Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 2,7 S14 -87 - Autorismo
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
18 besök senaste veckan (202980 totalt)
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Brinken GT3 RS skrev:
Lycka till i helgen!
Nu får du och Håkan försvara sugmotorligan i helgen

Kolla vad som flyttat in i possen, skulle var kul att testa men får sikta på Gelleråsen


Mvh
Brinken


Ska göra vad jag kan Stefan!
Grym update på Porschen. Nu blir du farligt på Gelleråsen!
Tyvärr har jag aldrig kört varken på Gelleråsen eller Knutstorp så det kommer bli två tuffa utmaningar.
Vad jag har förstått så kan min bil iaf ha goda förutsättningar på de två sista banorna då det svänger en hel del.

Beträffande tiden på Mantorp så gör jag allt jag kan för att bli så snabb som möjligt! Blir en update till på bilen samt en update till på föraren innan lördag

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Mantorps besök gick inte riktigt så bra som jag planerat.
Jag åkte ner med några kamrater redan torsdag kvällen för att hinna träna hela fredagen och sedan förhoppningsvis prestera finfina tider på lördagen.

För att finslipa på min körning och mina spårval så kontakta jag för en tid sedan Linus Johansson som arbetar som chefsinstruktör på Mantorppark. Han kopplade ihop mig med den mycket erfaren instruktören Björn "Nalle" Johnsson. Nalle har många års erfarenhet av många olika motorsporter och har även han tidigare arbetat som chefsinstruktör på Mantorppark.








Jag och Nalle åkte tillsammans hela torsdagsförmiddagen och han kom med mycket bra input, både vad gäller spårval och bromspunkter men även när det gäller pedalarbete och fokus. Detta var första gången som jag utbildar mig i bilkörning då jag tidigare "bara kört" bilen på det sätt som känns snabbast men som många gånger resulterat i att jag överkör bilen på ett våldsamt sätt och därmed hamnar i fel spår. Jag kan varmt rekomendera denna typ av förarträning - är du intresserad så är det bara att kontakta Linus på Mantorppark.



Körde några varv med "lilla" vingen men det var stor skillnad till det sämre när det gäller stabilitet vid inbromsning samt kurv hastighet.



Min lite större splitter i plast mjuknade av den höga temepraturen så jag fick återmontera den lite mindre modellen i kolfiber istället.




Den nya växellådan är otroligt trevlig - extremt tight och fin. Jag trodde det skulle vara svårt att förbättra körglädjen i denna bil men denna uppgradering är verkligen pricken över i'et.

Efter lunch var jag riktigt taggad på att börja stå på och jag köra några varv utan sällskap i bilen. Jag fokuserade på följa alla tips jag fått och att framförallt köra mjukt. Efter det första 20 min passet så åkte jag 1,29,9 men kände att det helt klart fanns mer att ge. Framför allt genom att bromsa mycket senare på start/mål rakan samt nere i Mjölby.

Eftermiddagens andra pass rullar på i samma takt men efter något varv så börjar det vibrera lite vid inbromsning. Efter några hårda inbromsningar så försvinner vibrationerna och jag kör några 1,30 tider innan jag går in i depån. Jag kör in under depåtältet och låter bilen få lite skugga från den stekheta solen. Efter någon minut hörs en ordentlig smäll från höger framhjul och det rasar ner grus och gummirester från hjulet. Det visar sig att bromsskivan spruckit på ett riktigt obehagligt sätt under bromsoket.
Vid förra racet hände samma sak för en av mina medtävlande men den gången vid färd vilket resulterade i en ordentlig avåkning. Jag hade tur som hörde detta i depån, i annat fall hade det mest troligt slutat illa.

Lustigt nog så hade jag fått mitt nya Stoptechkit levererat till tävlingen så det var bara att sätta igång och montera. Dock hade klockan redan blivit 15 så det var slutkört för träningsdagen.













Lördagen börjar med en Warmup där jag puttrar runt och värmer upp grejerna. Allt känns bra och jag märker att bettet i bromsarna är ordentligt mycket bättre än tidigare.

Q1 drar igång och på varv nr 2 pressar jag på lite och kör 1,29,5. Dock avslutas det varvet med en svartflagg. Jag åker in i depån och får reda på att jag mätts till 98,4db. På fredagen låg jag kring 96db men vinden hade väll vänt. IOM att gränsen är 95db så var det bara att vidta åtgärd.

Inför Q2 så vinklar jag om utblåsen och bestämmer mig för att shortshifta på start/mål rakan för att få ner varvet. Inget utslag på ljudmätning denna gång och jag får till ett 1,29,2 varv, dock fortfarande med felaktiga bromspunkter och dåligt fokus.





Resultatet blev en 12'e plats. Jag är helt övertygad om att jag kan nå 1,27 men den här helgen fick jag verkligen inte till det.

Nu laddar vi om inför Gelleråsen. Bilen ska servas samt att vi ska montera i 75% diffen från min gamla bakaxel. I den nya 4:10 klumpen satt en 45% diff men den räckte inte riktigt för mitt vrid då den enhjulade i F2, Parisern samt Mjölby.

Men först lite semester.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3641



Jäklar vilken spricka i bromsskivan!!! När du berättade om det häromdagen trodde jag att det var småsprickor du pratade om!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Abbe o skrev:
Jäklar vilken spricka i bromsskivan!!! När du berättade om det häromdagen trodde jag att det var småsprickor du pratade om!


Den skivan ser lätt förbrukad ut

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Hur sjutton hände detdär.

Har aldrig sett något liknande

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Vi pratade lite snabbt när du letade bromsskiva. Jag var förbi din bil senare för att se hur det gick för dig, du var inte där då men jag såg att det satt nya prylar. Undrade hur du lyckades få tag på det där och då thumbs up
Kul att se att du vidareutvecklar bilen och dig själv, ni var ju snabba redan innan! Lycka till i fortsättningen.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kul att du använder bilen på rätt sätt samt att du kostar på den!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Välskriven rapport och snygga bilder - uppskattas!


_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Norden skrev:
Vi pratade lite snabbt när du letade bromsskiva. Jag var förbi din bil senare för att se hur det gick för dig, du var inte där då men jag såg att det satt nya prylar. Undrade hur du lyckades få tag på det där och då thumbs up
Kul att se att du vidareutvecklar bilen och dig själv, ni var ju snabba redan innan! Lycka till i fortsättningen.


Japp, det blev en bra lösning:)
Blev bara 4 attackvarv under lördagen så nästa besök på Mantorp ska det gå ännu fortare.
Bra kört av dig med din fina E36'a!

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Här är mitt 1,29,2 varv från Mantorpskörningen. Mindre bra kvalitet men klippet bjuder iaf på lite s14 sång


_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Älskar den här bilen! Alltid kul att se den live.

Du gjorde helt rätt, att ta hjälp av Nalle.
Goare och pedagogisk människa får man leta efter!
Har själv haft Nalle som instruktör femtio elva gånger, han är grym!

Lycka till på nästa tävling!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Kul!
Nalle var riktigt bra så det kan bli någon sväng till där.
Tack för lyckoönskningen!

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Hur mkt av dagen fick du Nalles hjälp, o va kostar det ca?
Låter ju som en bra ide...

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Hur mkt av dagen fick du Nalles hjälp, o va kostar det ca?
Låter ju som en bra ide...


Hej!
Vet inte om det är olika priser beroende på veckodag och instruktör så säkrast är att slå Linus på Mantorppark en signal på nr 0142 29 88 50.

Jag körde 2 timmar.

/ Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



Mattias Claus skrev:
Här är mitt 1,29,2 varv från Mantorpskörningen. Mindre bra kvalitet men klippet bjuder iaf på lite s14 sång



Tätstegad och fin låda thumbs up

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Hej Mattias
Du har ingen bättre film så jag kan få studera dina spårval

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
Mattias Claus skrev:
Här är mitt 1,29,2 varv från Mantorpskörningen. Mindre bra kvalitet men klippet bjuder iaf på lite s14 sång



Tätstegad och fin låda thumbs up


Jätte nöjd! 😃

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Hej Mattias
Du har ingen bättre film så jag kan få studera dina spårval


Dessvärre inte. Måste jobba lite på rutinerna kring filmandet....

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Prova att placer kameran lite längre fram. Då sker ljusmätningen mer på det som är utanför bilen än inne i cupe'n.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Finns ju även en inställning på goopron, som är till för när man filmar inifrån och ut, kommer inte i håg vad den heter, men mina filmer vart bättre sen jag aktivera den

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767


Trådstartare
Fyller på med lite blandade bilder från Mantorp:
















Peter Sundfeldt offentliggör att det inte var jag utan förra ägaren som började förädla/förstöra en fin orginalbil:)

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 2,7 S14 -87 - Autorismo
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
18 besök senaste veckan (202980 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande