Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech leda in wg i downpipen, fördelar? | 2 besök senaste veckan (4549 totalt) |
Hur blir det med mottryck och ev ejektorverkan? Står massa teorier åt bägge håll, men känns som att expertisen är högre här så hur ligger det egentligen till? Behöver få ner ljudnivån därför funderar jag på att dra in den
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
I praktiken kommer wastegate flödet att störa flödet ut ur turbinhjulet. Bäst är att göra en diffusor (kon) ut ur turbinhjulet och sen leda in wastegate flödet efter konen.
Att få till nån ejektorverkan med wastegate flödet är nog mycket svårt. Framförallt mycket tveksamt att nån form av ejektorverkan det skulle löna sig jämfört med den tryckåtervinning en diffusor ger. Problemet blir att få till nån ejektorverkan utan att tappa de fördelar som en diffusor ger. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
Som det är nu konar jag upp från 3 tum till 3.5 sen en 90 graders böj följt av ett rakt rör ned till nästa 90 graders böj, tänkte stoppa in wg nånstans längs den raka delen och i ca 25-30 graders vinkel, vad tror ni om det?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
Ungefär så har jag på min bil och när jag precis byggde ihop den så körde jag rakt ut istället. Kan inte märka någon effektskillnad det enda jag märkte va att laddtrycket ökade då det blev mer motstånd genom avgassystemet än att bara dumpa WG rätt ut
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Vi har svetsat in WG röret i avgaset på min rx7a, innan lät den 109dB så jag hoppas verkligen den låter mindre nu, men vi har inte startat den en så vi får se. Bilen är rätt tyst tills wastegaten öppnar så jag har goda förhoppningar. finns två dämpare efter det som syns på bilden.
|
Racetech leda in wg i downpipen, fördelar? | 2 besök senaste veckan (4549 totalt) |