Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 9 besök senaste veckan (148893 totalt) |
Shakedown gick som den skulle! Bilen höll och uppförde sig som jag hade hoppats!
På plussidan kan nämnas att den var välbalanserad och ganska lätt att köra på (och över) gränsen. På minussidan att det märks att grejerna inte är nya. Men det visste jag ju om! 1.06.76 blev i alla fall dagens bästa för min del. Det känns bra med tanke på att chassiet är 14 år, däcken 5, bilen 23 och föraren 33. Hur kul som helst! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tillbaka till verkligheten. Har hunnit smälta intrycken lite. Eftersom allt lirade som det skulle (eller bättre) så tänker jag inte göra några omvälvande förändringar i det närmaste. Mest bara köra. Men pysa ut lite bromsvätska, lägga på gatdäcken och kanske mixtra lite med dämpare/krängare kan man ju göra när de ändå är ställbara.
Så till frågan. Vad är det ni lättar när ni får ner era Miator i de sjuka siffrorna jag läser om? Under 900 kilo?! Hurdå?! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tjena Claes, min tävlingmiata vägde 890kg. här är lite saker som togs bort * All inredning så klart * Caben (ersätt med lättviktshardtop) * Servo * A/C * Allt struktur i bakluckan * Poplysen (bygg egna fast lysen) * lågfartskrockmaterial under fram och bakbumper * Racestolen fast bultad i golvet med alustolsfästen * Lätta fälgar! Jag bytte även ut orginal kupéfläkt. Men sen är det massa småsaker, tänk att dom flesta grejjerna sitter kvar på bilen med två bultar, även om det är fya orginal. Öglor för att lyfta motorn behövs bara när man ska lycka motorn osv På den här bilden har vi knapp börjat lätta Det här lyset väger mkt mindre än popup Fram och bak huv: Jimmy tog bort 680g på staget under instrumentbädan Men åk till knutstorp i nästa helg, så kan du titta själv, 30 miator som tävlar på SSM. |
||||||
Ja, I min nuvarande miata har jag valt att spara just dom grejerna |
||||||
Händer inte så mycket egentligen. Har pyst ut lite bromsvätska vid varje hjul, har pillat dit gathjulen, bytte bromsbelägg bak (billiga grejer för hög friktion) och sådär. I övrigt går bilen mer som badbil än banbil för tillfället. Duger ju gott till det också.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Nu händer det lite mer! Tänkte att det var läge att lära sig att lacka någon gång. Inte för att göra hellack, kanske, men lite för husbehov. Sagt och gjort. Mina Speedlinefälgar från en Clio Cup-bil får bli de första objekten för galenskaperna. De var ruskigt burkiga när jag köpte dem med märken från massor av racing, mutterpickor vid förmodat snabba hjulbyten och en massa andra scars.
Lämnade in dem för kontroll av rundhet och så där och en fälg fick riktas lite men inga överraskningar. Köpte färgspruta till kompressorn och började leta färg att ha på fälgarna. Valet föll på en Gun Metal Black-färg som fanns original på Honda NSX fälgar i Japan som jag förstod det. Sedan slipade jag ner fälgarna, mer på vissa ställen än andra och sen var det dags att börja lacka. Idag var det liksom dags. Jättespännande och lärorikt! Efter lite inställning av färgsprutan tycker jag att jag fick till det riktigt bra! Färgen blev helrätt och även klarlacken lade sig som jag ville. Fick till ett riktigt bra djup och nu ska allt bara torka till ordentligt. Under tiden tänker jag beställa hem en uppsättning däck att ha på fälgarna och sen ska hela kalaset fungera som gatuppsättning. Just det! Måste ha tag i Speedline-loggorna som fanns där innan renoveringen och även centrumkapslar. Någon som har något bra förslag på var man får tag i detta? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw pick one... _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
Har ju varit lite dött här ett tag och särskilt mycket har väl inte hänt med bilen egentligen. Fick tillökning i familjen ett par dagar efter förra inlägget.
Dock blev lackeringen av fälgarna färdig, däck åkte dit (Falken något) och klistermärken kom åkandes från Portugal (om jag inte minns fel). Resultatet beskådas nedan. Väldigt nöjd med resultatet! Blev ganska rejsigt och fälgarna passar bra på bilen. Centrumkåpor går visst inte att få tag i så jag får använda min svarv lite i vinter. Bilen har rullat nästan 400 mil i sommar och två banträffar har hunnits med. Senast i torsdags med SVKG på Falkenberg. Fantastiskt rolig banträff och förmodligen den bästa banträff jag varit på någonsin. Slog till med den långsammaste tiden i listan här på rejsa (56.61) men det är en tid som jag är nöjd med. Dessutom sattes den tiden på det absolut sista varvet så förbättringspotential finns. I övrigt har jag märkt att mina ställbara kränghämmare inte är särskilt ställbara utan justerbara kränghämmarstag så det är något att försöka knåpa ihop i vinter också. Som det är nu åker jag med dämparna på hårdaste fram och mjukaste bak, vilket gör att bilen blir ganska neutral, men det är ju ingen optimal inställning. Nästa säsong hoppas jag kunna labba lite med krängarna i stället. Igår passade jag på att byta ut den kramiga stolen mot originalstol och fyrpunktsbältet mot trepunkt original. På onsdag är det besiktning och går den igenom direkt så ställer jag nog in den för säsongen sedan. Har lite småsaker att bocka av i vinter såsom: - Kamremsbyte - Ventilkåpspackningsbyte för att täta ett oljeläckage - Svarvning av centrumkåpor till Speedlinefälgarna - Bygge av justerbara kränghämmarstag - Fix av mittkonsol så det inte bara är ett hål där stereon satt - Byte av luftmängsmätare och lufttillförsel för denna till lite vassare grejer (ligger på hyllan) - Montering av spoilerläpp fram och bygge av kylkanaler till frambromsarna därifrån - Eventuell översyn av bromsar och kanske byte av belägg till något vassare Något måste man väl ha att göra i vinter. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Är ganska säker på att jag har hört mig för om detta tidigare här på rejsa, men uppenbarligen var det inte i min tråd och nu hittar jag det inte.
Ersättningspluttar för solskydden när man plockat bort dessa, det finns någonstans att beställa, men var var det? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
||||||
Det var så de kallades! Tack! Jass Performance var det jag tänkte på. Apropå det, är det någon som provat något liknande som de har för att staga upp bromsservot från att flexa så man får bättre pedalkänsla? Se länk nedan. Personligen tycker jag att det är en av de sämre grejerna på min Miata, bromskänslan. Hjälper en sådan något vidare, tror ni? http://www.jassperformance.com/shop/ Som lite bakgrund så sitter det originalskivor och -ok samt något fräckare belägg fram och stålomspunna slangar runt om. Till nästa säsong blir det häftigare belägg runt om som förmodligen förbättrar pedalkänslan en del, men det är nog inte det som är det största problemet, gissar jag. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Ställde upp bilen på pallbockar i helgen och tittade lite närmare på hur jag ska lösa lufttillförseln till nästa säsong. Döm om min förvåning när jag ser att bromsservoflexet redan är avhjälpt av förra ägaren. Han har helt enkelt borrat ett hål i fästet för fjäderbensstaget och dragit en skruv dikt an huvudbromscylindern så den inte kan flexa mer. Fint! Där sparade jag en femhundring och lite huvudbry.
Har bestämt mig för att luftfiltret behöver en burk att bo i också, eftersom enda platsen där det kan sitta är nära grenröret. Och burken ska få lufttillförsel från något kallt ställe. Så jag behöver på något sätt bygga en burk. Har inte riktigt lurat ut hur ännu. Och så har jag beställt bromsbelägg. Det blev Hawk DTC-30 runt om. Bra pris på Autoanything om man ändå åker till staterna emellanåt. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
För trött på FM för att fatta, ligger den i spänn/i mot i en riktning? Tryck & inte dragande kraft? Behöver en bild? (xerox ) _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
De blev toppen! Behövde knappt balanseras efter fixet. Ses på banorna!
Jag tar en bild i helgen. Skruvskallen ligger i spänn mot huvudbromscylindern och spjärnar mot fjäderbensstagfästet kan man säga. Som sagt, bild i helgen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Utlovad bild nedan!
Som man kanske kan se så sitter det en skruv genom fästet till fjäderbenstaget som trycker på huvudbromscylindern så den inte kan flexa när man står på bromspedalen. Klarnar det? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Flexar konservburken ?
I storleksordningen 5 månader till banåkardags igen. Inte utan att man längtar lite. Ska bli kul att tampas runt banorna -16 _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25 >> 9 besök senaste veckan (148893 totalt) |