Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (90743 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Bansäsongen i full fart och jag försöker desperat planera in banbesök mellan fotbollsskolor, kick-offer och studentfiranden.

Har hunnit med ett besök på Arlanda-banan tillsammans med Porscheklubben sedan sist, fortfarande en roligare bana än vad man har anledning att förvänta sig. Det var kallt och blött när jag gav mig ut på första passet och så fort jag bromsade efter "långa" rakan så kastade bakvagnen som besatt! Minsta lastväxling fick baken att förflytta sig vad som kändes som en halvmeter i sidled!



Jag var helt säker på att jag skulle sätta bilen i någon av de inte så förlåtande bergssidorna vilket varv som helst... Det blev bättre när det torkade upp och jag fick lite värme i däcken men det är uppenbart att nånting är väldigt fel med bakvagnsinställningen. Nu är mina MPSC mönsterfria - efter 4 bandagar! Tror det mesta av gummit gnidits av och hamnat här:



Men dagen slutade bra och jag fick trots den initiala bromsproblematiken upp förtroendet för bil och egen förmåga - ända tills sista passet då jag blir avvinkad! Vafalls, kört för sakta eller för vårdslöst? Nej då, det kom en stor (som i Nagasaki) rökpuff i kompressionen innan "klubbhuset". Det hade kommit små puffar på flera varv tidigare men så var det även förra året på denna bana.


Naturligtvis orolig och åsikterna i paddock om hur allvarligt det var gick isär och jag började kalkylera för motorbyte ("Hmm, en 996 3.4, kanske?"). Efter att ha läst på kom jag fram till att det inte är något helt ovanligt och att det förmodligen går att åtgärda, 40-oljan blir ju ganska blaskig i de temperaturer det rör sig om och Boxsterns oljekylare.

https://www.youtube.com/watch?v=PvSE8idwa4c



Så, jag planerar att byta olja efter 100 mil - nån som har förslag på en bra/prisvärd olja som är lite tjockare? Funderar på CASTROL EDGE TITANIUM FST 10W-60, finns också en racingolja på OKQ8: Q8 SBK Racing SAE 10W-50. Lite fundersam på racingoljan, även om jag byter ofta kanske det inte blir tillräckligt ofta för den? Idéer och synpunkter mottages tacksamt.

AOS:en byttes, är ju en källa till problem på M96-motorerna. Hittade ett litet hål i membranet men kan inte avgöra om det kom till när jag tog isär AOS:en eller om det fanns där innan. En möjlig felkälla avhjälpt, i alla fall. Man ska nog vara en kännare för att se skillnad på de olika versionerna...



Har också bytt ljuddämpare till en Cargraphic - omväxling förnöjer! Nu finns det en original Porsche PSE till 986 till salu om någon är intresserad.



Nu har också Design 911 levererat - efter flertalet påminnelser och en månad efter beställning - så nu har jag äntligen hårdvara för att få dit högerstolen. Det och en del andra fix står på agendan imorgon, låt oss hoppas att jag hinner så att nästa runda på Mantorp den 22:a inte ligger illa till.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Där se man. Mycket av det du skriver känner jag igen.
Lynnig bak vid inbromsning när det är blött.
Oljefälla bytt. Jag kännde bara oljelukten vid varje släpp och bilen dog på tomgång. Det är borta nu.
Olja är bytt till Castrol 10w60. Det har inte blivit någon bankörning med det än så jag vet inte hur mycket bättre än Xw40 det är.

_________________
Citera
Stefan.W
Stjärnhov
Här sen Jun 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kan vara intresserad av ditt PSE om du har det kvar, håller som bäst på att montera ihop min projektbil som just nu saknar avgassystem :-)

_________________
Stefan Wahlberg
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Är du nöjd med dina coilovers?

Vilken modell har du?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Stefan.W skrev:
Kan vara intresserad av ditt PSE om du har det kvar, håller som bäst på att montera ihop min projektbil som just nu saknar avgassystem :-)


Hmmm, jag håller på att utvärdera vilken av ljudbilderna jag gillar bäst så jag vet inte om jag ska sälja PSE:t än.

Jag har dock en vanlig Boxster S-dämpare liggande som jag tänkte göra mig av med, säg till om det är intressant. Vad är det för bil du skruvar ihop - en byggtråd är ju alltid skoj...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
DJ skrev:
Är du nöjd med dina coilovers?

Vilken modell har du?

Jag har H&R coilovers 29511-1 kompletterade med H&R:s kränghämmare, se http://www.hrsprings.com/application/search/results/31/561/2000.

Ja, jag är jättenöjd med dem. Inte obekväma på väg men rimligt fasta och pålitliga när det går undan. Folk som kört och åkt med tycker att den ligger riktigt fint utan att bli för stötig. Det sagt så känner jag att nu när det börjar gå undan lite mer på banan så är de väl mjuka, särskilt med hänsyn till hur lågt jag ställt min bil. Igår på Mantorp så bottnade vänster bak i ingången till Mjölby men då är banan numer lite knögglig just där. Med hänsyn till hur bilen används så skulle jag kunna tänka mig styvare fjädring.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Stefan.W
Stjärnhov
Här sen Jun 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


i96danma skrev:
Stefan.W skrev:
Kan vara intresserad av ditt PSE om du har det kvar, håller som bäst på att montera ihop min projektbil som just nu saknar avgassystem :-)


Hmmm, jag håller på att utvärdera vilken av ljudbilderna jag gillar bäst så jag vet inte om jag ska sälja PSE:t än.

Jag har dock en vanlig Boxster S-dämpare liggande som jag tänkte göra mig av med, säg till om det är intressant. Vad är det för bil du skruvar ihop - en byggtråd är ju alltid skoj...


Det kommer en byggtråd så snart jag sätter mig vid en dator.

Det är en liten hybrid som startade sitt liv som en 2.5, men som nu är rejält uppgraderad (3.4l just nu men det ska i en 3.7'a under sentörsten, inväntar de sista delarna som tyvärr saknades vid leverans så att jag kan byta samtliga stag, länkarmar och bromsar, montera coilovers, nya krängningshämmare...därefter ska den i princip vara klar bortsett från hellackering. :-)

_________________
Stefan Wahlberg
Citera
Stefan.W
Stjärnhov
Här sen Jun 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Dan...orginaldämparen kan vara intressant som en tillfällig lösning, hör av dig så kan vi diskutera vidare...du hittar mina kontaktuppgifter i din inkorg här

_________________
Stefan Wahlberg
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Sommar men inte sol, bra tillfälle att skruva i garaget! Och dekaltrimma...


Listan - och kartonghögen - börjar minska, finns inte så många rimliga påhitt kvar. Nu är i alla fall båda stolarna på plats och stabiliseringsstaget för hjälpramen (inspiration: Olaf... ) ditmonterat.



Jag hittade till slut en hjulinställare som kände sig manad att skruva med Boxstern, förhoppningsvis betyder det att jag inte behöver åka runt hela stan för att ställa in hjulen framöver. Vad han noterade, som jag inte hört förut, var att caster fram diffade så i praktiken satt vänster och höger hjul olika långt fram! Kanske ska snegla på ett caster-kit...




Men resultatet blev bra, baken stabil och fin igen. Var iväg på slalom på Lunda - slalom är ju inte riktigt min grej, tydligen, men fick i alla fall ett kvitto på hjulinställningen.

Däremot blev det i vanlig ordning strid på kniven till bankörningen på Mantorp strax därefter. Hade den uppsättning MPSC ("gamla") fram men inga bak, det slutade med att jag fick kränga på ett par Cup2:or bak. Bakluckeloppis?


Det märks att sakerna börjar falla på plats, med undantag av första passet då jag fastnade i mycken och föga hänsynstagande trafik så var det en sån dag som förflöt med ett leende på läpparna. Särskilt ett pass när vi var tre bilar av varierande årgång och motorstyrka som drog jämnt varv efter varv - skoj! Bytte också olja till Castrol Edge Titianium FST 10W-60 och det verkar göra susen, ingen mer ventiltick vid varm motor och ingen rök (har jag iofs aldrig haft på Mantorp).

Dessvärre tappade Cup2:orna skärpan efter ca 15-16 min och började släppa så jag fick dra ner på tempot sista delen, nastan som gatdäck. Riktigt tråkigt, kändes inte alls lika pålitliga som de gamla Cuparna som aldrig har visat såna tendenser. Kanske fick jag inte till trycket riktigt, utgick från det jag använt till de gamla Cuparna.

Hoppas att det ordnar till sig inför nästa helg då det blir två dagar på Gotland Ring och förhoppningsvis måndagen på Mantorp igen. Efter det slicka såren och ladda inför 4 dagar på Ringen och Spa i september...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Wow vad mycket körning du har planerat framöver. Körning nerere på kontinenten är något speciellt.
Sen tycker jag din tråd är intressant då tidiga Boxstrar börjar komma ner till en riktigt bra prisnivå. Jag fortsätter att följa när det skrivs mer.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Wow vad mycket körning du har planerat framöver. Körning nerere på kontinenten är något speciellt.
Sen tycker jag din tråd är intressant då tidiga Boxstrar börjar komma ner till en riktigt bra prisnivå. Jag fortsätter att följa när det skrivs mer.

Ja, ser verkligen fram emot höstresan - det blir lite av en pilgrimsfärd nu till hösten, tvivlar på att jag kan motivera kostnad och frånvaro/semester alltför ofta.

Håller med, finns ett par intressanta Boxster-projekt på gång och bilarna är riktigt prisvärda. Undrar när "Early Boxster" ska bli lika hett som "Early 911".

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
En sak har stört mig på sistone: motorn har tvekat vid del-gas och i mellanregistret och jag tyckte det blev värre med tiden. Gjorde sedvanlig research och mycket pekade på MAF:en. Fick tag på en burk CRC Air Sensor Clean och gjorde processen kort.



Det var gott om smuts på sensorn, tippar att jag dumpar K&N-filtret... Efter rengöring var all tveksamhet borta - enklaste reparationen nånsin!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



i96danma skrev:
Daniel Engström skrev:
Wow vad mycket körning du har planerat framöver. Körning nerere på kontinenten är något speciellt.
Sen tycker jag din tråd är intressant då tidiga Boxstrar börjar komma ner till en riktigt bra prisnivå. Jag fortsätter att följa när det skrivs mer.

Ja, ser verkligen fram emot höstresan - det blir lite av en pilgrimsfärd nu till hösten, tvivlar på att jag kan motivera kostnad och frånvaro/semester alltför ofta.

Håller med, finns ett par intressanta Boxster-projekt på gång och bilarna är riktigt prisvärda. Undrar när "Early Boxster" ska bli lika hett som "Early 911".


Halloj,

Tror tyvärr att Boxsterna inte kommer att nå den nivån pga IMS problemen. Man kan tycka vad man vill om detta problem men det har skrämmt bort en hel del människor samt att det inte finns en beprövad lösning än (LN Engineering, IMS Guardian, Pedors lösning...etc. men det är ändå inte beprovat vad jag vet). Om det hade hittats ett nytt lager som inte havererade så tror jag att Boxsters hade blivit hur populära som helst. Bara min tanke på det hela

Mvh / Alex (en som funderat länge på en Boxster men tvekar och skrämts en hel del bort pga IMS problemet)

P.S. Gillar din tråd, mycket bra modifieringar samt roligt att se Boxsters in action.

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Dags att summera en hektisk vecka...

Det började med en tripp till Gotland med Porscheklubben och ett gäng kompisar. Två dagar, den första med den orutinerade gruppen och dag 2 med den mest avancerade, R2. Gotland Ring är ju min favoritbana och den passar min bil ganska bra så jag såg verkligen fram emot helgen. Började dock inte så bra...



På vägen ner stannade jag till hos Stertman Motorsport för att höra mig för om en optimering, gjorde ett bra intryck. De hade dock väldigt mycket att göra, nån som har erfarenhet av någon annan mappare i stockholmstrakten som är duktig på Porsche sugmotor?



Körde första dagen på GR och efter hand började trafiken lätta och medtrafikanterna få ordning på uppmärksamheten. Bilen gick fint och jag hade ett par riktigt fina pass med "kolonn-körning" med andra bilar av varierande årsmodell och potens. På det hela taget en toppen-dag och jag såg verkligen fram emot lördagen. Efteråt: utvärdering av spår med mera - tur att alla fått meddelandet om dresscode!



Körde på lördagen för första gången i den snabbaste gruppen R2 och var på förhand orolig för att agera stoppkloss för snabba bilar i kapabla händer - gott om GT3RS, GT4, 991TT osv. Så illa blev det nu inte men detta skulle snabbt visa sig vara inte min dag...

Det var open pit som gällde och efter att vi kom ut på passet vinkades det ganska snart av och vi gick in i depån, en gammel-911 hade pajat och stod vid sidan av banan - skönt att det inte var något allvarligare! Bärgning och sen ut igen, bara för att rödflaggas igen. Ännu en äldre 911 med mekaniska problem, typiskt! De är ju fina och låter bra men varför kan de inte hålla?

Nåväl, tredje gången gillt! Hade precis kommit in i någon form av flyt och började ta in på den Cayman R som dragit ifrån mig tidigare. Mellangasar ner till trean efter rakan - ingenting händer. Provar igen - nada! Motorn går fortfarande men ingenting händer, röd flagg och jag rullar sakta framåt på tomgång tills rescue bogserar in mig. Vad har hänt?



Jo, gaspedalen har helt enkelt lossnat!



Nu var goda råd dyra! Färjan hem gick om tre timmar och jag höll gaspedalen i handen. Efter ett tag konstaterade jag att det var ett mekaniskt fel och inte elektr(on)iskt - lättnad. Som tur var fanns gammel-911-ägarna lättillgängliga och de har ofta med sig det mesta så när jag frågade om någon hade ståltråd fick jag najtråd och tång i retur tillsammans med frågan "du ska väl ha silvertejp också, va?". 10 minuter senare satt gaspedalen på plats och jag hade till och med tid till övers för att ge mig ut på ett pass till.



Efter det skämdes jag och kunde inte göra annat än packa och bege mig mot färjeterminalen... Hemresan var händelselös men gaspedalsproblemet ställde till det - det var ju Track Monday på Mantorp två dagar senare. Det löste sig dock, fixade en temporär lösning under söndagen.



Fick också besök i garaget av Rejsianen Lozec som går i banåkartankar och var lite sugen på en Boxster - hoppas att provkörningen tippade över honom åt rätt håll! Han noterade att mina bromsar var lite trötta men jag tyckte en dag till kunde de palla...

Mantorps Track Monday på måndagen var som vanligt - okomplicerat, bra stämning, sköna bilar och trevliga chaufförer. Dagens behållning var medåkning i Lotus Exige S - vilket banåkarvapen! Tyvärr gav mina bromsar upp under dagen, jag hade extraklossar med mig men det hjälpte inte. Efter att ha brottats med överhettade...



...bromsar mest hela dagen så tog bromsarna lite dåligt när jag kom in i Parisern.



Det fick bli slutet på den dagen, här är offrena (Parisern tog en bromskylningssköld):



Nu gäller att få ordning på bromsarna innan europaresan och fundera över däcksfrågan - åka ner på halvslitna R-däck och byta på plats om behov uppstår, byta till nya eller satsa på något mer gatvänligt typ Federal 595 RS-R eller Nankang NS2-R, det är frågan.

Nåt förslag, någon? Och kan Pagid RS29 (gula) vara ett alternativ fram? Jag har de blå bak.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja just det, fick tag på ett bra foto från fredagen, tack till gotland.net:


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Gasa sönder gaspedalen är alltid bra tecken thumbs up
Ha det så skoj på din europaresa jag håller tummarna att det håller ihop.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Hoppsan, ganska precis ett år sedan jag skrev nånting här... Som tur är beror det mer på lathet och tidsbrist än att det inte hänt nåt på banåkarfronten.

Sista rapporten var ju att bromsarna gett upp efter Mantorp, åtgärdades snarast med nya belägg och skivor. Värmen från Mantorp hade ätit upp dammtätningarna så det fick bli en renovering av oken också.



Naturligtvis blev det stressmek och i samband med det drog jag gängpaj i en av infästningarna för okens skruvar i vänsterspindeln. Jag drog dit oket så bra jag kunde och samma dag som jag åkte plockade jag upp bilen från däckfirman med flång nya Pirelli Trofeo R. Vilka däck!

En liten men naggande god kortege avgick från huvudstaden mot Götlaborg på fredageftermiddagen. Kliver ombord på den eleganta färjan och får direkt finsällskap av en gulmålad skönhet. Dessutom visar det sig att vi bokat rock 'n' roll-hytt - vilken start på resan!



Sträckkör genom Tyskland och möter på lördagkvällen upp med lite bekanta på den minst lika bekanta restaurangen. Nu är resan officiellt igång!



Söndagen, undertecknads Ringen-svendom gick förlorad. Så här glad blir hr Gens...

...när han ser den här vyn...


Ganska beskedlig framfart för min del och jag upptäcker snabbt att mitt chassi är för mjukt för Nordslingan. Känner ganska snart att det behövs mer än de 10 varv jag får till innan någon form av ens grundläggande kännedom infinner sig. Inga större missöden, värsta incidenten fastnar naturligtvis på video (spola till 3:50):



Ingen större skada skedd förutom egot, kanske...





Många intryck som skall summeras efter första bandagen men tidig (nåja...) kväll eftersom vi skall upp i ottan för att åka till det här stället:


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kul läsning samt trevlig pratstund idag thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Återigen ett längre uppehåll, dags att summera verksamheten.

Det som var kvar att skriva om från 2015 var de två dagarna på Spa-Francorchamps - i korthet den bästa bankörningsupplevelsen hittills. Detta var en tvådagars trackday anordnad av RMA, imponerande arrangerat av Graham med anhang. Många häromkring har ju vana av att att köra håriga bilar på allsköns exotiska banor men för mig som var iväg första gången gav Spa ett bestående intryck. Vyn vid hotellet på morgonen lade ribban...



Briefad och klar var det dags att dyka ner i underjorden.




Körningen gick bra, de nya Trofeo R fick verkligen visa vad de gick för (vilket, i mina ögon, var riktigt mycket!). Bra visad hänsyn på banan trots ganska stor spännvidd i maskineri. Open pit under två dagar testade verkligen hårdvaran och jag är positivt överraskad av hur väl Porsches dåvarande instegsmaskin höll måttet. Den enda mankemanget var att motorn efter ett pass släppte ur sig kylvätska, då var pulsen hög för ett tag...



Vi blev rekommenderade att köra två dagar "eftersom en av dagarna normalt regnar bort". Så efter en solig första dag möttes vi av denna syn morgonen därpå.



Det visade sig dock att det var ganska OK, det torkade upp framåt lunch. Jag var ute på ett pass som startade i hällregn och gradvis torkade upp tills det på slutet var snustorrt - mycket intressant erfarenhet och min första riktiga chans att gå från svinhalt till jättegrepp under en och samma session. Nyttig erfarenhet!

Klart och tydligt var i a f att jag inte hade mest downforce under dessa dagar.



På det hela taget en fantastisk upplevelse och Spa har härigenom seglat upp som nummer ett på min lista. Bilderna från Frozenspeed gör också att det är lätt att få känslan att vara där igen...






Resan avslutades med en regnig dag på Touristenfahrten utan några nämnvärda intryck...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Vilket jävla äventyr! thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Spa är verkligen på min bucket list!!! Man blir ju inte mindre sugen efter din rapport

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S 2000 - The Ratster
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (90743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande