Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 26, 27, 28 >> 42 besök idag (285246 totalt) |
Tack för input grabbar! Efter lite nattsuddande beställde jag Dual XGPS160, en 10Hz-puck som är kompatibel med både Android och Apple. Förutom satellitsystemet GPS använder den även Rysslands motsvarighet GLONASS. Kommer bla med en slags platta för att användas på instrumentpanelen. Pris 1185 kr inkl frakt från Orange.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Jag bänkade bilen i början på sommaren. Effekten kan vara svår att säga nånting om även jag tycker att resultatet var något lågt. Detta kan ju dock skilja från bänk till bänk. Däremot vad som inte går att bortse från var vridmomentsgrafen som var allt annat än jämn, speciellt i början. Jag har haft mina misstankar om att inte vanosen jobbar som den ska och häromdagen så mätte jag resistansen på solenoiderna (magnetventilerna). På tre av dem var det 3,7 - 3,8 ohm men på den fjärde var det inget alls. Testade att "ringa" mellan polerna, på de tre med rätt resistans pep multimetern som den skulle men på den fjärde var det ingen signal. Den fjärde och felande solenoiden sitter på avgassidan.
Jag har plockat ut solenoiderna som sitter på avgassidan och testat dem med ett 9V-batteri. Den med rätt resistans klickar fint och man kan se den röra sig. Den andra klickar inte och rör sig inte heller. Så nu letar jag med ljus och lykta efter en solenoid - antingen en komplett enhet med två solenoider och kabel eller bara enstaka solenoid så jag kan ersätta den trasiga. Är det samma solenoider på 3,2:an som på 3,0:an? Är det någon som har solenoider liggandes så köper jag gärna dem _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
_________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Om det ser lika dant ut på 3.2 som på min 3.0 vet jag inte.
På 3.0 sitterdet en kontakt platta där kabeln till kontakten och kabeln in i ventilen är lödda. Så jag lödade ihop dem . När jag gjorde det slog dom fin fint. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
30-40 hästar är tydligen inte ovanligt att tappa ganska enkelt om Vanos är out of order. Lär ju bli trevligt att få till detta så kurvorna ser fina ut igen. För fina kurvor gillar vil killar
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Fina kurvor ska det va! Nått annat går ju inte
Det ser likadant ut Ulf. Jag har mätt direkt på de utgående pinnarna från solenoiden för att eliminera kontaktfel. Så den solenoiden har nog kastat in handduken. Efter ett tips från Rosell och lite letande på nätet, bla din biltråd Ulf så passar solenoiderna från ABS-enheterna från vissa BMW. Jag har nu lött dit en sådan och hoppas att det funkar. De har samma mått och resistans, förhoppningsvis är de likvärdiga inuti också. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Från denna, minns inte vilka modeller den satt på, men det är bara att söka på RealOEM: Men de såg identiska ut i den här som kommer från min M3 -94 _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Jag provade med några abs ventiler men de rörde sig inte. Kanske hop kärvade , vet inte. Sedan när jag fick fart på original la jag ner det spåret. Lyckades du? Jag tror t.o.m de hade nära ohm tal men slog inte.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||
Jag har ersatt originalsolenoiden med ABS-varianten och det klickar som det ska när man har dem lösa. Samma resistans som originalet. De är nu monterade i motorn men jag har bara startat upp den som snabbast. Får återkomma med resultat när jag provkört lite mer.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Några bilder från solenoidbytet:
Locken till solenoiderna borttagna. Solenoiderna urmonterade. Jag använde en skruvmejsel och bände försiktigt ut dem från olika håll. Ett försiktigt grepp med polygrip går lika bra. Resistansen ska vara ca 3,8 ohm och när man tillsätter en spänning på 9V ska det klicka tydligt. Vid klicktestet fungerar det bara om plus och minuspol ansluts till rätt stift. Enligt vad jag läst mig till ska det sitta en diod i kontaktstycket som likriktar strömmen. Gör man klicktestet direkt på solenoidens poler spelar det ingen roll. Det ska även vara kontakt mellan polerna på stiften. Den ena solenoiden visade ingen resistans och klickade inte. ABS-enheten varifrån jag plockade solenoiden. Solenoiderna från ABS-enheten. Filtret som sitter i mitten av solenoiden togs bort. Den felaktiga solenoiden löddes bort. Iordningjord solenoid från ABS-enheten. Solenoid fastlödd. Färdig enhet. Nya o-ringar, packningar och filter. O-ringarna byttes mot en annan variant från S62-motorn som har samma solenoider. Dessa o-ringar är sk X-ringar vilka tätar bättre. Stora O-ringar (X-ringar) 11 36 7 830 828 (4st) Små O-ringar (X-ringar) 11 36 7 830 829 (4st) Packning insugssidan 11 36 1 402 659 (1st) Packning avgassidan 11 36 1 404 154 (1st) Filter 11 36 1 401 973 Packning till filter 07 11 9 963 073 Solenoiderna monterade. Färdigt. Nu återstår som sagt att se hur detta fungerar i praktiken _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Ja förhoppningsvis är det någon som har nytta av den
Det var körning på Kullen med Alfaklubben i helgen. Tyvärr var det något som inte stämde med motorn, den misstände då och då vid gaspådrag och ibland var tomgången hopplöst ojämn. Vad det beror på vet jag inte, en inte så långsökt gissning är att vanosen inte fungerar riktigt. Dock märkte jag att den läcker något från bränslepumpsarmaturen. Får felsöka lite... Jag och Niklas åkte upp dagen innan och bodde på vandrarhem, gott att vara utvilad när man ska köra och framför allt när man ska köra hem! Bland andra var Marcus S med sin fina E46:a också där och satte några fina tider. Några supertider blev det inte men när fria varv vankades sattes ganska jämna tider med måttlig attack vilket är lite gynnsammare för däckskontot Bästa tid 1:01,16 Det var första gången jag körde med Alfaklubben och det var väldigt bra organiserat. Tydligt och klart schema som hölls nästan på minuten. Stor eloge och tack till arrangörerna! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Bilen går nu stundtals sämre än sämst, dålig eller ingen tomgång samt bluddrar på låga varv vid gaspådrag. Fast ibland är tomgången som förut, i korta stunder iaf. Och på höga varv går den oftast bra. Verkar vara mycket tillfälliga nycker och även beroende på hur varm motorn är. Efter att ha läst ut felkoder hos Alex (AL) stod det klart att varken luftmassemätaren eller vanos lirade speciellt bra.
Vanos, fel på en av avgassolenoiderna. I detta fallet "spätventil" , den nedre som justerar tillbaka kamaxeln. Det var denna jag precis bytt, den fungerade men kopparbanan i det lilla gröna kretskortet hade inte kontakt. För att råda bot på detta lödde jag ihop den lilla och stora lödpunkten. Funkar nu iaf, får se hur länge det varar Luftmassemätare, kortslutning mot jord. Det visade sig att någon tidigare ägare skarvat kablarna till LMM, troligen pga tidigare kortslutning då jordkabeln skvallrade om att det varit varmt. Dock hade inte hela kabeln bytts och den del som var kvar hade ingen isolering kvar på vissa ställen och jordkabeln och den kortslutande kabeln har förmodligen smält ihop När den skadade kabeln togs bort var kortslutningen borta. Nu återstår lite skarvande och kabeldragning. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Kortslutning mellan pinnar i styrboxen konstaterat iaf. Frågan är om det uppkommit pga kortslutning i kablage/komponent eller tvärtom? Byte av några brända kablar och lite fulfix i form av borttagning av den kortslutande kretsen gör förhoppningsvis att bilen hjälpligt kan rattas runt Knutan imorgon.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Jaha, Knutan imorgon ja. Bäst jag ringer och hör om du ska köra ett brottarpass ikväll och behöver assistans. 😉 _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 26, 27, 28 >> 42 besök idag (285246 totalt) |