Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) F1 Silverstone | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 2 besök senaste veckan (20317 totalt) |
om något rör sig genom luften borde det bli ett högre tryck framför, precis som att det blir lägre bakom, vad jag vet finns det inget undantag. En formelbil kanske inte ger någon större effekt, men nog borde den finnas. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
Tja, du kan ju med dina rödfärgade Ferrariglasögon naturligtvis få tro vad du vill men vi som har upplevt ett par år A1-Ring och annat vet ju att Ferrari gör vad som helst för att placera Schumi framför även när han inte är den snabbare och eftersom den typen av manövrar nu är förbjudna så måste de ju göra nåt när Rubens uppenbarligen är snabbare ibland. Att placera honom på en lite långsammare strategi är ju perfekt i det hänseendet, eftersom han ändå ligger klar tvåa i VM, men hamnar på behagligt avstånd ifrån Schumi i loppen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Varför borde det bli det? I linjär teori som även stämmer hyfsat väl på strömlinjeformade föremål så är lufthastigheten relativt föremålet noll mitt framför och mitt bakom föremålet och därmed samma tryck, stagnationstrycket. Men för de flesta föremål får man avlöst strömning på bakdelen och får en s.k. vak bakom bilen, där man "drar med" sig luften bakom och det är den lägre lufthastigheten(rel. bilarna) för bilen bakom som gör att den får lägre luftmotstånd och kan "slipstreama". Man kan t.ex. testa att cykla bakom en lastbil och är man tillräckligt nära så känner man inget luftmotstånd alls utan all luft bakom färdas med samma hastighet som lastbilen. Att trycket ändå kan vara högt bakom beror på att Bernoullis ekvation inte nödvändigtvis gäller i en vak. Däremot är det sant att bilen framför kan få viss hjälp av den bakom även om de inte tar i varandra, men det beror på hela den ändrade strömningen kring bakkroppen och inte enbart på ett höjt statiskt tryck bakom den framförvarande bilen, eftersom det ibland ö.h.t. inte sker då lufthastigheten är samma som den bakomvarande bilens. Ett problem med aerodynamik är att det är kraftigt olinjärt och inte alls helt lätt att förutse i förväg med en enkel blick. Förenklingar som Bernoulli, panelmetoder och annat gäller helt enkelt inte alltid och även de förenklade sambanden är inte alltid helt enkla att fatta. Många effekter som ibland har motstående verkan och ibland är det svårt att veta vad som dominerar. (Bilaerodynamiker får i alla fall vara glada att de slipper effekter som vi som sysslat lite med rymdfarkostaerodynamik stött på, som att luften utsätts för icke-jämviktskemi med bildande av div. Nox och andra gaser som stjäl energi och kraftigt påverkar strömningen... - men om det är för enkelt är det ju inte kul. ) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
I Nascar ligger ju de varvade bilarna i ett annat spår, bredvid ledarbilarna, vid omstarten. Angående S-macher och hur andreföraren behandlas. Johny Herbert har vittnat om hur det var när han körde "tillsammans" med Shumi i Beneton -95. Första dans träning på första loppet var han snabbare än Skomakarn. När man skulle åka hem till hotellet trängde sej Micke in i Johnys bil och gav honom en uppläxning! Sen satt han "i karantän" resten av året, inger utbyte av information etc. etc. Synd att några av de omvittnat bästa förarnas också måste vara de sämsta personerna. Senna var ju också en ful f**n. _________________ Johan Rådlund |
||||||||
onekligen så är ju jänkarna bra mycket bättre på det där med omstarter efter pacecar situationer om inte fältet är tillräckligt sammlat får de kör ett varv till och när man såg hur kass damatta var på att följa med och hade en 50m redan på rakan så ja varför inte vänta med omstarten ett varv då så alla har en liten större chans nu ligger ju alla på ett rejält utdraget led med rejäla luckor på endel ställen som omstarterna ser ut i f1 vill säga.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Elitracing (åskådarracing) F1 Silverstone | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 2 besök senaste veckan (20317 totalt) |