Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsarna vill inte, vad göra? | << 1, 2 5 besök senaste veckan (3712 totalt) |
Turbo Cup körde på slicks och visst har däcken blivit bättre men slicks från -86 var nog ändå vassare än ett gatorienterat R-däck idag. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
AndersY/FredrikÅ: Har inte såå torrt på fötterna här. Tror inte heller att totala energin blir så mkt högre, annat än genom att rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten och att kanske en offset på medelhastigheten ger ett visst tillskott. Men däremot ökar effekten (borde skrivit det från början) och detta borde ju ställa högre krav på värmetåligheten hos beläggen och i andra änden av pinnen kräva högre effekt i värmeavledningen och/eller högre värmekapacitet i systemet. Topptemperaturen i bromsarna borde bli högre med bättre grepp.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
om det var däcken som var begränsningen -86 , och man har däck med bättre friktion så kan man bromsa hårdare idag utan att låsa hjulen, och då blir det mer friktion mellan belägget och skivan vilket ger högre temperatur..
Det är väl inte så konstigt, eller menar ni något annat? _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Nja, inte så himla säkert eftersom det beror på vid vilken temperatur man startar med och den temperaturen avgörs nog ganska mycket efter vilken total energi som skall bromsas bort per varv. om energin vid varje inbromsning är deltaW = 0.5*m*(v1^2 - v2^2) och topphastigheten i snitt ökar betydligt mindre än ingångshastigheten v2 med bättre däck, så kanske det överkompenserar det faktum att bromsenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten? En kort hård inbromsning brukar ju sägas ge mindre problem med överhettning än en lite svagare och längre, med samma bil och däck. Ur energisynpunkt borde det inte spela någon roll, men man kan ju tänka sig att den högre effekten alstrar en högre temperatur vid beläggen och att den högre temperaturen bättre kyls bort(nu är det ju energin och inte temperaturen som kyls bort...) än vad en lägre topptemperatur skulle ge. Det kan i sin tur innebära att mindre energi överförs till oken och vätskan i dem och därmed skulle medeltemperaturen i systemet bli lägre med en högre energimängd bortkyld. Det kan kanske även ge beläggen en något lägre starttemperatur inför nästa inbromsning, än vad fallet hade varit om man bromsat lite svagare. Det gäller förstås att beläggen och skivans yta pallar med den höga temperaturen under den korta tiden, men det brukar nog inte vara det främsta problemet, gissar jag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Skruva banåkabil Bromsarna vill inte, vad göra? | << 1, 2 5 besök senaste veckan (3712 totalt) |