Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
leda in wg i downpipen, fördelar?
2 besök senaste veckan (4549 totalt)
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Hur blir det med mottryck och ev ejektorverkan? Står massa teorier åt bägge håll, men känns som att expertisen är högre här så hur ligger det egentligen till? Behöver få ner ljudnivån därför funderar jag på att dra in den

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Enda fördelen är att man minskar ljudnivån och det är i det närmaste ett måste för att klara 95 db.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



I praktiken kommer wastegate flödet att störa flödet ut ur turbinhjulet. Bäst är att göra en diffusor (kon) ut ur turbinhjulet och sen leda in wastegate flödet efter konen.

Att få till nån ejektorverkan med wastegate flödet är nog mycket svårt. Framförallt mycket tveksamt att nån form av ejektorverkan det skulle löna sig jämfört med den tryckåtervinning en diffusor ger. Problemet blir att få till nån ejektorverkan utan att tappa de fördelar som en diffusor ger.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Som det är nu konar jag upp från 3 tum till 3.5 sen en 90 graders böj följt av ett rakt rör ned till nästa 90 graders böj, tänkte stoppa in wg nånstans längs den raka delen och i ca 25-30 graders vinkel, vad tror ni om det?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ungefär så har jag på min bil och när jag precis byggde ihop den så körde jag rakt ut istället. Kan inte märka någon effektskillnad det enda jag märkte va att laddtrycket ökade då det blev mer motstånd genom avgassystemet än att bara dumpa WG rätt ut

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Jag har ju inte så mycket att välja på om jag ska klara 95db, tråkigt att motorsport inte får låta längre men en bil man imte kan köra med är ju värdelöst

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu har jag provat och det blev ingen skillnad alls, tycker inte ens ljudet blev nån större skillnad på, lite men inte jättemycket

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vi har svetsat in WG röret i avgaset på min rx7a, innan lät den 109dB så jag hoppas verkligen den låter mindre nu, men vi har inte startat den en så vi får se. Bilen är rätt tyst tills wastegaten öppnar så jag har goda förhoppningar. finns två dämpare efter det som syns på bilden.



_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Racetech
leda in wg i downpipen, fördelar?
2 besök senaste veckan (4549 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande