Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 2003 Tack Bil&Motorteknik
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
40376 besök totalt
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Re:

vince skrev:
Precis som du vill jag behålla schyst gatkomfort i min M3.
Min M3 kör till dagis mycket oftsre än den kör på bana 😉

Jag har länge kört på Eibach Pro Kit sänkfjädrar med Gula Koni.
Standard Gula Koni fram och Top adjustable (vilka också är kortare) bak.
Tyvär slog det igenom fram allt för mycket till en början.

Men dessa camber plates:
http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=9/CA=2 . . . .
Gav mig "tillbaka" ca 25 mm fjädringsväg, med bibehållen komfort!
Tillsammans med krängare från TMS funkade denna setup mkt fint.

MEN, framfjädrarna var för mjuka (sänkfjädrar bibehåller det "tokiga" förhållandet mellan fram och bakfjäder).
På ringen skrapade till exempel däcken i innerskärmarna i kompressionerna.
http://youtu.be/TIr6m6vdnI0

Så förra sommaren uppgraderade jag till ett coilover conversion kit:
http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=125/CA . . . .
Med 440 lbs fjädrar fram och 550 lbs bak.
Nu blev bilen för mjuk bak...

Så jag körde med coil over-fjädrar fram och Pro kit bak vilket blev riktigt bra.
Till i år har jag skaffat 650 lbs fjädrar till bak, men ännu inte hunnit prova dom.

Summa kardemumma:
Ground controls street camberplates bör finnas med i din nya setup.
Det kan funka riktigt OK med sänkfjädrar, men styvare fjädrar fram är att föredra.


Hej

Låter intressant
Vad har du för bussningar? Vad kör du med för däck och bromsar på ringen?
Hur reagerar dämparna på om man monterar hårdare fjädrar? Borde inte dämparens bromsande kraft stå i relation med fjäderns hårdhet?
Camberplatesen borde väl inte påverka om bilen slår igenom eller inte? Eller var det så att med den första setupen så hamnade bärarmarna i fel vinkel så att fjädringsvägen krympte?
Vad menar du med det "tokiga" förhållandet mellan fjädrarna?
Då jag räknar ihop det så hamnar man bra nära ett Öhlinschassi. Det positiva med coilsovers borde vara är att fjädern och dämparen ligger i rätt arbetshöjd i förhållande till varandra?

Såg en intressant film på Youtube för några år sedan då en kille kör bana med en tror det var lotus där han kör med lågprofilsdäck och racingchassi. Han hade lite svårt att köra den på gränsen då den släppte väldigt snabbt, sen kommer det nån racingstjärna, kommer inte ihåg vem som monterar däck med högre profil vilket gör att bilen får lite med fjädringsväg vilket gjorde att killen fick mer tid att reagera innan det släppte. Summasumarum, en stenhård bil är säkert en fördel för proffsen men för en glad amatör så kanske en mjukare setting blir enklare att hantera. Detta är bara tankar från en novis...

Öhlins chassiet står tyvärr lite långt ifrån det pris jag har tänkt mig från början på ett chassi.

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



Re:

Oj det var många frågor. Kul!

Jag försöker svara inbäddat nedan

[/quote]

Hej

Låter intressant
Vad har du för bussningar?
Jag har tills nu (förstärker golv/kaross och byter bussningar mm mm nu) haft orginal förutom RTAB (Rear Trailing Arm Bushing) som har varit Polyflex.

Vad kör du med för däck och bromsar på ringen?
På filmen kör jag Nitto NT5 (ett rejsigare gatdäck) och StopTech 355 mm framskivor och ST40 ok samt PFC 08/06. I beskrivningen till filmen finns mer info

Hur reagerar dämparna på om man monterar hårdare fjädrar? Borde inte dämparens bromsande kraft stå i relation med fjäderns hårdhet?
Jo, idealt ska de matchas ihop perfekt. Men jag skulle vilja påstå att det är rebound som är kritiskt och den är ställbar på mina Koni. Med för svag rebound-dämpning blir bilen studsig. Det är precis det som är fel med orginaldämparna. De är styva i compression, men svaga i rebound.

Camberplatesen borde väl inte påverka om bilen slår igenom eller inte?
Det skulle man kunna tro! (vilket jag också länge gjorde)
Men GC's street camber plates (jämfört med original) bibehåller fjädersätets position, medan den "flyttar upp" stötdämparens infästningspunkt ca 25 mm. Och eftersom bumpstoppen sitter mellan stötisens infästning och dämparens "kropp" så innebär det att man "vinner tillbaks" den fjädringsväg man förlorar med sänkfjädrar. Med Pro Kit fjädern, original topplagring och original bumpstop körde jag i stort sett på bumpstop konstant. Minsta tvära kant så slog det igenom. Med GCs street camber plates och kortare/styvare bump stop (som jag kortade ytterligare) blev det riktigt bra
Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1066592383&postcount . . . . missa inte texten nedanför alla bilderna


Eller var det så att med den första setupen så hamnade bärarmarna i fel vinkel så att fjädringsvägen krympte?
Nej, det hade inte alls med det att göra.

Vad menar du med det "tokiga" förhållandet mellan fjädrarna?
Framfjädrarna är mycket mjukare än bakfjädrarna original. Och sänkfjädrar bibehåller konstigt nog det förhållandet. Alla coilover-kit jag känner till jämnar ut detta förhållande. Tänk dock på att hävarmen för bakfjädern (fjädern sitter ca 2/3 avlänkarmens längd ut från inre infästningen, medan framfjädern i stort sett sitter vid hjulet) gör att den måste vara ca 30% styvare för att göra samma jobb som framfjädern.
Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=3583421&postcount=14 . . . .


Då jag räknar ihop det så hamnar man bra nära ett Öhlinschassi.
Det kanske man gör, men Öhlins R&T har väldigt begränsad slaglängd i framdämparen vilket gör att gatkomforten blir lidande. Läs mer här: http://www.m3forum.net/m3forum/showpost.php?p=1066981720&postcount . . . . och i tråden med GC's camberplates jag länkade till ovan


Det positiva med coilsovers borde vara är att fjädern och dämparen ligger i rätt arbetshöjd i förhållande till varandra?
Ja, och att du kan byta fjädrar så att de passar ditt användningsområde och tycke och smak. Nackdelen är att det oftast saknas damskydd till framdämparen, och kan vara (om man har fel grejer) att det skramlar och låter mer.

Såg en intressant film på Youtube för några år sedan då en kille kör bana med en tror det var lotus där han kör med lågprofilsdäck och racingchassi. Han hade lite svårt att köra den på gränsen då den släppte väldigt snabbt, sen kommer det nån racingstjärna, kommer inte ihåg vem som monterar däck med högre profil vilket gör att bilen får lite med fjädringsväg vilket gjorde att killen fick mer tid att reagera innan det släppte. Summasumarum, en stenhård bil är säkert en fördel för proffsen men för en glad amatör så kanske en mjukare setting blir enklare att hantera. Detta är bara tankar från en novis...

Öhlins chassiet står tyvärr lite långt ifrån det pris jag har tänkt mig från början på ett chassi.[/quote]

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



På dessa bilder ser man föresten tydligt att framhjulen trycks upp betydligt högre i hjulhusen än bakhjulen (eftersom jag inte gillar att bilen står på näsan har jag satt den så att bakhjulen ligger närmare skärmkanten än framhjulen när den står plant/stilla).

OBS att jag har Eibach Pro Kit (sänkfjädrar) på dessa bilder. Nu har jag i praktiken detta kit: http://www.ground-control-store.com/products/description.php/II=615/CA . . . .
på sommaren. Jag kan VARMT rekomendera detta kit.

Under vintern har jag kört en blandning av orginaldämpare och eibach fjäder ("uppshimsad" med dubbla gummisäten) fram och konidämpare (original bakdämparen är horibelt stötig) och standardfjäder bak.
De olika fjädrarna för att få en lite styvare framvagn.




_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Fina bilder 😊

Tack för all info.
Tror du ditt chassi skulle orka med 888?
Vad är fördelen med coilover conversionkit (fjädrar) jämfört med att bara beställa vanliga fjädrat med rätt hårdhet direkt?

Mvh

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 272



Absolut orkar det med trippeåttor.
Jag kör annars på Hoosier (minns inte nu vad de heter, men de är klibbiga och har väldigt lite mönster).
Förutom att man kan justera höjden så finns "coiloverfjädrar" i massor av olika styvheter och längder.
Jag har svårt att se att man skulle kunna hitta fjädrar som passar original fjäderben i särskillt många varianter.
Det blir väl fjädrar från sänksatser.
Men det funkar OK om du vill ha extra bra gatkomfort.

Jonas Sommar har väl sänkfjärdra till salu?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 385



Flikar in länken: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96587&highlight=

Mycket bra midsommar pris på dessa.

Mvh
Jonas

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Fast om jag förstått dig rätt så blir framfjädern för mjuk med det kittet

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Körde H&R fjädrar 2 år på min m3a och allafall 5-6 tillfällen på bana, dom var inte mjuka

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Hur hårda är H&R fjädrar?

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 385



Re:

Klaus81 skrev:
Hur hårda är H&R fjädrar?


Google hittade följande

H&R Sport Spring Set
Part Number 29364-1
Lowering Front 30 mm / Rear 20 mm
Spring Rate Front 42 N/mm (240 lbs/inch)
Spring Rate Rear 65 N/mm (370 lbs/inch)

Hoppas det hjälper.

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Tack för all hjälp! Är en djungel där ute, helst vill jag nog ha konidämpare men kikar även på xyz med gummiinklädd topplagring. Ska funka men vara tyst. Hursom så måste plånboken växa till sig lite innan det är dags.

Bokat Gelleråsen idag

Hoppas på att hinna montera nya bromsarna i veckan så jag hinner köra in dem ordentligt.

Funderar på att köra ner med banfälgarna på så jag slipper bytet på banan. Slits federalerna ner fort på motorväg eller är det försumbart?

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Polaren tog några bilder på bilen härom kvällen


_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Re:

Klaus81 skrev:
Bokat Gelleråsen idag

Hoppas på att hinna montera nya bromsarna i veckan så jag hinner köra in dem ordentligt.

Funderar på att köra ner med banfälgarna på så jag slipper bytet på banan. Slits federalerna ner fort på motorväg eller är det försumbart?

Gelleråsen kommer nog bli kul! Skitkul bana tycker jag så synd att jag missar denna träff.

Bromsarna ska du bädda in direkt. Antingen fick du med en guide för just dina belägg eller så hittar du vettiga riktlinjer här på rejsa. De kommer inte bli "inkörda"/bäddade av vanlig körning, du kmåste få upp tempen i materialet. Du märker stoor skillnad på bett efteråt.

RSR är inga problem att köra transportsträckor med. De slits inte alls mkt vid gatkörning. Jag kunde köra en säsong med dem; gatkörning ca. 400 mil plus 6-7 bandagar.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Re:

johmei skrev:
Klaus81 skrev:
Bokat Gelleråsen idag

Hoppas på att hinna montera nya bromsarna i veckan så jag hinner köra in dem ordentligt.

Funderar på att köra ner med banfälgarna på så jag slipper bytet på banan. Slits federalerna ner fort på motorväg eller är det försumbart?

Gelleråsen kommer nog bli kul! Skitkul bana tycker jag så synd att jag missar denna träff.

Bromsarna ska du bädda in direkt. Antingen fick du med en guide för just dina belägg eller så hittar du vettiga riktlinjer här på rejsa. De kommer inte bli "inkörda"/bäddade av vanlig körning, du kmåste få upp tempen i materialet. Du märker stoor skillnad på bett efteråt.

RSR är inga problem att köra transportsträckor med. De slits inte alls mkt vid gatkörning. Jag kunde köra en säsong med dem; gatkörning ca. 400 mil plus 6-7 bandagar.


Grymt, tack för info, då tar jag dem ner

Fick bra beskrivning över telefon av Pean så ska göra som dom sa, men det kan ju inte skada att köra in dem lite extra

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Igår gjorde jag klart bilen, de nya bromsarna verkar lovande, nu man får det där fina sjungandet vid bromsning .
Redstuffen som jag kört på innan såg inte allt för fräscha ut, snarare smälta då det fanns långa "korvar" kring klossarna.

I väntan på avfärd mot Karlskoga ikväll, måste bara jobba klart först

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare


En liten rapport från Gelleråsen

Det var ett kärt återseende när man rullade upp över krönet med flaggorna på varsin sida och skylten där det står "Välkommen Race fans till Gelleråsen".

De nya bromsarna presterade sjukt bra, var inga problem att få abs:en att jobba i över 150km/h, det bet så bra så man nästan vart rädd för att bromsa fullt. Möjligtvis vart baken lite orolig med Xp8, där hade man nog kunnat gå på en mildare kloss, men inget som störde. Skivorna fram gav mig lite hjärnspöken då jag visste att de sjöng på sista versen. Mätte då jag kom hem, (jag vet, borde ha gjort det innan) har 0,4mm till godo så nya är beställda av bromsmannen.se 2900kr för 2st. De är slitsade och försänktborrade. Enligt Andreas ska de prestera mycket bra och ett team som han sponsrar i Camaro cup har kört med dessa i 3 år.

Förhoppningsvis får jag dem innan fredag så jag kan prova på Mantorp på måndag

Federalerna var som dag och natt jämfört med Kuhmo ecsta le sport. De höll i över förväntan, tyvärr orkar nuvarande HSD Dualtube coilovers inte med, känns som de packar ihop och ligger på genomslagsgummina i kurvorna, fast jag försökte svänga in mjukt och låta chassit få lite tid på sig i t:ex S kurvan. Vill bara förtydliga att HSD skriver på sin hemsida att de inte är gjorda för bankörning så ingen kritik till dem. Satt på då jag köpte bilen men de ska bytas såfort plånboken tillåter.

Dagen var, som vanligt då BMW klubben anordnar, väl uppstyrd med god stämning. Mellan körpassen kunde man sitta i solen, käka glass och titta på BMW cup och Time attack.

Tack alla funktionärer som gjorde denna dag möjlig och gatbilsGENERALEN Micke som orkar svara på alla frågor om både det ena och det andra

Det jag insett hittills är att en första uppgradering av en original M3 E46 bör vara bromsar, bromskylning och däck för att kunna ha riktigt kul på banan.

Nu återstår bussningar, förstärkning av bakvagn och ett par schyssta dämpare av något slag, en skalstol ska också klämmas ner för att spara lite vikt.

I veckan ska oljan i bakaxeln bytas samt skivorna om de hinner komma, annars får jag väl ta med mig skjutmåttet ner och hålla lite koll mellan passen, verkar sisådär kul att spränga ett par skivor inför Mjölbysvängen.

Tvättade och vaxade igår, idag kom regnet

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Wettex
Umeå
Här sen Maj 2015
Inlägg: 14



Re:

Passade även på att byta hö drivaxel och upptäckte att utgående axel/bringare (eller vad det nu kallas) från bakaxeln "se bild" glappar ca 2-3mm. Var likadant på vä sida. Är detta spel ok eller är det dags för en renovering under vintern?


Trevlig bil! Har du forskat nåt mer i glappet i medbringaren? Har samma på min bil nämligen.....

//JW

_________________
Johan Wetterflod
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 656



Re:

Wettex skrev:
Passade även på att byta hö drivaxel och upptäckte att utgående axel/bringare (eller vad det nu kallas) från bakaxeln "se bild" glappar ca 2-3mm. Var likadant på vä sida. Är detta spel ok eller är det dags för en renovering under vintern?


Trevlig bil! Har du forskat nåt mer i glappet i medbringaren? Har samma på min bil nämligen.....

//JW


Är standardfel på M3 E46. Ska inte ha någon betydelse enl BMW och har inte åtgärdats på någon goodwill vad jag vet. Enl de uppgifter som jag har fått så går det inte heller att renovera dessa klumpar. Vet flera som bytt till lamelldiffen från E36 istället. Lamelldiffen ska lämpa sig bättre för bankörning.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare
Kan bara instämma med ovan inlägg. Är ungefär samma svar som jag fått fast via PM.

Passar E36 bakaxeln rakt över på E46 eller måste man göra några modifieringar?

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Klaus81

Här sen Feb 2015
Inlägg: 60


Trådstartare


Rapport från Track MonDay på Mantorp

Dagen började med att man fick betala i kansliet och sedan följde förarmöte där de snabbt gick igenom flaggor och lite förhållningsregler. Grön grupp gällde omkörningar på rakorna och Röd där det var säkert.

Vi körde 20 minuters pass så det är väldigt mycket körning för pengarna (1350kr) om du har licens (1150kr om du betalar 2v innan)

Vad jag upplevde och såg så var det respektfullt på banan så kan varmt rekommendera Mantorps egna evenemang.

Efter att ha testat både på Gelleråsen och Mantorp så har jag (högst subjektivt) kommit fram till att 2,1bar i fisljummet tryck i federalerna fungerar bra (ca 2,4-2,5bar varmtryck), provade lägre på Gelleråsen men upplevde det lite svampigt. 2,1 bar är med original hjulvinklar och HSD dualtech 8kg fjäder fram och 9kg bak. Det är alldeles för mjukt för federalerna och chassit packar ihop i svängarna, känns som däcken får göra hela jobbet med att hålla i och fjädra. Konstigt nog så är ändå däckslitaget jämnt, kanske något mer slitet insida fram av däcket. Läst endel däcktrådar innan jag köpte dessa och fick uppfattningen att många hade problem med snedslitna däck, kanske därför jag är lite förvånad över mitt slitage. får se vad som händer nästa år med bättre chassi...

Provade montera 20mm spacers bak ET35 9,5" 255. Men med original camber och alldeles för mjuk fjäder så skrapade det i skärmkanterna ordentligt. Gick tillbaka till 15mm och då fungerade det bra igen. Har 10mm fram med samma hjul.

Bromsarna höll hela passen fast jag låg på så mycket jag kunde med min förmåga, i ett av passen höll jag på att jaga en Corvette Z06 då jag plötsligt fick en stummare känsla i pedalen och möjligtvis någon slags fadeing, slog av något på takten och körde 2 kylvarv innan jag gick i depå, det återkom inte senare under de andra passen. Nån som har en ide om vad jag upplevde? Hann inte få några skivor innan banköningen så jag fick köra med mina gamla, uppskattar att jag slet ner dem ungefär 0,2-0,3mm på ca 11-12 mil på banan. Nu ligger de precis ovan gränsen på 26,4mm så jag hoppas skivorna kommer snart.

Hade iallafall en kanondag på banan med bra väder och trevliga deltagare.

_________________
Klaus Hedenberg

BMW M2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Medbringaren på högersida är kortare, rejält kortare, än på vänstersidan, därför ser man ett stort glapp på den sidan. Jag tror att alla M3 e46'or som gått några mil har detta glapp.

Skall du byta till e36'ans diff, som är en helt underbar uppgradering, så måste du behålla ditt diffhus (bakaxelklumpen) och stoppa in e36'ans diff samt plocka över medbringarna.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 2003 Tack Bil&Motorteknik
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
40376 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande