Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsarna vill inte, vad göra?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3712 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hansson skrev:
FredrikÅ skrev:
ThomasT skrev:

6: Köpa en riktig bil....... kanske ännu mer lockande...


7. Lära sig bromsa.

Någon som reflekterat över det?

Hade själv rejäla bromsfade-bekymmer på Gotland Ring. Åker ju hyggligt motorstark bil, med bromsar som var "inne" 1986.
Dom är inte feta....

I dokumentationen från turbo-cupen 1986, kan jag aldrig läsa att folk (Stuck, Mass, Winkelhock etc) hade problem med bromsarna,
tvärtom så berömmer man dom. Således räckte dom till då, på banor som fortfarande finns - och på tider som är mer än konkurrenskraftiga...


Så länge som jag är långsammare än vad dom var då, så använder jag alltså inte bilen optimalt.

Visst, det vore jätteskönt med grym ABS och 400-mm skivor, men hallååå... Vi måste lära oss att köra också.
Har inget att invända egentligen, men ett försiktigt påstående: Det har ju hänt en del med däcken sen -86 och med bättre grepp följer ju högre belastning på bromsarna. Så det som var sant -86 behöver väl inte vara det idag?


Turbo Cup körde på slicks och visst har däcken blivit bättre men slicks från -86 var nog ändå vassare än ett gatorienterat R-däck idag.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



AndersY/FredrikÅ: Har inte såå torrt på fötterna här. Tror inte heller att totala energin blir så mkt högre, annat än genom att rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten och att kanske en offset på medelhastigheten ger ett visst tillskott. Men däremot ökar effekten (borde skrivit det från början) och detta borde ju ställa högre krav på värmetåligheten hos beläggen och i andra änden av pinnen kräva högre effekt i värmeavledningen och/eller högre värmekapacitet i systemet. Topptemperaturen i bromsarna borde bli högre med bättre grepp.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
om det var däcken som var begränsningen -86 , och man har däck med bättre friktion så kan man bromsa hårdare idag utan att låsa hjulen, och då blir det mer friktion mellan belägget och skivan vilket ger högre temperatur..

Det är väl inte så konstigt, eller menar ni något annat?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:
AndersY/FredrikÅ: Har inte såå torrt på fötterna här. Tror inte heller att totala energin blir så mkt högre, annat än genom att rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten och att kanske en offset på medelhastigheten ger ett visst tillskott. Men däremot ökar effekten (borde skrivit det från början) och detta borde ju ställa högre krav på värmetåligheten hos beläggen och i andra änden av pinnen kräva högre effekt i värmeavledningen och/eller högre värmekapacitet i systemet. Topptemperaturen i bromsarna borde bli högre med bättre grepp.

Nja, inte så himla säkert eftersom det beror på vid vilken temperatur man startar med och den temperaturen avgörs nog ganska mycket efter vilken total energi som skall bromsas bort per varv.
om energin vid varje inbromsning är deltaW = 0.5*m*(v1^2 - v2^2) och topphastigheten i snitt ökar betydligt mindre än ingångshastigheten v2 med bättre däck, så kanske det överkompenserar det faktum att bromsenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten?
En kort hård inbromsning brukar ju sägas ge mindre problem med överhettning än en lite svagare och längre, med samma bil och däck. Ur energisynpunkt borde det inte spela någon roll, men man kan ju tänka sig att den högre effekten alstrar en högre temperatur vid beläggen och att den högre temperaturen bättre kyls bort(nu är det ju energin och inte temperaturen som kyls bort...) än vad en lägre topptemperatur skulle ge. Det kan i sin tur innebära att mindre energi överförs till oken och vätskan i dem och därmed skulle medeltemperaturen i systemet bli lägre med en högre energimängd bortkyld. Det kan kanske även ge beläggen en något lägre starttemperatur inför nästa inbromsning, än vad fallet hade varit om man bromsat lite svagare. Det gäller förstås att beläggen och skivans yta pallar med den höga temperaturen under den korta tiden, men det brukar nog inte vara det främsta problemet, gissar jag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Skruva banåkabil
Bromsarna vill inte, vad göra?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande