Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Wifilapper / Speedfreq -- LIVE loggdata i depån! Gratis!
4 besök senaste veckan (18699 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
https://sites.google.com/site/speedfreqapp

Du behöver en Androidtelefon/platta/whatever i bilen. Och windowsdator i depån som kör mjukvaran som tar emot data från bilen. Om jag fattat allt rätt. Hur cool är det inte att kunna ge tips till (långlopps)föraren ute på banan baserat på livedata varvet runt thumbs up


Vad du har i depån live:




Stort tack till Janne som hitade denna guldklimp thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Här kommer några bilder på hur jag gjorde den trådlösa router delen.

12 Volts "motorcykel" batteri
D-Link DIR -868L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1876051
Bauhaus plastlåda (har det någonsin regnat på ett SLC race?)
Spännband för att fästa den på start/mål rakan






D-Linken har 12 Volt DC in så ingen spänningomvandling behövs, batteriet har under hårda belastningstester räckt i 16-18 timmar.

Mer info kommer

_________________
Janne Ström
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Kul projekt.

Smidig låda 3DBlaster!

WifiLapper kan väl använda 4G/3G/GPRS för kommunikationen mellan bil och depå vad jag förstår? Borde inte detta vara ännu smidigare då man redan har en telefon med laddare i bilen? Rätta mig om jag har fel men täckningen bör vara bättre med denna "radio" än vad konsument-WiFi ger?! Alla har väl en dataplan till sin Android, förare som mekaniker.

För att vara djävulens advokat så ser jag också ett scenario där alla team har såna WiFi-boxar uppsatta längs depån vilka kommer börja störa ut varandra och det blir ett parallellt teknikrace för att ha bäst antenn och sändning. Lite så det fungerar i flerfamiljshus och på kontorshotell runt om i Sverige idag ju.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Ballt men på SLC har vi Amigoo live. I bilen har vi laptimer och analys blir först efter race. Har satans mkt annat att tänka på ändå. På lång sikt så kan detta dock vara en kul lösning för oss.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Ja appen stöder även mobildata thumbs up
Men på flera banor har jag haft väldigt dålig täckning (och det blir en väldigt massa data, inga problem för vissa men men)

Även jag har tillgång till Amigoo Och vi har en surfplatta med RaceChrono i bilen.
Wifilapper appen har även stöd för OBD-2 Har även en sådan här till mobilen för att få över motordata tankinfo etc..

_________________
Janne Ström
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



3DBlaster skrev:
Ja appen stöder även mobildata thumbs up
Men på flera banor har jag haft väldigt dålig täckning (och det blir en väldigt massa data, inga problem för vissa men men)

Även jag har tillgång till Amigoo Och vi har en surfplatta med RaceChrono i bilen.
Wifilapper appen har även stöd för OBD-2 Har även en sådan här till mobilen för att få över motordata tankinfo etc..


Vi får nog kika på detta till nästa säsong. Låter som ganska små investeringar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



janne... ring mig när du har tid

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Fredrik - SLC skrev:
janne... ring mig när du har tid


Det ska jag göra


http://wifilapper.freeforums.org/support-for-multiple-continuously-connected-phones-t184-20.html

_________________
Janne Ström
Citera
krutcupen
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 381



Krutcupen är intresserade av detta då det ser smidigt ut som teamkomplement till vårt egna tidtagningssystem då förarna är intresserade av data.

Kan man få ett prisförslag på 40 enheter så kan de som vill få låna/hyra detta under krutcupen

Med vänlig hälsning Hasse mail [url]krutcupen@hotmail.se [/url]

_________________
Hasse Söderström
Krutcupens ordförande
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
krutcupen skrev:
Krutcupen är intresserade av detta då det ser smidigt ut som teamkomplement till vårt egna tidtagningssystem då förarna är intresserade av data.

Kan man få ett prisförslag på 40 enheter så kan de som vill få låna/hyra detta under krutcupen

Med vänlig hälsning Hasse mail [url]krutcupen@hotmail.se [/url]


Det är ju gratis thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Magnus Thomé skrev:
krutcupen skrev:
Krutcupen är intresserade av detta då det ser smidigt ut som teamkomplement till vårt egna tidtagningssystem då förarna är intresserade av data.

Kan man få ett prisförslag på 40 enheter så kan de som vill få låna/hyra detta under krutcupen

Med vänlig hälsning Hasse mail [url]krutcupen@hotmail.se [/url]


Det är ju gratis thumbs up


Njaaaaa, de kostar ju med produkter för att nyttja den kostnadsfria programvaran!

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo så är det förstås, men androidtelefoner har ju många. Datorer också. Sen ska man ha router förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ny Androidversion:

https://sites.google.com/site/speedfreqapp



Bland annat :

Ability to collect data from a Heart Rate Monitor. You can now check on the driver as well as the car - in near real-time.

Support for multiple Bluetooth devices at the same time. Now you can run a 5Hz GPS along with your OBD II scanner and even a HRM, all at the same time!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såg detta:

As of version 1.28, data transmission can also happen through a cell network, if you've got the benjamins to spring for a data plan. You should be able to transmit to any internet-accessible computer from the car.


Vilket betyder att man inte behöver ställa upp en router bredvid banan utan man kan istället skicka data över telefonens vanliga 3G istället. Om man vill.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Extra data via IOIO


What is an IOIO?

An IOIO is a little circuitboard with analog inputs that you can connect to your phone via USB. It has many digital and analog inputs, and you can read up to 5 of them with SpeedFreq / WifiLapper.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Wifilapper / Speedfreq -- LIVE loggdata i depån! Gratis!
4 besök senaste veckan (18699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande