Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 80, 81, 82   >>
126 besök senaste veckan (551665 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Bestämde mig för byta insug och koppla in kanalerna från/till VVT. En okänd variabel mindre.

lite trubbel med sönderdragen gänga i toppen, men det lösta sig med en fuling.

ny provstart blir imorgon, hopppas jag tänkt korrekt ...








_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



Hm jag tänker att trycket kommer från hålet till vänster ..oljan släpps på och av med ventilen..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
bjurman
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 322



Hålet från lagerytan skulle ge ett pulserande tryck, inte tillräckligt för att vrida kammen.. tror jag..

_________________
Hans Bjurman
Alfa Sprint -62
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



bjurman skrev:
Hm jag tänker att trycket kommer från hålet till vänster ..oljan släpps på och av med ventilen..



jo, mycket rimligt. men vad är då meningen med det högra hålet i lagerbanan på kamaxeln? det går också till solonoidventilen. alla tre hålen på kamxeln är förbundna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Jäklar vad många tändspolar!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Jag kan rapportera att med VVT monterad men icke påslagen går motorn mycket lugnare och tomgången gick upp ca 400 rpm. Jag har inte rört kaminställningen alls sedan förra uppstarten.
Så något händer därinne under ventilkåpan.

Jag fixerade tändningen till 0 grader och kollade med strobelampan , var spot-on. man får använda en liten adapter när man kör med COP'ar.




Nu är motorn varmkörd till 90 grader och termostaten har öppnat, nu skall jag efterdra toppen när den svalnat.

Chefen skrev:
Jäklar vad många tändspolar!


jo, rak 8:a :-)

Jag köpte COP'arna från USA -09, Dom var väldigt dyra hemmavid på den tiden. Har funkat kanon. modellen är "VAG COP 06B 905 115R"


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Jag är nyss kommit hem efter en lång dag, men som slutade bra. Bromsningen kom igång sent, men efter 2 timmar var det klart. Inga som helst läckage eller missöden från motorn.

Resultatet blev av slaskmotorn lämnade 287hk och 328Nm på drivhjulen med 0.8 bars laddtryck !

Orginal kammar med låst VVT. insugskammen ställd på en höft...
Lite högre kompa, ca 10.6:1 och hårdarde fjädrar. (fast vi varvade bara 7000rpm)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 415



Skitbra ju! Det borde ju betyda ca 330 hk i maskin redan vid 0,8 bar. Bra grundeffekt med lite högre komp och E85 thumbs up
jag är impad över att den hängde med så pass bra på varv.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Hyfsat bra register också!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Har du åkt mot Kullen än då?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



287hk från "slaskmotorn"

Hur mycket är det tänkt att du skall få ur "riktiga" motorn?

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Vi är på väg till kullen. :-)
Jag mekade det sista imorse och nu sitter jag och rikard och äter i Sundsvall

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Benny Steen skrev:
Vi är på väg till kullen. :-)
Jag mekade det sista imorse och nu sitter jag och rikard och äter i Sundsvall


Kör hårt och hoppas allt håller nu! Åker till Gälleråsen och kör SLC 8h i BMW nästa helg så kommer tyvärr inte till Kullen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Racerapport etc.

Efter en rätt intensiv vecka i garage fick jag på torsdagskvällen den nya slasktoppen/motorn bromsad.
Blev klart över förväntan. hela 287 hk och 328Nm på drivhjulen!
Och det med bara med 0.8 bars laddtryck och orginal kammaxlar.

Själva mappningen/bromsningen tog bara ca 90 minuter och motorn skötte sig hela tiden. Inga läckor eller annat som krävde mek.
Vattentempen låg stabilt på 85-90 grader under hela bromsningen. Oljetempen steg som mest till 110 grader.



Jag klev sedan upp 06.30 på fredagen. Började med anmäla mig och betala tävlingen.
Packade verktyg, personlig utrustning och allt annat. Fixade diverse yttre grejor på bilen.
Vid 10 tiden åkte jag och Rikard från Umeå.

Dom 87 milen gick utan bekymmmer och vi sov gott i en hyrd stuga på Kinnekulle camping som ligger 2-3km bortanför Falkängen.

Lördag. Stort startfält, kring 24 bilar tror jag.
Träning 1: Försiktigt runt banan och glodde mest på lambda och vattentempen på android-dashen.
Träning 2: Repris av träning 1, men höjde tempot.

Tidskval: Nu kändes det som jag vågade lite mera på motorn/bromsar/styrningen , tog 11:e position utan ansträngning

Race 1: Började med att bli knuffad höger bak i slutet av kvarnen och hamnade i gruset. Tog mig loss och var nu sist i fältet.
Men det gjorde inget, bara bilen var hel så jag fick köra. Loppet blev dock rödflaggat pga en bil inte kommit iväg vid starten och stod i kurvan före målrakan.
Omstart. Slogs mest med några klass 2 bilar under loppet. Slutade 5 totalt. och 3a i min klass.

Race 2: Fick starta i första position, vilket alltid är roligt. Jens och hoffa försvann tämligen omgående.
Jag slogs med dom snabbaste klass 2 bilarna. och slutade på 4:plats och 2:a i min klass.

Bilen gick kanon hela dagen. bromsarna utnyttjade jag inte helt. Men allt det övriga funkade rakt av.
Rikard och jag behövde bara kolla lite vätskor och fylla på bränsle hela dagen. Solen sken.

Så här skall en dag på banan vara !

Jag kände att det fanns MYCKET mera att hämta ur bilen.
Som bästa körde jag bara 1 sekund snabbare än jag gjort med sugmotorn på gamla asfalten....
Det fanns kanske möjlighet att klämma mig under minuten ?

På lördagskvällen var det stor middag med Alfaklubben. Mycket trevligt. Kom i säng tidigt, var rätt trött.



Söndag:
Träning 1: Började pressa bromsarna mera. Allting kändes stabilt, sänkte varvtiderna.

Träning 2: På slutet av träningen före TV-krönet kommer det plötsligt vätska på vindrutan.
Jag släpper gasen och slår av motorn och rullar i depå. Det visar sig att den elektriska vattenpumpen har spruckit.
Jag kontrollerar vattentempen i loggen, men den har hållt sig på 85-90 grader ända tills jag släppt gas och stängt av motorn. Så det bör inte vara något skador.
Pumpen går att fixa. Vi bestämmer oss för att hoppa tidskvalet för att göra det ordentligt. Vi lagar pumpen med genomgående skruv och mutter och flänspackning.monterar och fyller upp vatten i motorn, luftar vilket är enkelt numera.

När vi startar går den bara på 3 cylindrar. Av med tändstiften, Det står vatten i 2:an cylinder :-/
Hm konstigt. är det toppen som gått och skapat ett kraftigt tryck i kylsystemet som pumpen sedan gått sönder pga ? Någon slang borde ju lossat före pumpen.

Eller är det tvärtom, pumpen gick sönder och motorn kokade ? borde definitivt synts i loggen.

Nåja, det är nog lätt åtgärdat. ny pump fanns i hemma i garaget och en ny packning finns också.
Kanske sänka tändnigen på sugmotordelen. Jag får kolla igenom loggen och se vad som gick att dra för slutsatser.

Vi stannade kvar på kullen i solskenet, kollade på tävlingen och pratade med folk.

Motorn är nu öppnad, det såg inte bra ut... Bilder kommer.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Grattis till två bra race! Trist med motorn.

_________________
Sune Karlsson
Citera
j.k.QV
Latvia
Här sen Apr 2015
Inlägg: 6



Congrats about the first day!

about the waterpump and associated damage.

_________________
Janis Kopstals
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



j.k.QV skrev:
Congrats about the first day!

about the waterpump and associated damage.


do you understand swedish or does google translate works ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Loggen från sekunder före och efter jag stängde av motorn, som synes är vattentempen normalt, det syns när jag släppt gasen och därefter inom någon sekunt stängt av motorn (varvtalet går till noll)



Toppackningen var inte trasig alls , men så här kul såg 2:anc cylinder ut när jag öppnade motorn igår. Antingen har det spikat bigtime eller så har något dansat runt där inne.

Det är bara 2:anc cylinder som är skadad.

Hela fodret har spruckit, Men det är förmodligen ett följdfel när det sögs in vatten och det blev hydraliskt låsning.







Själva vattenpumpen har nog gjort sitt nu. Verkar som plastvarianten inte är riktigt lika stryktålig som dom med aluhus.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det som åkt karusell i cylindern borde väl ha stannat innan katalysatorn?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



ser på bilderna mer ut som mekanisk skada än spikning?

men det mesta ser "helt" ut, kan något ha lossnat och åkt med in?

har ventilen tagit i kolven (sne?), ser väldigt masserat ut i nederkant.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Varför Elpump? Hade det inte varit enklare att svarva ett nytt hjul o växla ner pumpen och en rejäl kyl? Jag har inte ngn gång träffat ngn som fått problem på det sättet som åkt med större vattenkyl och normal v pump.

Hur stor stor kyl behövs egentligen vid ditt banåkande tror du? Var ligger medeleffekten som behövs kylas bort, undrar mest o "vill inte gnälla" då jag mest kört korta sträckor modell 201-402m om jag ska vara ärlig

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 80, 81, 82   >>
126 besök senaste veckan (551665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande