Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Några SBP frågor
<<   1, 2
3362 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324


Trådstartare
Ska mappa om bilen hos Frank sen så får jag testa att besiktiga. Tack för svaren

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



volvo360 skrev:
porschedriver skrev:
Man får ju trimma lite 10% effekt 6% vrid ????? och ett nytt insug lär ju inte göra i närheten av detta(förrutom i Zzzandlådan)

Nix, man får inte trimma alls om man skall följa reglerna...


Så här vad det tydligen (förutsatt att bilen inte har helfordonsgodkännande)
----------------------
Efter 1975 gäller:
Bilen måste ha en motor som är avgascertifierad, sämst motsvarande bilens årsmodell. Det betyder att motorn inte får ändras så att avgascertifieringen sätts ur spel - du får inte byta kam, inte hänga på turbo eller kompressor, inte byta från insprutning till förgasare, inte chiptrimma. Motorn måste vara komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator, lambdasond, kolkanister osv). Det kan också krävas en komponentkontroll hos en auktoriserad verkstad som intygar att motorn är identisk med den som avgascertifierats. Dessutom måste motorn uppfylla samma krav på maxeffekt som ovan, dvs ökning med max 20% effekt, max 10% vrid, eller andra värden som biltillverkaren anger, eller max 10 kW/100 kg tjänstevikt. Det kan krävas regbesiktning som ombyggt fordon för att få bilen godkänd med högre effekt än original.
---------------
Men det kräver nog begränsad regbesiktning för -"motor bytt"

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



volvo360 skrev:
porschedriver skrev:
Man får ju trimma lite 10% effekt 6% vrid ????? och ett nytt insug lär ju inte göra i närheten av detta(förrutom i Zzzandlådan)

Nix, man får inte trimma alls om man skall följa reglerna...


SBP bryr sig väl praktiskt sett i stort sett bara om att avgasvärdena är rätt så länge trimmnigen är låg, t.ex. sportfilter/insug har jag aldrig hört någon få backning på så länge sluten vevhusventialtion finns kvar.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Det har vi ju också konstaterat att vad som SBP godkänner och vad reglerna säger inte är samma sak.

Klippet du gjorde tidigare var väl från reglerna om reg-besiktning bytt motor / ombyggt fordon?
Du får alltså byta motor till en annan (som är avgascertifierad) om den håller sig inom 20% effekt / 10% vrid mot originalet. (dessutom tror jag det är gamla regler eftersom det nu är 15kW/100kg tjänste som gäller)

Detta är ju motorbyte och inte trimmning av befintlig motor, vilket jag fortfarande hävdar är otillåtet på bilar efter 1975 även om SBP släpper igenom bra mycket mer än så nuförtiden med alla chip och sånt...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



volvo360 skrev:
Det har vi ju också konstaterat att vad som SBP godkänner och vad reglerna säger inte är samma sak.

Klippet du gjorde tidigare var väl från reglerna om reg-besiktning bytt motor / ombyggt fordon?
Du får alltså byta motor till en annan (som är avgascertifierad) om den håller sig inom 20% effekt / 10% vrid mot originalet. (dessutom tror jag det är gamla regler eftersom det nu är 15kW/100kg tjänste som gäller)

Detta är ju motorbyte och inte trimmning av befintlig motor, vilket jag fortfarande hävdar är otillåtet på bilar efter 1975 även om SBP släpper igenom bra mycket mer än så nuförtiden med alla chip och sånt...



Jupp. det var det jag menade.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Några SBP frågor
<<   1, 2
3362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande