Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 501, 502, 503 >> 32 besök idag (2499954 totalt) |
Tillbaka till aluplåten på förra sidan..
Den blev en luftstyrning till växellådan som funkade både med o utan plasten. Dock vet jag inte hur mycket varm luft det sedan blev pga. hålen bakom kylaren i plasten så det blir till o kolla med temp givare i framtiden. Och med plasten där så hamnar plåten ovanpå och får luft från dom 2 naca ducts. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Eftersom Jessica råkade ut för bromsskive haveri bak på sin Porsche vilket resulterade att fälg,däck o diverse annat fick bytas så började jag fundera starkt på att det kanske var läge att byta mina framskivor.
Dessa var begagnade från bilskrot från början som blev svarvade och nu körts med i 2år. Så här såg dom ut nu: 28 maj _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag var sugen på att testa något annat än std. RS6 skivor.
Det fanns en firma som sålde Phaeton W12 skivor och dom skulle vara bult-on på RS6. Phaeton har skruvade flytande alu nav istället för ingjutna som RS6 Dock hade jag läst på ett forum om en som sa att dom inte var bult-on så han sålde dom han köpt. Men sen pratade vi om dessa på rs6.com och där var det en som kört med dessa i flera år, så jag frågade honom om dom verkligen var bult-on och enligt honom var dom det.. Så jag valde att beställa 2st nya Phaeton W12 skivor. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
menar du allvar? har du kört med den där skiten? Då ska jag lära dig regel ETT! ABSOLUT första säkerhetsdetaljen man bör se över på sin bil är bromsarna! Finns inga undanflykter. Hade jag varit banpersonal och besiktat en bil med såna där skivor så hade jag skickat hem dig omgående. ja jisses! _________________ Patrick Wetterskog |
||
_________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Och Jezzicas skivor som gick sönder hade runt 3-4mm sprickor och porsches rekomderade mått är 7mm innan byte..varför hennes gick sönder är på grund av att PASM överhettade bakskivorna vilket nu är åtgärdat med extra kylning
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Ja, att elektroniska system påverkar bromsarna och därigenom överhettar bromsar är det många som inte tänker på. |
||
Oj trevligt med massa inlägg
Dom har ju inte sätt ut så här hela tiden.. utan dom var ju sprickfria från början Jag har även diskuterat detta med andra som bara sagt att hål borrade spricker alltid i mellan hålen så det är inte så farligt, däremot ska man kolla så det inte spricker inåt eller utåt mot ytterkanterna och det har det ju ännu inte gjort.. Och jag har haft andra bättre begagnade som reserv utifall att och i väntan på att jag forskade i vilka skivor jag istället skulle köpa och som tur var han inget hända, men efter Jessica's haveri så beslutade jag att nu fick det bli dags för byte! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Då gjutjärn är väldigt sprött så skulle jag personligen byta skivor omgående då jag ser antydan till sprickor.
men det är jag det. Varenda hobbybil jag haft, så innan jag ens tänkt tanken på att trimma så har jag gått genom bromsarna, och har nogrann koll på dem hela tiden. Som jag skrev tidigare den absolut första detaljen att ha fräsh om man ska köra lite tuffare. Jag kan nästan sätta en vintersocka på att om du släpper ned en av de där skivorna i marken med lite extra knuff så kommer den falla i bitar. Och lek med tanken det händer inuti fälgen i 200 blås,,, mysigt. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Nu börjar ni ju överdriva här..
Det är fortfarande mycke gods kvar och sprickorna är ju bara ytterst men går in en bit i hålen. Så hade jag fortsatt så kunde det hänt saker så småningom. Jag tog för skoj skull precis och la en skivan ner och slog med den andra på sprickorna men inget hände.. blev bara lite lättare märken efter slagen, får se om jag hittar en slägga att slå med någon dag _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Men vad händer när jag provar dom, jo dom passar inte
Så jag frågar personen på RS6 sidan som påstod det, men nu kommer det fram att han inte vet vilka skivor han har, men dom är utan hål och där han köpte dom sa dom att det var till Phaeton, då förklarar jag att det finns eftermarknads skivor för RS6 utan hål och dessa vi pratat om i tråden är ju med skruvade svarta nav och det ser man ju lätt igenom fälgen, Idiot... Han lägger även upp en bild och jag kan tydligt se igenom fälgen nu att det inte alls är dessa skivor som hela tråden handlar om, suck... Jag hatar folk som påstår en sak fast att dom inte har någon koll alls... Jag hade ju dessutom frågat just honom innan jag köpte mina skivor och han är dessutom en så kallad kunnig person som är hjälpsam och svarar på många frågor i olika trådar.. Här är skillnaden: Nya skivan har mycke djupare nav. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Tyvärr går inte det för då finns det ingen nav styrning för skivan så den hänger löst.. Sen är det för tunnt för att göra styrning på spacer plattan om man inte samtidigt svarvar upp större centrum hål på skivan. Och med 8mm spacer så blir det även väldigt liten del kvar för nav styrning för fälgen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nåväl, såhär skriver han faktiskt:
"All you will need is the new rotors and hats for your particular vehicle" ...vilket betyder bells (hats) anpassade för din bil. Inte de som passar på Folkan alltså. Nu ska du få en nyttig länk så kan du kolla alla originalmått på så gott som alla bilars bromsar: http://www.otto-zimmermann.de/de/katalog.html Letar du reda på Phaeton och kollar skivorna på den så ser du att höjden diffar gentemot Audi. Edit: nu var jag snäll o hittade måtten till dig också: RS6: Phaeton W12 har 2 varianter, samma höjd men olika omkrets: _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
Det där är inte samma skivor.. Mina är 365x34 med lösa nav och dessa finns inte hos zimmermann Och VW/audi hade inga på lager utan det var beställningsvara. Angående firman så sålde dom dessa under RS6 och som ersättare för RS6 dom skrev även ut orignal VW nr på sidan och om du kollat på RS6 skivorna så har inte dom lösa nav så det går inte att använda RS6 nav. Dessutom nöjde jag mig inte med det svaret utan därför jag även frågade på forumet om någon själv körde med dessa skivor vilket en sa att han gjorde och då frågade jag honom om dom var bult-on och hans svar var JA. Här är hela mailet till firman: Hi What do I need to modify on my RS6 C5 to fit these discs? http://www.oemplus.com/floating-brak Hello Martin, Its requires the new rotors and hats, what vehicle would these be going on? Regards, OEMplus Team. Hello Rs6 C5 -2004 Hello All you will need is the new rotors and hats for your particular vehicle. Men jag nöjde mig ju inte med bara det svaret utan därför jag även frågade på forumet.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nu vet jag inte hur det ser ut på bilen. Men ett alternativ skulle kunna vara att flytta in bromsoken 8mm genom att sätta en spacer mellan spindel och bromsok. Eller tillverka en ny bromsoksadapter. Krävs dock att det finns plats innåt och att skivan inte tar i okfästena.
Det andra alternativet är att göra nya nav. Går nog att lösa men en direkt ersättning är det ju definitivt inte. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 501, 502, 503 >> 32 besök idag (2499954 totalt) |