det bra igen. Har 10mm fram med samma hjul. Bromsarna höll hela passen fast jag låg på så mycket jag kunde med min förmåga, i ett av passen höll jag på att jaga en Corvette Z06 då jag plötsligt fick en stummare känsla i pedalen och möjligtvis någon slags fadeing, slog av något på takten och körde 2 kylvarv innan jag gick i depå, det återkom inte senare under de andra passen. Nån som har en ide om vad jag upplevde? Hann inte få några skivor innan banköningen så jag fick köra med mina gamla, uppskattar att jag slet ner dem ungefär 0,2-0,3mm på ca 11-12 mil på banan. Nu ligger de precis ovan gränsen på 26,4mm så jag hoppas skivorna kommer snart. Hade iallafall en kanondag på banan med bra väder och trevliga deltagare. ![]() _________________ Klaus Hedenberg BMW M2 |
||||
Medbringaren på högersida är kortare, rejält kortare, än på vänstersidan, därför ser man ett stort glapp på den sidan. Jag tror att alla M3 e46'or som gått några mil har detta glapp.
Skall du byta till e36'ans diff, som är en helt underbar uppgradering, så måste du behålla ditt diffhus (bakaxelklumpen) och stoppa in e36'ans diff samt plocka över medbringarna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 40376 besök totalt |